Tillverkningsnr 734 typ Hamnarbetsbåt Molly

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Försvarets Materielverk. Kunden var Svenska Marinen. Måtten var 8,50 m. x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. Båtarna levererades med start 1975 10 01 fram till 1976 12 01 då den sista båten lämnade Leksand. Mer fakta: Fart 8 knop. Bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter. Så länge båtarna var militära fick de ta 20 passagerare eller 1,5 ton last. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB.

Nr 734 Molly i Karlskrona juli 2012. Foto Red.

Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet, det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar. Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande ( 2012 ) av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter. Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck.

Foto Nils-Henrik Krokstedt 2007-07-28

Denna hamnarbetsbåt fotades i Karlskrona och bilden sändes till oss av Nils-Henrik Krokstedt 2009 11 10. Vi tror oss veta att båten ännu är disponerad av Marinen och har använts till navigationsövningar. Troligen har den tillverkningsnummer 734. Båten finns 2012 01 09 i Karlskrona och ligger i vattnet nedanför Marinmuseet.

Molly i staden som är ett världsarv. Foto Christer Samuelsson 2012-03-18

Här ser lite trött ut i behov av lite omvårdnad. Foto Christer Samuelsson 2012-03-18

I bakgrunden ses Marinmuseets Minsveparen 55. Foto Christer Samuelsson 2012-03-18

Nr 734 Molly i Karlskrona. Foto Red juli 2012.

Nr 734 Molly i Karlskrona. Foto Red juli 2012.

Sedan 2016 01 01 ägs Molly av Statens maritima museum / Marinmuseum och har hemmahamn Karlskrona. Redaktionen hoppas att hon kommer att hållas nära originalskick och finnas kvar under överskådlig framtid.

Nymålad vid Stumholmen i Karlskrona. Foto Hansi Ohlsson 2016 01 13

Nr 734 Molly ingår numer i samlingarna. Foto Hansi Ohlsson 2016 01 13

En förarmiljö från 1970 talet. Foto Hansi Ohlsson 2016 01 13

I fint sällskap bland fullriggare, robotbåtar och kustminsvepare vid Marinmuseum, Karlskrona. Foto Hansi Ohlsson 2016 01 13

Mellan Y-bommarna redo för X st marina eskapader Foto Hansi Ohlsson 2016 04 21

I Karlskrona i marin inramning. Foto Per Crusefalk 2019 08 21

2021 bestämdes att Marinmuset i Karlskrona saknade behov av en arbetsbåt varför hon kom att överföras till Sjöhistoriskas samling i Stockhom som var i behov av en stark och smidig hamnbogserare. Båten kördes landvägen till Boghammars Marin på Lidingö för genomgång inför 2022 års säsong
Foto Benjamin Hedlund 2021 11 20

Per trailer till kungliga huvudstaden. Foto Benjamin Hedlund 2021 11 20

Foto Benjamin Hedlund 2021 11 20

Snyggt och fint även ombord. Foto Benjamin Hedlund 2021 11 22

Marinen firade 500 år. Givetvis var en Lidwallsbåt med - Molly så klart. Foto Per Crusefalk 2022 06 04

Molly i händelsernas centrum. Galärvarvet, kungliga Djurgården, Stockholm. Foto Per Crusefalk 2022 06 04

Yrkesbåtutställning i Wasahamnen och red var på plats. Vi fick t o m åka lite Lidwallsbåt. Foto red 2022 09 17

Det var ångbogseraren Örnen som skulle till sin vinterplats på Wasavarvet. Foto red 2022 09 17

Liten men tillräckligt stark för att hantera en gamal klenod. Foto red 2022 09 17

Till sidan med alla hamnarbetsbåtar

Tillbaks