Tillverkningsnr 725 typ Hamnarbetsbåt

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Försvarets Materielverk. Kunden var Svenska Marinen. Måtten var 8,50 m. x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. Båtarna levererades med start 1975 10 01 fram till 1976 12 01 då den sista båten lämnade Leksand. Mer fakta: Fart 8 knop. Bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter. Så länge båtarna var militära fick de ta 20 passagerare eller 1,5 ton last. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB.

Som följebåt . Foto genom Richard Wendt sommaren 2008

Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet, det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar. Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter.
Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck.

 

Nr 725 disponeras av Ungdomsförbundet Sveriges Flotta sedan ca 30 år tillbaks.

Richard Wendt berättar: ”På vår lägerplats Vitsgarn i Hårsfjärden har vi en Lidwallare, militär bogser/passagerarbåt modell mindre. Vi använder den främst som följebåt vid långseglingar då den är utmärkt att lasta i, bogsera och förläggning för ledare. Vi blev tilldelade båten för drygt 30 år sedan av marinen, dvs. dåvarande MKO.”

Som följebåt sommaren 2008. Foto genom Richard Wendt

I början av november fick vi ånyo ett e-brev från Richard där han meddelar att båten har nr 725.

Foto Richard Wendt

Vi på redaktionen är glada för uppgifterna och för att marinen stöttat denna vällovliga verksamhet med ett outslitligt fartyg! Båten är byggd 1976.

Vår sagesman högtryckstvättar insidan. Foto genom Richard Wendt 2011

 

Ytterligare bilder dök upp i mars 2014 via vår Facebooksida från Ludde Schard som skriver:

- Lägger upp en bild på en trotjänare som jag varit med och tagit hand om i över 20 år. Med Forddiesel, så klart. Marinkonverterad av Nils Gustavsson. Hon började sina dagar hos flottan och efter det som "stabsfartyg" på Seglarskolan Vitsgarn!

 

Vitsgarn . Foto Ludde Schard 2012

Vitsgarn. Foto Ludde Schard 2012



Vad som är på G känner redaktionen inte till men här ligger Nr 725 med andra mindre båtar från Ungdomsförbundet Sveriges Flotta på Djurgårdsvarvet.  Foto Christer Samuelsson  2017 10 17




Kanske till salu eller redan såld? Foto Christer Samuelsson  2017 10 17


Foto Christer Samuelsson  2017 10 17



Nu uppe på land på Djurgårdsvarvet. Foto red 2018 03 11



Gick säkert tungt på vägen dit. Foto red 2018 03 11


Vad kommer att hända nu undrar vi  Foto red 2018 03 11



Nu vet vi vad som är på G. Red var ute på fotvandring som gärna förläggs sjönära. Träffade en trevlig man från Hansons Marin & Maskin service AB som berättade att de hade fått in tre båtar från Ungdomsförbundet Sveriges Flotta för underhållsarbeten. Han menade mellan skål och vägg att det nu var hög tid för just underhåll. Nr 725 är nu sjösatt och bottenmålad men ännu utan motorn då den gamla Forden är under renovering men skall åter på plats om några veckor. Foto red 2018 05 03


Med nytt kapell spelar Vitsgarn nu i en högre och torrare division. Foto red 2018 05 03

Till sidan med alla hamnarbetsbåtar

Tillbaks