Lidwalls tillverkningsnr 679 typ Högsjöbåt hette Euphrensyna II, Fina sedan Iron Mädchen

Lidwalls Verkstads AB byggde denna Högsjöbåt för eget bruk 1972. Längd 8,5 m. bredd 2,75 m. Orginalmotor var en MD2 B på 25 hkr, nummer15108. Motorn var tvärställd i aktern och hade hydraulisk kraftöverföring. Hon var säkert också en prototyp i dåvarande ägares (Knutz & Park) satsning på fritidsbåtar. Skrovet var beprövat, överbyggnaden "ferrinafierades" med bl.a utdragna tak på ruff och doghouse. Hon inreddes med bl.a pentry. Kulören på skrovet möjligen inspirerad av den nyligen genomförda leveransen till Televerket, tillverkningsnr 670 ? Typen fick senare namnet Ferrina 28. Det finns ingen anteckning vem som blev båtens första privata köpare eller vart den såldes och när. Båten levererades den 1 augusti 1972.

Fritidsbåtar vid Lidwalls provkörningsbrygga. Ferrina 90 salong nr 671 t.h i bild På bryggan ligger en Rodd-Lisa som nu har fått spetsig för. De nya tiderna, post-flottningen manifesteras också av att den lilla kojan tidigare tillhörde DFF och låg på länsarna under leksandsbron. Foto Mats Lidwall september 1972

Strax skulle en annan fotograf passera utmed älven....

Samma motiv som bilden ovan!
Bilden tagen från älvstranden vid Lidwalls brygga nedanför verkstaden av Lidwallssidans andre, blivande redaktör. foto Anders Winter 23 september 1972.

Två unga, ytligt bekanta båtintresserade män i 20-årsåldern fångar varandra ovetande samma motiv. Lustigt, men riktigt kul hade det varit att få ta tidsmaskinen till 1972 och försöka förklara för dem vad en PC och en Hemsida är och att de om fyrtio år bor grannar på en kajkant i Stockholm och publicerar bilder på plåtbåtar för några tusen läsare i veckan.

Vad vi vet om ägarkedjan 2019 är att båten ägdes fram till augusti 1980 av Lars Larsson i Västerås. Redaktionen förmodar att Larsson var den som köpte båten från Lidwalls. Vid en kortare praktikperiod på verkstaden sommaren 1974 uppsnappade red detta namn på verkstadsgolvet i något ärende som rörde en högsjöbåt. Ingen annan Larson har kunnat hittas i kundlistorna.
1980 08 23 köpte Mats Danielsson båten och kompletterade utrustningen med färskvatten- och septitank, en Wallasvärmare och ett kapell över sittbrunnen. Hon hade då redan gasolkök, kyl och porta-potti. Hon fick namnet EUPHRENSYNA II

Detta vet vi helt bergsäkert då Mats Danielsson till vår stora glädje hörde av sig till oss i april 2019 med fina minnen och bilderna nedan. Daterade och klara! Föredömligt!


Foto Mats Danielsson april -81

 


Efter drygt tio år överlät Mats båten till sin brorson Tobias hemmahörande i Norrtälje. Även Tobias gav oss information och fina bilder:

"Båten inhandlades av mig i Västerås, (av min farbror som haft den i många år) i början på 90-talet och det blev en trevlig resa genom Mälaren, via slussen och till Norrtälje. 100 distans, om jag inte minns fel.
- - -
Motorn var en MDB2, original med rak axel. 1996 satte jag i en utbytes, av samma sort. "

Foto Tobias Danielsson 1996 06 21

Marschfarten var 5,8 knop, vilket ger en toppfart på 6 knop. Plåten i båten var rejält tilltagen och knapen likaså. Inne i själva "salongen", som man nådde genom en rejäl fullhöjdsdörr i aktern, fanns en soffa, som lätt blev en väl tilltagen dubbelsäng på natten, kylskåp diskbänk med gasspis och ho. Flera skåp samt både färsk och sjövatten. Stora fönster gjorde att man satt vid matbordet och hade bra sikt runt om, utanför båten. Stor taklucka ovanför förare och passagerare. Jag satt ofta på taket och styrde fram i sakta mak, med fötterna. Nere i ruffen fanns en wc, kopplad till tank samt en U-soffa. Även två hängkojer fanns. Hängkojerna samt takluckan, tror jag ej var original. Mycket invändig teak, gav ett ombonat intryck.


Foto Tobias Danielsson 1996 06 21

Var mycket ute i ytterskärgården och ibland i riktigt grov sjö. Båten gick mycket kursstabilt om än lite "rullig", med vinden snett bakifrån. Båten kunde även styras med rorkult. Trevligt. Min båt såldes till Norrköping i slutet av 90 och den var då riktigt välskött och utan rost eller kondens. Mvh Tobias Danielsson

Norrköping är en stor stad men näste ägare gav sig också tillkänna!
(Detta mail inkom till reaktionen redan innan vi kopplat ihop de då kända bilderna med den fina demobåten)
Christer Lindgrens skrev:

Hej Anders. Jag råkade hamna på din fina hemsida om Lidwalls båtar och fick då syn på okänd nr 10 högsjöbåt. Den båten köpte min far Reino Lindgren och jag av Tobias Danielsson hösten 1998 och döpte henne till Fina. Då satt det en Volvo Penta MD2 i den med helhydraulisk drift. Motorn satt monterad under akterdäck och därför blev det mycket gott om plats inne i båten då man slapp ha en motorlåda ivägen. Min far tyckte dock inte om det oundvikliga hydraultjutet, och monterade istället in en Perkins P3 motor med backslag på vanligt vis.

Foto Christer Lindgren

Han svetsade även ett rejält räcke runt båten och monterade in en oljekamin samt en liten vedkamin. Den båten körde han med massor från när isen släppte tills när isen kom igen på hösten. Han byggde om kölen och rodret en aning och ansåg därefter att det blev "en helt annan båt" Den såldes senare till Dan och Susanne Laurin, Norra Betsö till förmån för en annan Lidwallsbåt. Det var fd timmerdragare som jag breddade en meter och förlängde tre och en halv meter. Mitt nuvarande projekt är en annan fd timmerdragare, troligen från Lidwalls som är 8,5 x 2,5 med en BM 1052 som jag funderar på att förlänga ca 1,5 meter och bygga ny överbyggnad på.


Tack för den fina hemsidan om Lidwallsbåtar.
Hälsningar Christer Lindgren Vikbolandet


Foto Christer Lindgren

De två andra Lidwallsbåtarna Christer skriver om finns under okända Lidwallsbåtar, nr 14 och nr 13 .

Från Dan och Susanne Laurin, Norra Betsö såldes båten 2007 till familjen Siegmeyer i Österåker. De blästrade båten under vattenlinjen och så fick hon ny färg på friborden som blev röda denna gång. Här kommer en bildserie från Roland Siegmeyer som Lidwallssidan tacksamt mottagit.

 

foto Roland Siegmeyer 2007 05 17

foto Roland Siegmeyer 2007 05 17

foto Roland Siegmeyer 2007 07 06

foto Roland Siegmeyer 2007 07 15

foto Roland Siegmeyer 2007 08 11


Båten dök upp på Blocket i juni 2010, denna guldgruva för småbåtsforskare!
Vi fick ett nytt e-brev i första dagarna oktober 2011:

Hej, mitt namn är Peter Norbeck och jag är bosatt i Visby på Gotland. Jag är den stolte ägaren av båt nr 679 efter Roland Siegemyr. Jag har haft båten i drygt ett år och nu står hon på land och genomgår en omfattande renovering. Bilder o mer info kommer senare. Mvh Peter N

 

Spaningarna fortsätter. Vår brevlåda står alltid öppen!

Tillbaks