Tillverkningsnr 358 typ BV 20 Nr 218 Hårkan nu Keaton


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Indalsälvens Flottningsförening i Sundsvall den 14 mars 1958. Längd 9,00 m. Bredd 2,85 m.Vikt 6500 kg. Motorn som ännu 2022 satt i båten var en Bolinder Munktell typ 1053 på 35 hkr. Båten hade ett varpspel typ SM 20 för 1000 meters lina. I tillverkningsspecen står att båten var försedd med dubbla tankar, styrhytt och ruff. Ruffen var utrustad med två britsar och två hyllor med klädhängare. Arbetsnamnet på verkstan var "Valsjöbåten"

I augusti 1970 var det slutflottat på Indalsälven och båten inköptes av Hamnkontoret i Nyköping för 14 200 kr. I Nyköping brukades båten som arbetsbåt, ombyggd utan varpspel. En viktig uppgift var att hantera hamnen ljusbojar och sjömärken. Hon döptes till Keaton då hamnen hade en större bogserare vid  namn Buster och förefaller ha hållits i  mycket gott skick. Det är inte känt när hon utrustades med en ny styrhytt. Efter lång och trogen tjänst i Nyköping såldes båten i augusti 2017 genom anbud.  Hon köptes av Lars Axrup - ett aktat namn i flottningsbåtkretsar - och fick ny hemmahamn i Köping. Lars gjorde om akterdäcket till ett tätt helsvetsat. I september 2019 har den tunga och ur stabilitetssynpunkt dåliga kranbågen demonterats tillsammans med den förhöjda relingen akteröver. Båtens fina linjer var på väg tillbaka!

I maj 2022 såldes båten till entreprenadfirma Sjöbyggnationer AB i Stenungsund. Lars hade redan en varpbåt med kulmotor i Karlstad och två stora båtar blev lite väl mycket. Sjöbyggnationer AB rustade båten grundligt och satte henne i trafik i sin verksamhet som innefattar byggnation av bryggor och småbåtshamnar.


I ursprungliga farvatten 1966 09 21. Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.

Slutflottat för 218:an Hårkan 1966 09 19 . Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.

Levererad till Nyköpings Hamn. Södermanlands Nyheter 1970 08 07 från Gunnar Hedmans arkiv

Så här såg hon ut 1972 05 20 nästan i orginalskick jmf. med systerbåten nr 318 Lettsjön Foto Bernt Fogelberg i Bengt Westins samling .

 

Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.

Orginalratten återfinns nu på den yttre styrplatsen. Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.

Det mekaniska varpspelet är ersatt av ett hydrauliskt med lyftfunktion. Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.

I Nyköpings Hamn, uppe för bottenmålning kanske. Foto Christer Samuelsson 2015 02 26

Åter i Hamnens vatten och tjänst. Foto Claes Sandberg 2015 03 29



Keaton utbjuden till försäljning av Nyköpings hamn. Första bilden på båten i fart. Foto KVD juni 2017



Kanske i full fart  Foto KVD juni 2017



I Mälaren efter en lång och bekymmersfri färd från Nyköping  foto Lars Axrup  2017 08 28



På sommarvistet i Mälaren vid egen brygga  foto Lars Axrup  2019 06 09



Dag för sjösättning. Spelet och kranen i akten borttaget  Foto Lars Axrup 2020 04 26



Över Mälarfjärdar, nu med tätt akterdäck
Foto Lars Axrup 2020 04 26



Fikastopp?
Foto Lars Axrup 2020 04 26



Ett stort arbete nedlagt på Keaton Här i hemmahamnen i Stenungsund, Foto Klas Berg 2023 03 05


Jobb finns, helt klart!  Foto Klas Berg 2023 03 05.


För mer info kan ett besök på hemsidan rekommenderas! Adressen midskepps. Foto Klas Berg 2023 03 05

Fredrik Hermansson skriver om BV 20 "Keaton" som är i fullt arbete på västkusten efter en omfattande renovering.Originalmaskinen, BM 1053 på 35 hk är utbytt mot en aningen större maskin, Valmet 612 på 275 hk. En omtyckt båt på firman med rejäl dragkraft för storleken.


Lätt att flytta med rätt utrustning. Foto Fredrik Hermansson


På bryggjobb med pråm hösten 2023 Foto Fredrik Hermansson

     

Full fart framåt Foto Fredrik Hermansson






Tillbaks