Tillverkningsnr 633 typ Sjötraktor heter TUGGIS

Lidwall & Söner AB levererade denna sjötraktor till Kopparfors AB, Norrsundets sågverk den 9 dec 1968. Längd 6,70 m. bredd 3,00. Hade i original en Volvo Pentamotor typ MD 50 A på 75 hkr. Leveransvikten var ca 8 ton. Båten hade hydralisk styrmaskin och prejdon - timmergaffel. Den är numera borttagen och hålen efter fästena för timmergaffeln är igensatta.

Torsdagen den 9 juli 2009 företog redaktörerna Lidwall och Winter med vänner, en ångbåtsresa på s/s Storskär till Laggarsvik och Ljusterö, varvid vi på nämnda ö kunde uppmärksamma den lilla bogseraren Tuggis. Vi bedömde genast att vi hittat ytterligare en Lidwalls båt som ännu var i yrkesmässig tjänst.

Vi fick ett mail från Sven Gladh som skrev följande

"Sjötraktor vid Ljusterö vid namn Tuggis? Har ägts av Norrsundets bruk fram till 2004 då jag tänkte köpa den av dom, men det visade sig att den hade redan sålts till Tugab i Gävle. Den hade vid det aktuella tillfället rostskador i förskeppet omfattande ca. 0,5 kvadratmeter plåt på var sida som måste bytas innan sjösättning. Hälsningar Sven Gladh."

Då nr 633 är den enda sjötraktor som ägts av Norrsundets Bruk AB borde Tuggis vara just nr 633. Den 2009-11-09 vet vi att hon var i Gävle på jobb, så sjövärdig lär hon helt säkert varit vid det tillfället.

I oktober 2012 dök båten upp i Stockholm som däckslast på en fd. vägfärja, ägd av AB Sjötransport Syd. Tuggis såg ut att vara i gott skick och var prydligt nymålad. I början av 2013 såldes båten till Marin o Maskin i Stockholm AB De sålde den 6 april snabbt vidare Burmans Dykeriservice AB. Företaget räknaade med att ha båten i arbete i Hammarbykanalen fram till nyåret 2014-2015. Burmans Dykeriservice AB var mycket nöjda med sjötraktorn som passar perfekt för entrepenadarbetet och kajbyggen. 2013 blev hon reggad i yrkesbåtregistret med igenkännings signal SFC-9983

 

Tuggis knuffar buntat timmer. En bild från Norrsundets Sågverk AB med Nr 633 i originalskick. Storas Arkiv

Hammarbykanalen 2013-05-018 Foto Red.

Tuggis vid Lusterö Foto Anders Winter 2009-07-09.

Tuggis vid Lusterö . Foto Anders Winter 2009-07-09

Skuggans brygga i Väsbystrandsviken, Ljusterö .
Foto Christer Samulesson
2009-07-20

 

Skuggans brygga i Väsbystrandsviken, Ljusterö .
Foto Christer Samulesson
2009-07-20

Tuggis i Bälstaviken, Ljusterö med nya hemorten Brantevik påmålad.
foto Christer Samuelsson
2011-07-17

Foto Christer Samulesson 2012-10-02.

Tuggis i Stockholm ombord på färjan Albatros. Foto Red 2012 -10 -14.

Tuggis i Stockholm ombord på färjan Albatros. Foto Red 2012 -10 -14.

Tuggis i Stockholm Hammarbykanalen 2013-04-09 Foto Red.

Tuggis på utsidan av pråmen Bolle V. Här låg tidigare Bröderna Edstrands stållager som fylldes på från både lastbåtar och järnvägsvagnar. Red. var med och byggde ut deras kaj 1980. Nu är det andra tider för här blir det en sjönära bussdepå för SL. I bakgrunden ses bron till tvärbanan. Hammarbykanalen 2013-04-09 Foto Red.

Ännu kvar i Hammarbykanalen 2013-05-018 Foto Red.

Tuggis i Hammarbykanalen dragandes pråmen Bolle V 2014-03-24 Foto Red.

Redaktionen fick fin kontakt med Burmans Dykeriservice AB som bjöd redaktionen på lite övningskörning i Hammarbykanalen under en lunchrast fredagen den 12 december 2014. Det var första gången red var ombord på en sjötraktor och det var en odelat positiv upplevelse. Arbete med kajen och den blivande småbåtshamnen nedanför det nya bussgaraget i södra hamnen är snart färdigt och Tuggis skall uppgraderas med bland annat ny maskin och backslag samt ny färg.

Henrik och Jens kom och hämtade oss hemmavid. Foto Red 2014-12-12

Burmans Dykeriservice AB är mycket nöjda med sjötraktorn. Foto Red 2014-12-12

Mats undersöker styrmaskineriet. Foto Red 2014-12-12

Här satt det en pollare innan fördäcket höjdes Foto Red 2014-12-12

Styrplatsen. Foto Red 2014-12-12

Henrik på akterdäcket ser väldigt nöjd ut. Foto Red 2014-12-12

Så blir vi avsläppta och vi får några fina gångbilder på Tuggis. Foto Red 2014-12-12

Full fart framåt mot helgen . Stort tack Henrik för vår trevliga övningskörning på hemmaplan. Foto Red 2014-12-12



På bogseringsuppdrag kopplat till Slussenombyggnaden, släpandes på vikpråmen Slafs över Hammarby sjö. Foto red 2017 10 13


Snart in under Danvikstullsbron. Foto red 2017 10 13


Tuggis har fast jobb på Slussenbygget Här drar hon en Mudderpråm en regning dag. Rex är bromsbåt. Foto red 2018 01 30


Ännu ett år senare  jobbas det vidare. Här tillsammans med Avelins  Jerry och transport av en sänktunnel för ledningar mellan Södermalm och Gamla stan i samband med Slussenbygget. Foto Red 2019 01 27

  Tuggis jobbar vidare på Slussen. Foto red 2019 09 11

2020 03 12 ankom så äntligen Guldbron från Kina. Kraftig försenad av oväder på Atlanten. Dagen därpå sänktes det kinesiska specialfartyget Zhen Hua 33 så att bron gick flott på sina pontoner.

Fyra bogserare gjorde jobbet att lossa bron och förlytta den till Stadsgårdskajen i avvaktan på nästa fas. Burmans Dykeris Bogserbåt nr 514 Bollsta och Tuggis uppgift var att assistera med att hålla övrig sjöfart på avstånd samt transporter av manskap och tampar. Foto Red 2020 02 13


Ett vakande öga  Foto red 2020 03 13


Bollsta och Tuggis håller koll på var sin sida om Zhen Hua 33's nedsänkta akter.
Foto red 2020 03 13

Under efterforskningsarbetet betrräffande arbetsuppgifterna runt bron berättade Henrik Burman att man också införlivat Sjötraktorn nr 698 Mr HYDE i verksamheten!  BOLLSTA och Mr HYDE  har ju jobbat ihop tidigare!


Dubbel glädje i Slussenbassängen för förbipasserade redaktörer och andra finsmakare! Foto red 2020 05 04

Efter god tjänst beslöt Burmans att satsa ordenligt på Tuggis
Foto Henrik Burman 2022 01 15

Ny plåt och ny maskin är det som gällde, Foto Henrik Burman 2022 01 15



Ståljobbet klart  Foto Henrik Burman 2023 februari



Blästrat och målat
Foto Henrik Burman 2023 03 20

Tillbaks