Tillverkningsnr 350 typ BB Storfinn nu OTTO

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Krångede AB den 22  Februari 1958. Båten lossades på Betåsens Station i Krokfors. Längd 13,00 m. Bredd 3,80 m. Djupgående 1,80 m. Vikt 15 ton. Motorn var en Volvo typ TMD på 160 hkr. Båten var en ren bogserare och saknade varpspel. På tillverkningskortet står att båten skall byggas i 6 mm plåt men att bottenstråket och bogen skall utföras i 8 mm. Det skall finnas bostäder för 2 man, en oljeeldad värmepanna och 1 st. wc. Vidare skall båten förses med 2 st. bränsletankar om 400 liter styck. Propellerdiameter 1120 mm.

Båten gick på Storfinnsjön uppströms kraftstationen som ligger i Faxälven. 1966 stod Ångermanälvens Flottningsförening som ägare. När flottningen på Faxälven upphörde omkring 1970 gick båten för red. okända öden till mötes, men klart är att hon så småningom flyttades till kusten.1978 fanns hon i Stockholm. I april 1984 såldes båten av Sjömaskiner Invest AB i Haninge till DYKAB som 1986 registrerade båten i dåvarande Sjöfartsverkets register för båtar. Storfinn fick registernumret SFB 8873. I mars 1988 överfördes ägandet genom ett byte till Marin och Maskin AB i Stockholm. Båten värderades då till 125 000 kr. Ca ett år senare - den 13 mars 1989 - såldes båten vidare till Finland som bogserbåt. Där fanns den kvar i det finska sjöfartsregistret till 1995 då den blev fritidsbåt.

Som sådan fick den inte vara kvar i registret men enligt uppgift fanns Storfinn ännu kvar i Finland. Storfinn har alltså blivit äkta finne! Nästan 40 år efter vår senaste bild på båten plingar det till i epostlådan och från Carl Willför som arbetar på entreprenadföretaget Tallqvist AB i Karleby Finland kommer färska uppgifter. Efter avregisteringen  1995 har båten använts som någon typ av fiskebåt. Den är efter besiktning och godkännande i november 2017 åter i yrkesmässig trafik för Tallqvist AB. Just nu . Carl Willför sände oss bilden längst ned på sidan på när Otto som den heter, drar mudderpråmar i Fredrikshamn i  Södra Finland. Stort tack!


Storfinn i sitt rätta element. Bilden från ett reklamblad imponerar ännu.



I verkstaden Färgburkar på akterdäcket Snart blir det leverans Foto Lidwallsarkiv i Leksands lokalhistoriska samling.

Storfinn 1958. I förgrunden den lilla varpbåten MV 54 Krokfors som troligen var byggd på Rossöns mek verkstad . Bilden torde vara tagen i Krokfors. Foto från Lidwalls arkiv.

Sjösättning i Krokfors 1958. Foto från Lidwalls arkiv.



Imponerande fullfartsprov men hur gick det med det inlänsade timret i bakgrunden !?
Foto Lidwallsarkiv i Leksands lokalhistoriska samling.



Krokfors. Foto 1966 09 22  Bernt Fogelberg samling  i Sjöhistoriska Musets arkiv.

Krokfors Foto 1966 09 22   Bernt Fogelberg samling  i Sjöhistoriska Musets arkiv.



BB Storfinn i Enköpings hamn 1983 08 13 . Foto i Kjell Ove Matssons samling funnet i SSHM:s foto arkiv.


Storfinn vid Ropsten, Stockholm 1988 Nu utrustad med kran. Foto Bengt Strandberg i SSHM arkiv.

Storfinn vid Ropsten 21 maj 1988. Då utrustad med radar. Foto Olle Renck genom Christer Samuelsson



Visst känns hon igen ! Otto skjuter en mudderpråm i Fredrikshamn Finland. Foto Carl Willför 2017 12 10

I maj  2020 kommer bilder på ett imponerande arbete. Patrik Bagarnäs från Kållby i Finland har byggt en modell av OTTO.  Han har byggt modellbåter i många år men har nu enligt egen utsago fastnat för Lidwallsbåtar. Vi har sen tidigare en fin modell på nr 415 Engerdalen i skala 1:20.
Stor hjälp har han haft av bilderna på denna sida. Inredningen har han i brist på relevanta bilder byggt på gehör. Skåda och njut av detaljerna!

Hej Igen! Jag skickade in lite bilder för en tid sedan på Engerdalen som jag byggt som modellbåt... och nu har jag byggt en till modell av Storfinn/Otto. Kunde inte hålla mig... Inredningen i hytten är byggt helt på gehör för kunde inte hitta bilder på den. Det är något med dessa Lidwallsbåtar som gör att man vill bygga fler och fler :). Er sida om Lidwallsbåtar är mycket inspirerande, så snart måste väll jag bygga ännu en... (Har ett skrov på Bärgaren på gång..)


 


 

 

Som sagt, Lidwallsbåtar är vanebildande, också på detta plan. Patrik har också känt suget efter EN TILL!
Foto Patrik Bagarnäs 2020 05 14


 

Tillbaks