Stora Bogserbåtar
Lidwall & Söner byggde en hel del
större heldäckade bogserbåtar, hela 46 enheter. Vi listar nedan båtar
med en längd av 9,5 meter och uppåt för att ni som användare av vår
hemsida lättare skall kunna hitta en viss bogserare. Den första
bogeraren i denna kategori är nr 135 som liksom de flesta av
bogserarna vi har återfunnit ännu gör god tjänst. Det är roligt att så
många båtar finns kvar än i denna dag vilket tyder på att verkstadens
produkter höll en hög kvalité. De flesta i yrkestrafik men en och
annan har också blivit fina fritidsbåtar.
En milstolpe i båtbyggandet var de fyra Trängsletbåtarna. Ny regler
för manskapsutrymmen hade kommit och innebar nya utmaningar. Funktion
fick övertrumfa form.
Höjdpunkten i båtbyggeriet blev på många sätt DFF:s båda bogserare
SILJAN I & II. Konstruktionsmässigt och inte minst
produktionsmässigt. Efter några få men intensiva säsonger på Siljan
såldes båda till krävande köpare. Marinen resp. Skanska.
1957 tog man fram en standardtyp, BV 20 som i några fall var 9,5 m men
efterfrågan på mellanstora heldäckade bogserare höll i sig.
Bogser och Varpbåtar över 9,5 m
Totalt 46st. Alla är i dec 2019
dokumenterade.
Blå nummer och bilderna till vänster klickbara och leder till
båtens egen sida.
Redktionen tar gärna emot fler bilder och historia!
NR | BESTÄLLARE / ÅR | MOTOR | MÅTT | NAMN |
---|---|---|---|---|
Kristinehamns
Hamnstyrelse 1951
|
Seffle S210 BF 50 hkr | 9,75 x 3,00 m |
VARNAN
|
|
Iggesunds Bruk 1952
|
Seffle S28 BFV 40
hkr
|
9,75 x 3,00 m |
|
|
Storsjön Övre
Indalsälvens Flottningsförening 1953
|
Seffle S28 BFV 40 hkr
|
13,2 x 3,3 m Varpspel |
UTTERN
ELVIRA |
|
Ångermanälvens
Flottningsförening 1953
|
Seffle S210 BFV 50 hkr
|
11,0 x 3,80 m Varpspel |
RUSSFJÄRDEN
ISAK |
|
Bergvik & Ala AB
Söderhamn 1954
|
Seffle S217 70 hkr
|
11,5 x 3,5 m |
AXMAR
|
|
Korsnäs AB Gimo
1954
|
Seffle S28 BF 40 hkr
|
10,0 x 3.0 m |
KALLERÖ
|
|
Klarälvens
Flottningsförening 1954
|
Seffle S227 BF 120 hkr
|
12,0 x 3,80 m |
LUSTEN
KARTBERGET |
|
Hargs Bruk 1954
|
Volvo Penta VDC 50 hkr
|
10,0 x 3,0 m |
SJÖHÄSTEN
|
|
Ljusnans
Flottningsförening Bollnäs 1955
|
Seffle S210 BFV 50
hkr
|
13 x 3,80 m Varpspel |
BJÖRN
|
|
Skellefteå
Flottningsförening Arvidsjaur 1955
|
Scania D446 90 hkr
|
13,0 x 3,80 m Varpspel |
FRAM
HORNAVAN
JULIA |
|
Övre Indalälvens FF
Storsjön 1955
|
Seffle S28 BF 40 hkr
|
12,0 x 3,2 m Varpspel |
TORRÖN
|
|
Iggesunds Bruk
Dellarnas FF 1956
|
BM 1054 46 hkr
|
10,0 x 3,0 m Varpspel |
DELLEN 9 LERVIK
|
|
Ångermanälvens
Flottningsförening 1956
|
Seffle S210 BF 50 hkr
|
10,0 x 3,0 m |
BÄRGAREN
|
|
Billerud AB Säffle
1956
|
Seffle S227 BF 120
|
12,5 x 3,8 m |
HJALMAR
|
|
Ljusnans
Flottningsfförening Bollnäs 1957
|
Seffle S210 BF 50
hkr
|
12,0 x 3,20 |
HENNAN VI ELSI
25:AN |
|
Bierkens & Co
Drammenvassdraget FF 1957
|
Albin Diesel G 41 75 hkr
|
10,0 x 3,0 m |
KREPSEN
|
|
Krångede AB Betåsen
1958
|
Volvo Penta TMD 160 hkr
|
13,0 x 3,8 m |
STORFINN
|
|
Ljusnans
Flottningsförening Ljusdal 1958
|
ALBIN Diesel 70 hkr
|
13,0 x 3,80 m |
LÅNGÖN
|
|
370 | Skogstorps Sågverk AB 1958 | Bolinder Munktell BM 1054 |
10,0 x 3,0 m | |
371 | Holmens Bruk AB Hallstavik 1958 | Albin 120 hkr | 11,5 x 3,5 m | HALLSTA I |
395 | Stora Kopparbergs Bergslag AB Falun Trängslet 1959 | Volvo Penta TMD 96 160 hkr |
11,5 x 3,5 m |
TRÄNGSLET III FYREN |
405 | Monberg & Thorsen A/S Trindidad 1959 | Volvo Penta TMD 160 hkr |
11,5 x 3,5 m |
BIRTHE |
406 | Monberg & Thorsen A/S Trindidad
1959 |
Volvo Penta MD 47 70 hkr | 10,0 x 3,0 m | CARMENSITA |
408 | Hälsingborgs Hamnförvaltning 1959 | Volvo Penta MD 47 70 hkr | 10,0 x 3,0 m | HAMNEN 5 |
411 | AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet Iran 1959 | Volvo Penta MD 67B 87 hkr |
10,0 x 3,0 m | SEAVIL HAUL |
415 | Stora Kopparbergs Bergslag AB Falun Trängslet 1960 | Volvo
Penta TAMD 96 185 hkr |
11,5 x 3,5 m | TRÄNGSLET
IV ENGERDALEN |
416 | Stora Kopparbergs Bergslag AB Falun Trängslet 1960 | Volvo Penta TAMD 96 185 hkr |
11,5 x 3,5 m |
TRÄNGSLET
V SÖLEN ERIK |
417 | Stora Kopparbergs Bergslag AB Falun Trängslet 1960 | Volvo Penta TAMD 96 185 hkr |
11,5 x 3,5 m |
TRÄNGSLET
VI FRYKSDALEN |
418 | Klarälvens Flottningsförening 1960 | Albin GK-62TK 160 hkr | 10,0 x 3,0 m | SÄLGFORSEN
LUSTEN 17 LUSTEN |
426 | Gulf Agency Co LTD Stockholm Bahrein 1960 | Volvo Penta MD 96 150 hkr |
11,6 x 3,6 m | CONFIDENCE |
442 | Monberg & Thorsen A/S Trindidad 1960 | Volvo Penta MD 96 120 hkr |
11,5 x 3,5 m | ANNE-LISE |
500 | Ljusnans Flottningsförening Bollnäs 1962 | Deutz Diesel 230 hkr |
13,0 x 3,8 m | TEV |
504 | Storsjön Övre Indalsälvens Flottningsförening 1962 | Deutz SA 517 155 hkr | 12,4 x 3,5 | ODEN |
514 | Graningeverkan Bollsta Bruk 1962 | Volvo Penta TAMD 96B 165 hkr | 11,5 x 3,5m | BOLLSTA GUNNAR BOLLSTA |
523 | Storsjön Övre Indalsälvens
Flottningsförening 1963 |
Volvo Penta TMD96B1 200 hkr |
13,0 x 3,8 m | NÄCK RÅGÖN AXEL |
524 | Kalmar Stad 1963 | Volvo Penta MD 67C 95 hkr |
10,0 x 3,0 m | WILLE |
559 | Gulf Agency CO Ltd Stockholm 1964 Khorramshahr | Volvo Penta TMD 96 B1 200 hkr |
11,6 x 3,6 m | |
560 | Dalälvarnes Flottningsförening Leksand 1965 | 2 x Scania DSI 2 205 hkr |
17,6 x 4,5 m | SILJAN I FROST AQUARIUS |
603 | Dalälvarnes Flottningsförening
Leksand 1967 |
2 x Volvo Penta TMD 100A 210 hkr | 18,5 x 4,5 m | SILJAN II SKALLÖ |
652 | A/S Risör Trämassefabrik Norge 1970 | Detroit Diesel 340 hkr | 14,5 x 4,3 m | KRANA EVIS |
668 | Mats Larsson Privat 1971 | Volvo Penta MD 96 150 hkr |
11,5 x 3,5 m | DROTT |
700 | Halmstads Hamnförvaltning 1974 | Volvo Penta TAMD 120 270 hkr |
11,5 x 3,5 m | LOTTE |
752 | Skånska Cement Malmö 1977 | Volvo Penta MD 100B 150 hkr |
10,3 x 3,3 m | MB 38 BRIX |
753 | Skånska Cement Malmö 1977 |
Volvo Penta MD 100B 150 hkr |
10,3 x 3,3 m |
MB 39 |
775 | Graningeverken AB Utansjö Bruk 1978 | Volvo
Penta TMD 100 120 hkr |
9,5 x 3,5 m | ASPÖ |
792 | Skånska Cement Malmö 1979 | Volvo
Penta MD 100B 140 hkr |
10,4 x 3,3 m | MB 40 |