Tillverkningsnr 722 typ Hamnarbetsbåt "Pansarkryssaren"

 

Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Försvarets Materielverk. Kunden var Svenska Marinen. Måtten var 8,50 m. x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. Båtarna levererades med start 1975 10 01 fram till 1976 12 01 då den sista båten lämnade Leksand. Mer fakta: Fart 8 knop. Bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter. Så länge båtarna var militära fick de ta 20 passagerare eller 1,5 ton last. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB.

Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet, det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter.
Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck.

 

Nr 722 under renovering. Foto den 11 november 2013 Andreas Mårtensson

Bilderna nedan är tagna i Waxholm hösten 1998 av Andreas Mårtensson en kort tid efter att han köpt båten från Kustartilleriet och ger en bra bild av hur båten såg ut i sin ursprungliga fart då med inventarie nummer 1265.

Waxholm hösten 1998. Foto Andreas Mårtensson.

Waxholm hösten 1998. Foto Andreas Mårtensson.

Waxholm hösten 1998. Foto Andreas Mårtensson.

Waxholm hösten 1998. Ser ni skylten max 20 man? Foto Andreas Mårtensson.

Waxholm hösten 1998. Foto Andreas Mårtensson.

Waxholm hösten 1998. Foto Andreas Mårtensson.

I mellanskärgården. Foto Andreas Mårtensson den 2 juli 2011

 

Båtens nuvarande ägare Andreas Mårtensson berättar om sin båt:

Då jag köpte min ( nr 722 ) från Musköbasen såldes den tillsammans med ytterligare en båt. Var den tog vägen vet jag inte, men det finns ytterligare minst en här i Stockholms skärgård, en kursgård eller liknande på ön Stora Tratten har den. Tror verksamheten har anknytning till Flottan för de lär ha fått båten till skänks. Min båt gick enligt uppgift som hamnbogserare på Muskö, för att få in större flytetyg i de trånga dockorna i bergrummen.

Jag använder båten som arbetsbåt på fritiden, har kompletterat den med en mindre hydraulkran (Hiab 011), och en wirewisch står på tur. Mest blir det bogseringar av olika slag, men även en del bojlyft och materialtransporter. Sysslar också med allmogebåtar, och det blir en del transporter och bogseringar där också. Vi brukar ha båten som ”stabsfartyg” vid seglingar. Den slukar med lätthet besättningarnas packning och många är de måltider som tillagats och avnjutits i goda vänners lag runt den rymliga motorhuven. Om vinden eller tiden skulle tryta är det bara att koppla båtarna på släp, som flest har det varit 5-6 st i olika storlekar med längder från 7,5 - 4 m. Hur som helst är det nog den mest mångsidiga och praktiska båt jag haft!

Med vänlig hälsning. Andreas

 

Bogsering av flytbryggor i mellanskärgården . Foto Andreas Mårtensson den 2 juli 2011

Transport av några träbåtar för Föreningen Allmogebåtar från Vaxholmstrakten till Fjäderholmarna Foto Andreas Mårtensson 11-12 juni 2011.

Transport av några träbåtar för Föreningen Allmogebåtar från Vaxholmstrakten till Fjäderholmarna .
Foto Andreas Mårtensson 11-12 juni 2011

Transport av några träbåtar för Föreningen Allmogebåtar från Vaxholmstrakten till Fjäderholmarna .
Foto Andreas Mårtensson 11-12 juni 2011

Andreas i Vaxholm berättar i ett e-brev om sin båt som är den först tillverkade i serien . Den 7 dec 2010 fick vi även bilder på båten från ett bogseringsuppdrag.

Nr 722 i arbete. Foto Andreas Mårtensson

Hej!

Bifogar ett par bilder från ett uppdrag jag utfört med min båt i november 2011. Bogserade en ponton med hus i Stockholms skärgård. Bogseringen gick utmärkt genom att skjuta pontonen framför båten. 4 knops fart och god manöverförmåga trots båtens blygsamma storlek och maskineffekt. Pontonen är 22x 8 m stor och lasten beräknad till ca 25 ton.

Foto Andreas Mårtensson

Från Andreas fick red. brev och bilder på hans båt med Lidwallsnr 722 som under vintern 2012 befinner sig på Tenövarvet i Waxholm. En del plåt skall bytas och en ny styrhytt i originalstuk håller på att tillverkas.

1111111111111

Gaskärning av rostiga partier i bogen. Foto Tenövarvet. Notera den typiska Lidwallspollaren på fördäcket.

Hej Red.,
Lite nya uppgifter om min båt, nr 722:
Min båt genomgår för närvarande en mindre upprustning. Arbetet består i korthet av följande: Ny överbyggnad med navigationsmast, ny infästning för relingslist kring bogen, ny infästning för stävputa, ny fotlist runtom däcket, utbyte av skrovplåtar i bordläggningen, ny motorhuv och isolering av motorrum, blästring och målning av överbyggnad och däck med epoxifärg samt nytt kapell. Arbetet utförs på Tenövarvet utanför Vaxholm. www.tenovarv.se

Den gamla hytten var mycket rostig kring rutorna och taket läckte genom rosthål. För att fördröja liknande skador på den nya hytten har taket dragits ut. För att skapa mer utrymme under tak och möjliggöra en installation av ett akterskott med dörr eller liknande har den nya hytten också förlängts ett stycke akteröver.
Jag hoppas kunna bjuda på mer information och fler bilder vartefter upprustningen går vidare.

Nya styrhytten. Red gillar Ferrinastuket på taket!
foto Tenövarvet februari 2012

 

Provmontering av hytten foto Tenövarvet februari 2012

Rostskadorna åtgärdade. Gummit skall i återmonteras men denna gång i ett 15 mm tjockt, stående plattjärn ovanpå befintligt däck som kan ses på bilden Foto Andreas Mårtensson

 

Redaktionen tackade Andreas för bilder och brev, fler fina bilder kom på fortsättningen av upprustningen Arbetet går vidare. Nya bilder från Varvet. 2012 04 22:

 

Nya hytten och masten på plats. foto Tenö varvet

Så här blir det på insidan Foto Andreas Mårtensson

Nr 722 har kommit ut efter blästring och målning 22 sept. 2012

 

Foto den 22 september 2012 Andreas Mårtensson

Akterdäcket. Foto den 22 september 2012 Andreas Mårtensson

Inte långt kvar. Foto Andreas Mårtensson den 22 september 2012

...

Äntligen har kylan släppt och det går att göra eljobb utomhus på Pansarkryssaren. Visst blev styrhytten stilig? Foto Andreas Mårtensson den 3 april 2013

Nya kapellet akterifrån. Foto den 11 november 2013 Andreas Mårtensson

Nya kapellet på. Foto Andreas Mårtensson den 11 november 2013

Nu är det snart tid för sjökontakt. Foto Andreas Mårtensson i april 2015

 

Hej Red

Ett par bilder till Lidwallssidan som visar en del av resultatet av arbetet inne i båten.

Bild…031 visar hur styrplatsens utseende efter en välbehövlig ansiktslyftning. Isolerade skott och tak, intryckningssäkra rutor, gasfjädrad stol, nylackerad ratt, sjökortslampa, rejäl vindrutetorkare och defroster ökar komfort och säkerhet. Den gedigna kompassen har sin givna och ursprungliga plats och ser till att kursen kan hållas stadig. Även Marinens egen skylt finns kvar för att säkra båtens identitet tillsammans med den nyrenoverade och snart monterade varvsskylten. En viss skillnad mot de tidiga bilderna från tiden vid köpet…

Bild …40 visar hur bogserpålen kompletterats med en brytrulle för den nyinstallerade winschens wire. Vid pålens fot har en Sepsonwinsch med 2 tons dragkraft på enkel wire monterats. Öglan under rullen möjliggör användning av dubbel wire med brytblock. Det ger gott om kraft för att lyfta bojstenar och annat ur vattnet över den nya akterrullen som snart är på plats. På bilden skymtar också motorhuven, nybyggd i aluminium med ny isolering och infäst med gångjärn och gasfjäder mot en ny bottenram, något som förhoppningsvis ska dämpa motorljudet väsentligt.

Med vänlig hälsning

Andreas Mårtensson

 

Ny rapport från Andreas som kom den 13 augusti 2015 . Har hon någonsin varit så fin ?!

 

Hej Red

Ännu en Lidwallsbåt är nu återuppstånden i representativt skick och åter i fart efter en lång dvala. Sjösättning igår 12 aug i vackert sommarväder. Tack till Tenövarvet och dess personal för ett professionellt och skickligt arbete och utmärkt service. Nu väntar färdigställande av inredning och elutrustning i egen regi och förstås turer till nytta och nöje.

 Med vänlig hälsning Andreas Mårtensson

 

Foto Andreas Mårtensson 2015 08 12

Foto Andreas Mårtensson 2015 08 12

Foto Andreas Mårtensson 2015 08 12

Foto Andreas Mårtensson 2015 08 12

Vi har fått fina bilder och en rapport från Andreas M. om Pansarkryssarens verksamhet under 2016. En allsidig dam på det hela taget. Han skriver;

Hej Red,
Några bilder från året 2016 med Pansarkryssaren. Korta kommentarer till bilderna nedan. Parallellt med uppdragen färdigställs renoveringen invändigt. Defroster står på tur.


Besök på Tenövarvet. Byte av propellerhylstätning, justering av vattenlinje och navigationsmast. 2016 07 11


Bogsering av tre allmogebåtar från skärgården mot Fjäderholmarna.
2016 08 28


Stockholms mellanskärgård, upptagning av bryggstolpar.
2016 09 10


Enkel upptagning av stolparna med kranen.
2016 09 10


Följebåt vid filminspelning för SVT Dokumentär
2016 09 14


Följebåt vid filminspelning för SVT Dokumentär.
2016 09 14


Husflytt, hämtning av ponton Resarö
. 2016 11 26


Kopplat och klart för lastning. 2016 11 26


Hela ekipaget. 2016 11 26



Huset på väg ombord. Winschades på och av pontonen med Pansarkryssarens
behändiga 2 tons Sepsonwinsch.
2016 11 26



Hård winschning.25 kvm hus är klumpigt.
2016 11 26


Vände på båten, kopplade och drog. Tungt ibland, men allt hängde med. Och
höll ihop utan haverier. Kvalitet från klassiska varumärken i skön förening. 2016 11 26


Husflytt i vinterlandskap. Huset lyckligt framme och klart för lossning. 3
ton vatten och järnbarlast balanserar pontonen akterut.
2016 11 27

Till sidan med alla hamnarbetsbåtar

Tillbaks