Tillverkningsnr 460 typ BV 20  L 35 nu Håbrok

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Lule Älvs Flottningförening i Luleå den 25 februari 1961. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Beräknad avsändningsvikt var 6,6 ton. Motorn var en BM typ 1114 BR med motornr 1372 på 57 hkr. Båten var försedd med styrhytt och varpspel typ SM 30 för 1200 meter 14 mm vajer. I ruffen fanns två britsar, två klädhyllor och en hylla för spritkök. Båten var byggd i 5 och 6 mm plåt.

I maj 2023 fick redaktionen en viktig pusselbit i båtens historia av Klas Göran Karlsson i Sunderbyn.
Som 10-åring hade han flyttat med familjens SAAB 93 från Yttermalung till Sunderbyn i maj 1959. Fadern Bygg Göran Olsson hade fått anställning som flottningsinspektor vid Lule Älvs Flotttningsförening. Bygg Göran Olsson hade sedan medverkat i beställningen av de Lidwallsbåtar LFF köpte. Den första BV 15 nr 425 kom året innan han tillträtt men sen blev det tre BV 15 till, tillv.nr. 494, 495 och 522, två BV 10 med tillv.nr 427 och 428 och sen denna BV 20, enligt vad vi vet. Ingen av båtarna hade namn utan bara L och en siffra påmålat. Klas Göran, som räknade sig som tredje genarationens flottare hade sommarjobbat i Sunderbyn med ett buntverk man använde för att göra flottgodset transporterbart på Bottenviken. Han hade också jobbat en vinter vid LFF:s varv med att serva båtarna, skura ur med kaustiksoda, byta olja och reparera blessyrer. Han hade också varit med och bytt motor i en BV15.
Nr 460 hade använts att dra timmer över sjön Saggat vid Kvikkjokk, 30 mil uppströms Luleå. Senare hade hon använts av Östen Andersson för landrensning nere vid Sunderbyn. Klas Göran hade tipsat Östen om pontonerna till buntverken som blev perfekta till pråm för landrensningen.

Fram till 2023 visste vi bara följande: Båten annonserades ut i Stockholm 2006 med en 1114-motor. Det blev en viktig pusselbit i identifikationsarbetet. Red har haft kunskap om båten sedan 2005 och tänkte då att det kanske var ett Leksandsbygge men släppte senare den tanken. Hur som helst antecknades att båten var till salu i nov 2006 och att måtten var 9 x 3 meter samt att den drevs av en BM motor typ 1114. Låter ju rätt bekant nu så här efteråt. Innan båten köptes till Stockholm av en Strömmaskeppare hade den gått som entreprenadbåt i Roslagen. Red rotade runt bland gamla bilder  och upptäckte en egenhändigt tagen från nov 2005. Med de kunskaper vi besitter mars 2018 ses tydligt att hela den gamla styrhytten använts för att bygga ett nytt däckshus. Båten var vid fototillfället till salu och red har mycket riktigt kallad bilderna Lbåt i mappen för oktober 2005 där de legat på vänt sedan dess. Det stod Lidwallsbåt i annonsen !! Runt 2007 såldes båten till Oxelösund som någon form av dykbåt och september 2008 fanns den i Buskhyttan. Där slutar spåren av denna båt.

Det var vännen Håkan Sundström som påpekade att det fanns en Lidwallsbåt på Tugboatlars hemsida och vid förnyad studie av gamla bilder stärktes den teorin. Att båten är en BV 20 förefaller helt klart och det finns två tydliga tecken på att det är just nr 460. Den enda av BV-20 som hade en BM 1114 motor var nr 460 och den enda båt, förutom nr 501, som har en linrulle o spel docka med beteckningen 4-3474-A. Om ni tittar på bilder av BV-20 nr 501 ser ni att de har lika spelrullar i aktern. Var Håbrok fanns 2018 vet inte red men vi är ohyggligt intresserade av att komma i kontakt med ägaren och förhoppningsvis få våra tankar bekräftade.

Förr eller senare besvaras alla tänkbara frågor och i juni  2023 annonserades på Blocket.se att båten fanns på en ö utanför Lidingö och var till salu för priset gratis. Hur den sen kom till Blötberget vet vi, men hur båten kom till Storholmen från Oxelösund och berättelsen från 2008 återstår att ta reda på.

 

 

Vid rundtursbåtarnas ponton Skeppsholmsbron, Stockholm Foto Lars Johnson 2005 02 15.

Vid rundtursbåtarnas ponton Skeppsholmsbron, Stockholm Foto Lars Johnson 2005 02 15.  


Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26
Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26
Här ses att hytten är återanvänts efter att båten däckats i två steg. Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26

I gamla hamnen Oxelösund. Foto Red juli 2007

I gamla hamnen Oxelösund. Foto Red juli 2007

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk. Foto red 2008 08 13


På Storholmen utanför Lidingö har hon legat som en dröm om en bobåt i det mindre segmentet. Foto red 2023 06 28


Pollare av känt märke Mora gjuteri nr 619. Foto red 2023 06 28


Vännen Ottar inspekterar skrovet som efter sjösättning kom upp till Blötberget veckan efter vårt besök. Foto red 2023 06 28


Grått rött och grönt. En palett av skrovets historia och båtens fuktion. Foto red 2023 10 18


Mats förevisar hur den  ursprungliga hytten återbrukades i nya former . Foto red 2023 10 18


Skrovet var i hyfsat skick trots år utan underhåll. Foto red 2023 10 18

Tillbaks