Nr 755 Högsjöbåt typ Ferrina 28 heter nu Karin

Lidwalls Verkstads AB levererade denna högsjöbåt typ Ferrina 28 som halvfabrikat med skrov och skarndäck utan motor till Rolf Westman i Kolbäck 4 juni 1977. Längd 8,50 m. Bredd 2,75 m. Plåttjocklek 3 mm över slag, 4 mm under.

Karin på Österviken. Foto Malin Nordström 2014-08-19

Båten kom i sjön 1978. Första motorn blev en Mercedes 220 diesel, förvisso en robust taximotor men som marinmotor fungerade den dåligt med stora problem med varmgång. I Västerås hittade Rolf den nyrenoverade MD 19 som ännu driver båten. Det byggdes några varianter på detta robusta och beprövade skrov, t.ex. Televerksbåtarna (nr 646, nr 670 och 799) och Knutz/Parks moderniserade variant med utdragna tak från 1972 (nr 679), men detta är Sigvard Lidwalls originalritning från -68, (med modifierad köl från -70) som han tog fram samtidigt som Gösta i kontorsrummet bredvid jobbade med Ferrina 90 på ritplankan.

I Kolbäck Foto Göran Persson 2007 06 11

Bröderna ägde då firman och satsade seriöst på att få fram fina fritidsbåtar, när inget timmer längre flöt i älvarna. De följande ägarna till Lidwalls tänjde lite på begreppen, namnet Ferrina som från början avsåg den halvplanande motorkryssaren (från tillvnr. 627 och framåt) hade nu lånats som typnamn för alla fritidsbåtar. Ett bra och säljande namn! Vi mera ortodoxa kallar dock alltjämnt en Högsjöbåt för en Högsjöbåt!

I Kolbäck Foto Göran Persson 2007 06 11

Westman var klok nog att följa Lidwalls ritning så när som på rutorna som gjordes någon procent större med lyckat och harmoniskt resultat. Båten hade då också akterruff. Red har sett många exempel på fritidsbåtar med fina skrov där sedan påbyggaren låtit fantasin flöda och kompromisserna avlösa varandra. Tyvärr rätt vanligt på Ferrina 31 och 33.
Rolf som är snickare gjorde ett gediget inredningsbygge i teakplywood med bl.a. en stor dubbelkoj, kök, garderob och toa i ruffen, helt i enlighet med Sigvards skisser. Den tillika båtintresserade fadern Elis Westman som till vardags jobbade med smide i rostfritt hos Gustavsberg i Hallstahammar bidrog med rejäla relingar, pulpit och en fällbar gösstake i rostfritt. Två mycket kunniga hantverkare och ett tilltalande slutresultat. Familjen använde båten flitigt på somrarna, många turer gick genom Mälaren ut i Stockholms skärgård. Den längsta trippen, berättar Rolf, gick ner till Bråviken. När döttrarna i familjen vuxit upp och lämnat boet skar Rolf bort akterruffen vilket gav en generösare sittbrunn. Båten blev nu mer lämpad för två peroner.
En ung Göran Persson kunde varje dag på väg till skolan följa hur båtbyggandet framskred.

Karin ännu i Mälaren foto Red 2013-08-11

Som vuxen kunde Göran sedermera förvärva båten. Båten har alltid skötts mycket väl, hemmahamn var Kvicksund. Inför sommaren 2011 förvärvade Pär Gunnarsson pärlan, renoverade toppen på motorn och kompletterade utrustningen med bl.a. kylskåp, ekolod och badbrygga. Efter en kanonsommar 2013 med bl. en långkryssning till Sandhamn kände sig Pär mogen för en större stålbåt och bjöd ut båten på Blocket. Nappade gjorde Maria Halle-Holm, gift med denna sidas redaktör Mats Lidwall. Mats som hade fina barndomsminnen från modellen (se tillvnr 593) var inte svårövertalad att haka på. Paret övertog båten och flyttade henne från Borgåsund till Hjortnäs i Siljan i slutet av augusti 2013.
Båten som inte hade något namn heter nu Karin efter Karin Lidwall (f.1880), Eriks hustru och de fem brödernas mor.


Karin på torra land uppvisade en positiv överraskning, skrovet hade den modifierade längsgående köl som Sigvard ritade dit 1970. En 18 mm plåt som rätar ut linjen från den mer djupgående stäven till roderskäddan. Bättre kursstabilitet, tåligare vid uppläggning men oförändrat djupgående. Foto Red 2013-08-18

 


Karin lämnar Mälaren efter 35 år. Baklastare och 2-axlat kräver sin man.
Foto Maria Halle-Holm 2013-08-18

 

Givetvis var hela redaktionen samlad vid denna begivenhet, även om bara halva red är delägare i detta fall. Foto Maria Halle-Holm 2013-08-18

Volvo Pentas beprövade MD 19 här i det lågvarviga utförandet. 1,9 liter, effekt 46 hkr vid behagliga 3000 varv. Basen är Peugeots 404-motor som kom 1964 och tillverkades i hundratusental. Fina grejor! Foto Red 2013-08-11

Den 21 augusti 2013 var det dags. PG Tomberg kom med sin specialbil och kranade på hela ekipaget. Foto Red.


Bilen var helt anpassad för båttransporter och klarar även segelbåtar som till formen knappast är avpassade för landtransporter. Flaket har inbyggda hydrauliska stöttor som kan hålla de mest komplicerade skrov på plats.
Foto Red 2013 08 21.


Karin går till väders i augustinatten. Framme i Tällberg uppenbarade sig en komplikation; en ljusslinga på 3.5 m höjd. Men med rejäl kran och gedigen kompetens med Åkerströmslådan lyftes båten bara rätt över kabeln och ner i sjön och Karin kunde förtöjas vid gästbryggan.
Foto Red 2013 08 21.

 

Karin fick överta redaktionsfartyget Inez plats på Hjortnäs Båtklubb. Störst går först! Premiärhelgen bjöd på strålande augustisol och båtklubbens hejdundrande kräftskiva. Pentry och ägarhytt testades med gott resultat! I bakgrunden Ferrina 90 Amanda tillvnr 691. Foto red 2013 08 24

 

Redaktionen genomför en lyckad bryggsegling vid Hjortnäs Båtklubb Foto Red 2013 08 18

 

 

Äntligen lite Siljan under kölen. Hjortnäs Brygga & Båtklubb kranbalksvis om styrbord Foto Red 2013 08 18

 

Karin i härliga höstfäger Foto Maria Halle-Holm 2013 10 13

Med Leksandsbron akterut. Sen sjösättning p.g.a renovering av dieselpumpen. Glädjen desto större!
Foto red 2014 07 23

 

Lidwallsbåtens dag 2014

Karin och Sigvard vid Leksands kajen i väntan på Lidwallsdagen. Foto red 2014 07 24

Plåtbåtar vid Leksandskajen under Lidwalls dagen. I bakgrunder skymtar BV12 nr 258 Loke, nr 755 Karin och BVV-4 nr 189 Inez. Balder byggd 1961 på Övermo varv lägger ut Foto red 2014 07 26

På Vaverön. Foto red 2014 08 03

 

Hemgång med dramatisk himmel Foto red 2014 08 03

 

Karin på Österviken. Foto Malin Nordström 2014 08 19

 

Säsongen 2014 slutade med en del irriterande motorproblem. Insprutningspumpen var ju fackmannamässigt renoverad men motorn gick allt mer ojämnt. Sista färden från Hjortnäs till Tällberg avlöpte bra, men på tomgångsvarv i Tällbergs hamn och vid påkörningen på trailern gick motorvarvet upp och ner 2 -300 varv åt varje håll. Besvärligt, irriterande och inte minst ororande.

Motorn fick gå en stund på land för att dra i sig glykol, sen sopades problemet under mattan.

På vårenvintern 2015 startade operation felsökning. Bränslefiltret dissekerades och med blandade känslor så framträdde problemet i all sin sörjiga prakt! Dieselbakterier och alger! Gamla tanken var integrerad i skrovet varför rengöring skulle inneburit en större rivning av inredningen i sittbrunnen.

Modern diesel gör tanken till rena akvariet.
Här bajs och likdelar från döda alger i dieselfiltret efter bara 16 timmars körning Foto red februari 2015

 

Vi sökte en enklare och mera lättservad lösning. En Ny rostfri tank på 70 liter inköptes hos SeaSea. Den passade som måttbeställd under durken i aktern. Försänkningen av durken från gamla akterruffen fanns kvar och utgjorde ett nu mera outnyttjat stuvfack. Tanken sitter med spännband for att vara lätt urtagbar för kommande algsaneringar.
På det här stadiet i projektet avvaktar båtägaren dock med att ropa Hej! tills båten provkörts utan tomgångssvaj. Men uppfattningen att problemet hittats är kraftfullt påträngande.

Ny tank. 70 liter räcker långt för en MD 19 på Siljan! Foto red 2015 04 18

 

Ensam på Vaverön. Fem vuxna och fyra barn på korvgrillning.
Njutningen förhöjs drastiskt med en pålitlig maskin! Foto Red 2015 06 26

Redaktionsresa till Rossaviken, en skyddad hamn med Storsiljan utanför knuten. Foto red 2015 07 05

I Rossaviken, kaffedags Foto red 2015 07 05

Vattholmsskären mitt i Storsiljan. Alldeles intill är det över 100 meters djup. Foto red 2015 07 05

Snabbstopp i Leksand Foto red 2015 07 11

Nitad stålbro och svetsad stålbåt. Foto red 2015 07 11

För första gången i Mora och Saxviken. Andra stålbåtar i bakgrunden är Ägir, John och Laxen. Foto red 2015 08 06

 

 

Så går ett år, upptagning täckning, avtäckning, småfix och lackbättring. 1 juli 2016 kom Bosse Erkers med sin traktor. Pulsen steg. Ekipaget besegrade än en gång Tällberget och sjösattes elegant i Tällbergs vackra hamn.

Första glödningen och den villiga starten av en motor som slutade tillverkas 1968 skänker alltid samma glädje och lättnad!

Dags! Foto red 2016 07 01.

Glädje, välljud och en svag väldoft sprider sig och ger hopp om ännu en fin sommar. Foto red 2016 07 01.

Karin under god gång på Österviken. Foto red 2016 07 05

På väg till Lidwallsbåtens dag i hällregn Foto red 2016 08 05

Samåkning. Foto red 2016 08 05

Triss i högsjöbåtar på Lidwallsbåtens dag i Leksand. Foto red 2016 08 06

Systrar i Tällberg på väg upp. Foto red 2016 09 25.

Vinterperioden 2016 -17 tog redarparet itu med en allvarlig konstruktionsmiss.
Efter 40 år åkte cellplasten mellan durk och skrov ut. Plåten fick en översyn och två lager Isotrol
Återstår att återställa färskvattentank, tofter och durkar. Foto Red 2017 05 10

 

Efter en vinters pyssel är det dagas att skörda. Sjösättningspuls i Tällberg Foto red 2017 07 06

Backhans Lasse har fixat vagnen och Erkers Bosse backar. Sjösättning i Tällberg Foto red 2017 07 06

Allt gick som på hjul. Sjösättning i Tällberg Foto red 2017 07 06

Samling av Lidwallsbåtar i Ålsgrådan. Vi ser sex stycken !! foto red 17 07 22

Hem efter en fin dag på Österdalälven. foto red 17 07 22

Österviken i solnedgång. foto red 17 07 22

Tillbaks