Tillverkningsnr 358 typ BV 20 Nr 218 Hårkan nu Keaton
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Indalsälvens Flottningsförening i Sundsvall den 14 mars 1958. Längd 9,00 m. Bredd 2,85 m.Vikt 6500 kg. Motorn som ännu 2022 satt i båten var en Bolinder Munktell typ 1053 på 35 hkr. Båten hade ett varpspel typ SM 20 för 1000 meters lina. I tillverkningsspecen står att båten var försedd med dubbla tankar, styrhytt och ruff. Ruffen var utrustad med två britsar och två hyllor med klädhängare. Arbetsnamnet på verkstan var "Valsjöbåten"
I augusti 1970 var det slutflottat på Indalsälven och båten inköptes av Hamnkontoret i Nyköping för 14 200 kr. I Nyköping brukades båten som arbetsbåt, ombyggd utan varpspel. En viktig uppgift var att hantera hamnen ljusbojar och sjömärken. Hon döptes till Keaton då hamnen hade en större bogserare vid namn Buster och förefaller ha hållits i mycket gott skick. Det är inte känt när hon utrustades med en ny styrhytt. Efter lång och trogen tjänst i Nyköping såldes båten i augusti 2017 genom anbud. Hon köptes av Lars Axrup - ett aktat namn i flottningsbåtkretsar - och fick ny hemmahamn i Köping. Lars gjorde om akterdäcket till ett tätt helsvetsat. I september 2019 har den tunga och ur stabilitetssynpunkt dåliga kranbågen demonterats tillsammans med den förhöjda relingen akteröver. Båtens fina linjer var på väg tillbaka!
I maj 2022 såldes båten till entreprenadfirma Sjöbyggnationer AB i Stenungsund. Lars hade redan en varpbåt med kulmotor i Karlstad och två stora båtar blev lite väl mycket. Sjöbyggnationer AB rustade båten grundligt och satte henne i trafik i sin verksamhet som innefattar byggnation av bryggor och småbåtshamnar.
I ursprungliga farvatten 1966 09 21. Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.
Slutflottat för 218:an Hårkan 1966 09 19 . Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.
Levererad till Nyköpings Hamn. Södermanlands Nyheter 1970 08 07 från Gunnar Hedmans arkiv
Så här såg hon ut 1972 05 20 nästan i orginalskick jmf. med systerbåten nr 318 Lettsjön Foto Bernt Fogelberg i Bengt Westins samling .
Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.
Orginalratten återfinns nu på den yttre styrplatsen. Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.
Det mekaniska varpspelet är ersatt av ett hydrauliskt med lyftfunktion. Bilder från Nyköping juni 2006 foto Red.
I Nyköpings Hamn, uppe för bottenmålning kanske. Foto Christer Samuelsson 2015 02 26
Åter i Hamnens vatten och tjänst. Foto Claes Sandberg 2015 03 29