Tillverkningsnr 471 typ BV 20 hette Ragnar
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Storsjön Övre Indalsälvens Flottningsförening med säte i Östersund den 4 april 1961. Längd 9,00 m. Bredd 2,85 m. Motorn var en BM typ 1113 på 42,5 hkr med tillverkningsnr 6873. Båten hade ett varpspel typ SM 30 för 1000 meters 14 mm lina. Bordläggningsplåten var 6 mm tjock i bottenstråket. Resten av skrovet byggdes båten i 5 mm plåt. Propellerdiametern var 850 mm. Totalvikten var 6 500 kg. Bertil Hagström stod för slutmonteringen i Övermo.När flottningen upphörde blev båten till salu vid Lit i Jämtland och köptes 1965 av Börje Åström - sjöentrepenör i Kalix. Han kallade båten för Ragnar. Innan dess skall den inte haft något känt namn. Börje sålde ca ett år senare till Nusnäs vid Siljan. Vi fick ett e-brev av Börje runt 2009 som skrev som föjer:
Hej Anders!
Du får gärna lägga ut det jag skickat till dig. Snacka om att båtar kan förändras. Jag såg vid många resor i Dalarna att man hade förkärlek till gamla "bombåtar" och det förstår jag eftersom Lidwalls fanns i Leksand. Den båten du har på bilderna borde ju ha varit den jag sålde till Nusnäs och dalahästtilverkarna Olsson. ( var det inte så dom hette? ) Den köpte jag i Lit efter nedläggningen av flottningen där uppe i Jämtland. Det satt ju en BM 1113 i den då. Vilka säljarna var kommer jag inte ihåg på rak arm, men jag tror aldrig jag har sett så många olika bombåtar på ett ställe samtidigt. Båda båtarna jag köpte hade varpspel och en stor styrhytt, men ingen av den typen hittar jag på Lidwalls hemsida. Måtten var c:a 9 x 2,80 och de var i mycket bra skick. Jag borde ha bilder någonstans eftersom jag hade den ena inhyrd hos ASSI tillsammans med AXEL ( LillPär ) i drygt 10 år. Jag tror inte det fanns några tillverkningsskyltar.
Hälsn. Börje
Redan innan transporten till Leksand demonterades hytten av Nils och sonen Lennart Olsson på plats i Lit. De tyckte inte hytten passade in i båtens kommande roll som fritidsbåt på Siljan. Båten fraktades på järnväg till Leksand 1966 till ett pris av 1500 kr . På Lidwalls byggdes båten om till nuvarandes utseende. Hytten påminner i mångt och mycket om de på högsjöbåtarna som levererades till Televerket tex. nr 670. Den ursprungliga motorn demonterades.
Arne Walkvist i Nusnäs gjorde därefter motor och axelinstallationen, tog bort timmerkorgen och den ursprungliga propellern samt svetsade på stabilisatorer på sidorna av skrovet. En hydraulmotor tog gamla motorns plats och drev den ursprungliga propelleraxeln vars propeller blev fyrbladig med en diameter på 410 mm. Dieselmotorn, en Perkins, drev hydraulpumpen och satt under akterdäcket. Denna lösning gör att båten fick stora utrymmen och en helt plan durk. Båten användes till nöjes- och fisketurer på Siljan. År 2000 såldes båten vidare till Mora och Åke Thorildsson. I april 2021 blev båten åter till salu vilket Åke Thorildsson meddelade via vår facebooksida.
Lidwalls har gjort plåtjobbet klart och resten återstår. Foto genom Lennart Olsson runt 1968
Timmerburen borta och fenor har tillkommit Foto genom Lennart Olsson runt 1968
I Siljan. Foto genom Lennart Olsson runt 1970
I Siljan. Foto genom Lennart Olsson runt 1970
Mora Båtklubb vid Sanda Foto red 2006 04 15
Mora Båtklubb vid Sanda. Foto red 2006 04 15
Redaktionen förenade nytta med nöje under en tur Siljan runt och passade på att fota den då okända BV 20 båten i Mora. Foto red 2010 08 03
Ett närmare studium av båten sade oss att detta måste vara en Lidwallsbåt. Fotot red 2010 08 03
Båten förefaller inte ha gått mycket i timmer då skrovet är slätt och fint även under vattenlinjen. Foto red 2010 08 03
Båten till salu i Mora. Foto red 2021 04 17
Båten till salu i Mora. Foto red 2021 04 17