Tillverkningsnr 728 typ
Hamnarbetsbåt ev Arthur senare
Pullman Vårholma Piggebåten
Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Försvarets Materielverk. Kunden var Svenska Marinen. Måtten var 8,50 m. x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. Båtarna levererades med start 1975 10 01 fram till 1976 12 01 då den sista båten lämnade Leksand. Mer fakta: Fart 8 knop. Bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter. Så länge båtarna var militära fick de ta 20 passagerare eller 1,5 ton last. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Gunnar Park och Henning Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB.
Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet, det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar. Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter. Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck. Thomas Å. hade i april 2012 har hittat en hamnarbetsbåt som blivit civil i Karlskrona och ägdes av Dykbolaget "De Gaur". Han sände oss denna bild. ett decennium senare ser Dan Bråhde båten vid Sturkö i fint bruksskick!
I februari 2024 var båten ute till försäljning och då var det Håkan Ericsson i Karlskrona Den ursprungliga Fordmotorn blev 2014 utbytt mot en Cummins Diesel 4 BT 39 M på 150 hkr med 1120 gångtimmar på räknaren. Båten såldes i början av mars 24 till Holmbergs Marin och Motorteknik AB i Norrköping.
Båten ägs av Dykbolaget "De Gaur" Foto Thomas Å. i Karlskrona 2011 12 13
"Lite Lidwallsspotting i dimman vid Sturkö idag" skriver fotografen Dan Brådhe 2022 01 03
Nr 728 Arthur vid Sturkö. Foto Dan Brådhe 2022 01 03
Båten reggad som SFC 9446 Foto Håkan Ericsson 2024 02 01
Foto Håkan Ericsson 2024 02 01
Dagens maskin en Cummins Diesel på 150 hk.
Foto Håkan Ericsson 2024 02 01
Styrplatsen. Foto Håkan Ericsson 2024 02 01
Båten såldes snabbt till Holmbergs Marin och Motorteknik AB och gick för egen maskin till nya hemorten Norrköping Foto Tobbe Ericson 2024 03 09
Väl framme i Norrköping åkte durkarna ur och Piggebåten- som hon nu kallas - upp på land! Redaktionen bistod med propellerdata via tillverkningskortet.
Foto Joakim Sterner 2024 03 22
Arbetet fortsatte framåt Foto Joakim Sterner 2024 07 31
Arbetet fortsatte framåt och förut. Foto Joakim Sterner 2024 07 31
Varför två winchar? undrade redaktören. Men det var inte frågan om dubbelspel. Man hade blivit med pråm!
Foto Joakim Sterner 2024 07 31
Dags att göra rätt för sig
Foto Joakim Sterner 2024 07 31
Till sidan med alla hamnarbetsbåtar