Tillverkningsnr 350 typ BB Storfinn

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Krångede AB den 22 Februari 1958. Båten lossades på Betåsens Station i Krokfors. Längd 13,00 m. Bredd 3,80 m. Djupgående 1,80 m. Vikt 15 ton. Motorn var en Volvo typ TMD på 160 hkr. Båten var en ren bogserare och saknade varpspel. På tillverkningskortet står att båten skall byggas i 6 mm plåt men att bottenstråket och bogen skall utföras i 8 mm. Det skall finnas bostäder för 2 man, en oljeeldad värmepanna och 1 st. wc. Vidare skall båten förses med 2 st. bränsletankar om 400 liter styck. Propellerdiameter 1120 mm.

Storfinn i sitt rätta element. Bilden från ett reklamblad imponerar ännu.

 

Storfinn 1958. I förgrunden den lilla varpbåten MV 54 Krokfors som troligen var byggd på Rossöns mek verkstad . Bilden torde vara tagen i Krokfors. Foto från Lidwalls arkiv.

Båten gick på Storfinnsjön uppströms kraftstationen som ligger i Faxälven. 1966 stod Ångermanälvens Flottningsförening som ägare.

 

Sjösättning i Krokfors 1958. Foto från Lidwalls arkiv.



Krokfors. Foto
1966 09 22  Bernt Fogelberg samling  i Sjöhistoriska Musets arkiv.



Krokfors Foto 1966 09 22   Bernt Fogelberg samling  i Sjöhistoriska Musets arkiv.

När flottningen på Faxälven upphörde omkring 1970 gick båten för red. okända öden till mötes, men klart är att hon så småningom flyttades till kusten. 1978 fanns hon i Stockholm.

Storfinn vid Ropsten, Stockholm 1978 . Foto Bengt Strandberg i SSHM arkiv.

BB Storfinn i Enköpings hamn 1983 08 13 . Foto i Kjell Ove Matssons samling funnet i SSHM:s foto arkiv.

Storfinn vid Ropsten 21 maj 1988. Då utrustad med radar. Foto Olle Renck genom Christer Samuelsson

I april 1984 såldes båten av Sjömaskiner Invest AB i Haninge till DYKAB som 1986 registrerade båten i dåvarande Sjöfartsverkets register för båtar. Storfinn fick registernumret SSB 8873. I mars 1988 överfördes ägandet genom ett byte till Marin och Maskin AB i Stockholm. Båten värderades då till 125 000 kr. Ca ett år senare - den 13 mars 1989 - såldes båten vidare till Finland som bogserbåt. Där fanns den kvar i det finska sjöfartsregistret till 1995 då den blev fritidsbåt. Som sådan fick den inte vara kvar i registret, men enligt uppgift finns Storfinn ännu kvar i Finland.  Storfinn har alltså blivit äkta finne!

 

Tillbaks