BV 20
Lidwall & Söner AB byggde totalt 16
st BV 20-båtar mellan 1956 och 1965. Längder 8,5 - 9,5 m. Bredden var
2,85 m. Modellen var avsedd för de nyare starkare heldieselmotorerna
och markerade därmed ett paradigmskifte. Tändkulemotorernas dagar var
räknade. Dessvärre också timmerflottningens. 1956 började Lidwalls att
modifiera sin storäljare BV 15, 1957 gick man över BV 18 och anpassade
den efter dieslarna, i samma veva tog firman fram BV 20 som var samma
runda fina skrov men kraftigare och något bredare.
BV 20 fick i några fall det nya stora spelet SM 30 som tog 1200 meter
14 mm wire mot SM 20 som tog 1000 meter 12 mm wire.
Av kundlistan framgår att alla båtarna såldes norröver. Stora vatten
och stora avstånd. Några gick till kraftverksbyggen och är i de flesta
fall försvunna. Flottningsbåtarna hade sannolikt en annan lokal
förankring och tillvaratogs i större omfattning. Eller så var det mer
jobb och mindre intresse för de statliga verken att tillvarata värdena
båtarna representerade?
Samtliga byggdes på kundorder och kunde därför skräddarsys efter
önskemål. Båtarna fanns i ett antal varianter, öppna eller däckade,
med tak, långa och korta styrhytter, några helt utan. Förruff förekom
med britsar, fällbara bord och hyllor för skaffning och spritkök. Det
var andra arbetsmiljöbestämmelser på 50-talet.
På alla BV 20 var var bredden 2,85 m, BV 18 var 2,8 m, BV 15 var
bredden 2,5 m. BV 12 som förekom i längder på 7,0 - 7,5 m var 2,2 m
bred. Det är de måtten man får gå på när man ska artbestämma dessa
skönheter.
BV 20
Totalt 16 st. 11 st identifierade. Alla hade spel
och betecknades därför BV
Blå nummer och bilderna till vänster klickbara.
NR | BESTÄLLARE / ÅR | MOTOR | ÖVRIGT | NAMN |
---|---|---|---|---|
318 | Ljusnans FF Bollnäs 1957 | Bolinder 1053 BR 35 hkr nr 10815 - 1048 |
L = 9,50 m Ruff o styrhytt Hytten isolerad med Bilsonite 2 britsar, 1 bord, 2 hyllor plåthylla för gasolkök SM 30 |
NR 28 LETTSJÖN I |
325 | Svenska Cellulosa AB. Sundsvall 1957 | Bolinder 1054-RB -77 46 hkr |
L = 8,50 m Öppen med styrhytt. SM 20 |
|
326 | Svenska Cellulosa AB. Sundsvall 1957 | Deutz Sa 4L514. 50 hkr nr 1855-157-60 |
L= 8,50 m Öppen med styrhytt SM 20 | |
358 | Indalälvens Flottningsförening Sundsvall 1958 | Bolinder 1053 BR 35 hkr |
L = 9,50 m Ruff o styrhytt. SM 20 | VALSJÖBÅTEN KEATON |
359 | Skellefteå Flottningsförening. Skellefteå 1958 | Bolinder 1053 BR 35 hkr |
L = 9,50 m Styrhytt. SM 30 |
FALKEN |
388 | Ljusnans Flottningsförening Bollnäs 1959 | Bolinder 1053 BR 35 hkr nr 11611 - 1099 |
L = 9,50 Styrhytt Ruff isolerad m bilsonite 2 britsar, bord hyllor plåthylla för gasolkök SM 30 | NR 104 VÄXNAN SMÅNGAN |
434 | Ljusnans Flottningsförening Bollnäs 1960 | Bolinder 1113 BR 41 hkr nr 2630 | L= 9,50 Styrhytt Ruff isoleras tjärpapp o masonite 2 britsar bord hyllor plåthylla för gasolkök SM 30 | HURTIG |
454 | Graningeverken Forsse Bruk AB 1961 | Bolinder 1113 BR M 42,5 hk nr 5995 |
L = 9,00 m Styrhytt SM 30 |
CHARLIE II |
460 | Lule Älvs Flottningsförening Luleå 1961 | Bolinder 1114 BR 57 hkr |
L = 9,50 m Ruff o styrhytt SM 30 |
HÅBROK |
463 | Kungliga Vattenfallsstyrelsen Vargforsbygget 1961 | Bolinder 1113 BR 42,5 hkr |
L = 9,00 m Styrhytt. SM 20 | |
464 | Indalälvens Flottningsförening Sundsvall 1961 | Bolinder 1113 BR 42,5 hkr 5994 |
L = 8,50 m Styrhytt ut till relingen
SM 20 |
FANBYVIKEN FANBYN |
471 | Övre Indalälvens Flottningsförening Storsjön Östersund 1961 | Bolinder 1113 BR 41 hkr nr 6873 |
L = 9,00 Ruff o styrhytt SM 30 |
SUNE RAGNAR |
501 | Skellefteå Stads Kraftverk Skellefteå 1962 | Bolinder 1113 BR 42,5 hkr nr 9161 |
L = 9,00 Styrhytt SM 30 | AFRIKAS DROTTNING |
561 | Skellefteå Flottningsförening Skellefteå 1965 | Bolinder 1113 BR. 42,5 hkr | L = 9,00 Styrhytt SM 30 | SPOVEN BULAN |
567 | Kungliga Vattenfallsstyrelsen
Glommersträsk Gallejaur kraftverk 1965 |
Bolinder 1113 BR. 42,5 hkr | L = 9,00 Öppen med Styrhytt SM 20 |
? |
568 | Kungliga Vattenfallsstyrelsen
Glommersträsk Gallejaur kraftverk 1965 |
Bolinder 1113 BR. 42,5 hkr | L = 9,00 Öppen med Styrhytt SM20 |