Tillverkningsnr 460 typ BV 20 nu Håbrok

Lidwall & Söner AB levererade denna motorbogserare till Lule Älvs Flottningförening i Luleå den 25 februari 1961. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Beräknad avsändningsvikt var 6,6 ton. Motorn var en BM typ 1114 BR med motornr 1372 på 57 hkr. Båten var försedd med styrhytt och varpspel typ SM 30 för 1200 meter 14 mm vajer. I ruffen fanns två britsar, två klädhyllor och en hylla för spritkök. Båten var byggd i 5 och 6 mm plåt. När båten annonserades ut i Stockholm 2006 hade den 1114-motor. Det blev en viktig pusselbit i identifikationsarbetet.

 

Vid rundtursbåtarnas ponton Skeppsholmsbron, Stockholm Foto Lars Johnson 2005 02 15.

Vid rundtursbåtarnas ponton Skeppsholmsbron, Stockholm Foto Lars Johnson 2005 02 15.  

Red har haft kunskap om båten sedan 2005 och tänkte då att det kanske var ett Leksandsbygge men släppte senare den tanken. Hur som antecknades att båten var till salu i nov 2006 och att måtten var 9 x 3 meter samt att den drevs av en BM motor typ 1114. Låter ju rätt bekant nu så här efteråt. Innan båten köptes till Stockholm av en Strömmaskeppare hade den gått som entreprenadbåt i Roslagen.

Red rotade runt bland gamla bilder  och upptäckte en egenhändigt tagen från nov 2005. Med de kunskaper vi besitter mars 2018 ses tydligt att hela den gamla styrhytten använts för att bygga ett nytt däckshus. Båten var vid fototillfället till salu och red har mycket riktigt kallad bilderna Lbåt i mappen för oktober 2005 där de legat på vänt sedan dess. Det stod Lidwallsbåt i annonsen !!



Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26
Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26
Här ses att hytten är återanvänts efter att båten däckats i två steg. Foto red vid Skeppsholmsbron 2005 10 26

Runt 2007 såldes båten till Oxelösund som någon form av dykbåt och september 2008 fanns den i Buskhyttan. Därefter slutar spåren av denna båt.

Det var vännen Håkan Sundström som påpekade att det fanns en Lidwallsbåt på Tugboatlars hemsida och vid förnyad studie av gamla bilder stärktes den teorin. Att båten är en BV 20 förefaller helt klart och det finns två tydliga tecken på att det är just nr 460. Den enda av BV-20 som hade en BM 1114 motor var nr 460 och den enda båt, förutom nr 501, som har en linrulle o spel docka med beteckningen 4-3474-A. Om ni tittar på bilder av BV-20 nr 501 ser ni att de har lika spelrullar i aktern. Var Håbrok finns 2018 vet inte red men vi är ohyggligt intresserade av att komma i kontakt med ägaren och förhoppningsvis få våra tankar bekräftade.

 

I gamla hamnen Oxelösund Fotot Red juli 2007

I gamla hamnen Oxelösund Fotot Red juli 2007

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

I Buskhyttan vid ett gammalt nedlagt sågverk Foto red 2008 08 13

Tillbaks