Tillverkningsnr 698 typ Sjötraktor Bollsta II senare Billy nu Mr. Hyde

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna sjötraktor till Graningeverken AB i Bollstabruk den 25 mars 1974.Orginalmotorn var en MD 70 B på 110 hkr. Längd 7,10 m. Bredd 3,00 m. Denna sjötraktor var försedd med sk. prejdon, timmergaffel. Styrhytten hade ritning nr 2-6835-A. Plåttjockleken i skrovet var 8mm. i bogen 10 mm. Beräknad vikt vid leverans 7,9 ton. Dysa runt propellern. Inregistrerad i SjöFV:s båtregister som SFB-9987

 

Mr Hyde nyrenoverad i Kalix. Foto Jonny Jägerving 2013 10 22.



Bollsta II senare Billy vid Bollsta bruk I bakgrunden ligger Bollsta I. Foto Bengt Sandinge 1988 06 17

Bengt Sandinge skriver i ett e-brev

Två sjötraktorer inköptes av oss (Sandinge Bogserservice ) 1988-06-21 av Graningeverken AB, Bollsta bruk. Billy var f.d. Bollsta II, byggd 1974. Billy inregistrerades med SFB-9987. Bully var f.d. Bollsta I , byggd 1966 Bully inregistrerades med SFB-9988, Båda hade gafflar och Volvo Penta motorer. Billy hade Twin Disc backslag, medan Bully hade SCG.

Båtarna såldes 1989-06-01 till Fordonskonsult i Haninge, och levererades med kranbil till Lidingö.

Den båt som Tugboatlars har bild på som ”liten arbetsbåt på Blidö…” tror jag är identisk med Billy. Billy var nämligen utrustad med en liten hydraulisk däckskran monterad vid bogserkroken.

 

Två sjötraktorer vid sjömacken i Vaxholm hösten 1990. Den till vänster i bild är säkerligen nr 698 Bollsta II men vilken båt är den andra?
Foto Tony Nordesjö 1990

Lidwallsidan fick låna bilden av Christer och med hjälp av Bengts foto ovan så förefaller identifikationen var helt klar.
Foto Christer Samuelsson 2007 06 15 Blidö Sthlm

I slutet av juli 2011 var båten utbjuden till försäljning och den såldes snabbt till ett företag i Norrland. Båten ägdes vid försäljningstillfället av TS Shipping Line AB. Ägaren kunde för Lidwallssidan bekräfta att båten har tillverknings nr 698.

Nu minibogserare utan timmergaffel. Foto Mathias Tidblom juli 2011

 

Jan Franzén informerade oss om att sjötraktor är på väg upp till Kalix skärgård.

Ägaren Jonny Jägerving skriver "Det är en lidwalls sjötraktor från 74 med en MD 70 som kommer att bytas till en TMD 70. Båten har varit misskött men jag hoppas ändra på det. Skrovet kommer att bli mörkblått med grönt däck å vitt bygge. Kommer att heta Mr. Hyde med hemmahamn Storön under min ägo. Avsikten är att båten kommer att gå i trafik "

 

Båten på väg till upptagning och landsvägstransport upp till Kalix foto Oscar Wulff jul1 2011


Under bogsering till Dalarö och Lindbergs varv för upptagning Foto Oscar Wulff.

Bollsta II på Dalarö för att lyftas upp och via bil gå till Kalix för renovering och ett nytt liv. Foto Oscar Wulff aug 2011

På Lindströms varv för upptagning. Den avskurna timmergafflens fäste ses tydligt. Foto Oscar Wulff.

Botten opp Foto Oscar Wulff.

I lyften på Lindströms varv Foto Oscar Wulff.

Foto Oscar Wulff.

Snart på väg till Kalix. Foto Oscar Wulff.

Renoveringen går vidare i Marine Cranes verkstad. Det är tänkt att Mr Hyde skall sättas i trafik i november vid det stora brobygget över Sundsvallsfjärden. Bilder från september 2013

Mr Hyde Foto Jonny Jägerving 2013 09 16

Glesare korg brukar ge mer fart. Foto Jonny Jägerving 2013 09 16

Ny bordläggningsplåt i aktern. Foto Jonny Jägerving 2013 09 16

Helsvetsat däck och ordentlig lyftögla. Foto Jonny Jägerving 2013 09 17

Så här bra blir det. Foto Jonny Jägerving 2013 09 18

Foto Jonny Jägerving 2013 09 18

Lite extra yta på snurran. Foto Jonny Jägerving 2013 09 16

Rodret har kommit på plats. Foto Jonny Jägerving 2013 10 03 

Motorn på plats. Foto Jonny Jägerving 2013 10 15

Såväl som hytten. Jobbet går snabbt framåt. Foto Jonny Jägerving 2013 10 15.

Skrovet har blivit målat i bogserorange och det nya räckverket i svart. Nu går arbetet fort och sjösättning med tillhörande provtur är planerad till tisdagen den 22 Oktober. Foto Jonny Jägerving 2013 10 18.

Det gick ännu fortare.... Hyde sjösatt men gömmer sig bakom bogserbåten Lennart. Foto Jonny Jägerving 2013 10 20.

Provtur. Jonny rapporterar att allt gått enligt planen. Om några veckor skall hon till Sundsvall på jobb. Kul - ännu en Sjötraktor i trafik..... Nedanför reds fönster går nr 633 Tuggis på en kajreparation i Hammarbykanalen.

Sommaren har kommit Trot eller ej. Mr Hyde ser till den saken, då hon bogserar en sommarbro till Vassholmen - en gammal såg & flottningsö - ca 1 km norr om Kalixbron som bilderna är tagna från.

Foto Jan Franzén 2015 05 27

Foto Jan Franzén 2015 05 27

Efter slutfört uppdrag. Foto Jan Franzén 2015 05 27

Dags för årets broflytt. Mr Hyde bogserar på Jan Frazéns bilder på FB.

Med kyrklig bakgrund. Och oavsett styrka på tro är det inte denna bro som ska förflyttas.. Foto Jan Franzén 2016 06 01

..utan denna! Här kommer sommarbron. Foto Jan Franzén 2016 06 01

Mr Hyde kämpar på. Foto Jan Franzén 2016 06 01

Mr Hyde gömmer sig i skuggan av Sveriges senast inköpta isbrytare och passagerarfartyg, Polar Express i Piteå som har börjat gå isbrytarresor med turister uppe i Bottenviken Foto från nätet i dec 2016

Isbrytning våren 2017 Foto fr Nätet


Vårvintern 2017 har  stäven byggts om för att få bättre gång i motsjö. Foto Jonny Jägerving juni 2017

Bogsering som vanligt Foto Jonny Jägerving juni 2017

Målad och klar.  Foto Jonny Jägerving juli 2017

Så här blev det och nu  åter i sjön. Snyggt tycker redaktionen! Foto Jonny Jägerving september  2017

Så åter i sjön. Foto Jonny Jägerving september  2017

Nya stäven bättre på isbrytning än standard. Foto Jonny Jägerving 2017 12 22.

Slitgardin i propellern! Foto Jonny Jägerving 2017 12 22.
Lite muddringskunskap:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Siltgardin

Foto Jonny Jägerving 2017 12 22.

Mr Hyde bryter i i Karlsborgs Hamn i samband med ett brobygge Upp till 30 cm redan i november Foto Jan Franzen 2019 11 12
I mars 2020 berättar Henrik Burman, han med dykeriet som äger Sjötraktorn 633 TUGGIS och Bogserbåten 514 BOLLSTA , att de förvärvat Mr HYDE för att bruka i verksamheten. Vid tidpunkten engagerad i Slussenprojektet mitt i Stockholm! Lidwallsbåtar är vanebildande! Det visste ju redan Graningeverken som ju ägt både Mr HYDE och BOLLSTA.

På plats och i arbete! Foto red 2020 05 04

I Hammarbykanalen Foto red 2020 06 01

Lyssna och njut när Mr Hyde spänner musklerna!!

På Slussenjobb. Foto red 2020 12 07

Red besöker Mr Hyde som under dagen håller på att få ny bränsleledning Foto red 2020 12 07

Styrhytten Foto red 2020 12 07

En bekant pollare och infästningen för den forna timmergaffeln. Foto red 2020 12 07


I mars 2021 fanns TUGGIS på varv för plåtbyte och  BOLLSTA på roderfix. Men Mr HYDE fick jobba som en Jekyll. Foto Red 2021 03 08 red Hammarbykanalen

På mälarsidan puttande den stora Skanska pråmen Polle. Foto Red 2021 11 16


Ännu vid Slussen fick Mr Hyde en stock på fel ställe med böjt propellerblad som följd, Svetsbart som tur var. Foto Henrik Burman 2022 02 07


Burmans flotta på väg till jobb i Värtan. mr Hyde drar nr 514 Bollsta och ponton, Foto Classe Sandberg 2022 12 16


Med ny färgsättning ( Burman egen kanske? ) på jobb vid Liljeholmskajen i Stockholm Foto red 2024 02 09

Mr Hyde lite dold helt klart  Foto red 2024 02 09



Tillbaks