Tillverkningsnr 688, 689
och 690 typ Marina persontransportbåtar
Nr 689 militärt nr 1031 sen Nora.Nr 690 militärt nr 1315 hette Nittian.
Lidwalls Verkstads AB levererade dessa persontransportbåter till Försvarets Materielverk i Karlskrona. Ordern på tre båtar var den första beställning från Marinen för företaget som nu drevs av Henning Knutz och Gunnar Park. Nr 688 levererades den 1 juni 1973. Nr 689 och nr 690 lämnade Leksand den 6 juli samma år. Båttypen kallades av verkstaden för Högsjö. Måtten var 10,10 m x 3,45 m Vikt 6 500 kg. Motorn var en Scania D8 på 128 hkr vid 2000 v/m. Hos marinen fick båtarna andra nummer och kallades SsMbVi vet att nr 689 fick nr 1031 och vi antar att nr 688 fick nr 1032 samt att den första båten i seriennr 690 fick militärt nr 1315
Vi fick i jan 2019 ett e-brev från Björn som berättade lite mer om hur verksamheten bedrevs när båtarna var i marinens tjänst.
Hejsan
Båten som antas vara nr. 690 hade beteckning MB 1315 i Marinen och var under många år stationerad vid Långnabba torpedskjutstation på Muskö.Den byggdes om till nuvarande utseende under sent 1970 tal. Från början bärgades tunga 53 cm torpeder efter inskjutning i torpedskjutningsbanan med båten. På senare år bärgades främst lätta 40cm torpeder i samband med olika provskjutningar. Efter försvarsbeslutet 2004 då de flesta av oss fick sparken av försvarsmakten såldes båten. Jag har kört båten många gånger, både i samband med torpedbärgningar men även vid andra (ibland ganska äventyrliga) tillfällen. Tidigare var siffran 90 målad på båten och därför fick den smeknamnet ”HMS Nittian”. Hiab-kranen användes för lätta torpeder och kapstan för dom tunga som bogserades in till en bärgningsränna på stationen.En fin båt som alltid ställde upp i alla väder.
Hälsningar
Björn Lindqvist
Nedan kommer unika provkörningen i bilder från Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv. Det är Lars Jönses som låtit oss ta del av dessa bilder tagna under två fina försommardagar på Siljan. En dag på jobbet som de inblandade besättningsmännen sent skulle glömma!
Lars tecknar i januari 2016:- Hej och god fortsättning på nya båt-året! Apropå 688-690, kan jag berätta – om ni inte redan vet det – att de kostade 119 400 kr/st. Även om beställning kom från FMV i Karlskrona förefaller Ostkustens örlogsbas, Muskö handlagt densamma. Specifikationerna för beställningen är daterad 16/6 1972 och omfattar 24 sidor. Leveranskontroll utfördes 28-29/5 1973 respektive 2-3/7 samma år med bland annat tre timmars fullkraftsprov. Hälsningar Lars
Även om priset var utan moms kan det tyckas lågt. Vi vet inte hur båtarna togs emot av Marinen men någon mer beställning av snabba transportbåtar blev det inte. Kunden återkom dock tre år senare med storordern på de 14 mera beskedliga hamnarbetsbåtarna. Då nr 688 levererades först tror vi att den har röd bottenmålning och att de senare nr 689 och nr 690 har en mer militärt avpassad nyans.
Provtur med nr 688 troligen den 28 maj 1973
1973 05 28 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
1973 05 28 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Overall av! 1973 05 28 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
1973 05 28 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
1973 05 28 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Provtur med nr 689 och nr 690 troligen den 3 juli 1973
1973 07 03Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
1973 07 03 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
I brist på annat får svallet duga som vågor. 1973 07 03 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Formationsflygning på Österviken 1973 07 03 Lidwalls Samling i Leksands lokalhistoriska arkiv.
Tillverknings skylten på nr 688. I Karlskrona veteranbåtsamling juli 2012. foto Red.
Tillverkningsskylten från nr 689. I feb 2019 vet vi att två av tre finns kvar!! I Karlskrona veteranbåtssamling juli 2012. foto Red.
Här är alla 3 båtarna på bild då Falu Kurirens lokal redaktör Wewe i april 1973 rapporterade om bygget. Klipp från Lidwallssidans arkiv
Båtarna skulle brukas för persontransporter och fick då ta 42 passagerare.
Leveransdokument. reds samlingMB 690
Båten nr 690 vi visar nedan på bider från 2009 -2012 är ombyggd med styrhytt och ägdes vid fototillfällena fortfarande av Svenska Marinen och disponerades av intresseföreningen Tjust skärgård. Båten fick här ta 12 personer och användes tämligen flitigt. Den kallades Sjöbuss.
2013 köptes Nr 690 av AB Sjömaskiner i Västerås De genomförde en omfattande renovering och brukade båten vid olika sjönära arbeten. I januari 2016 har företaget ett bryggjobb på Gålö i Stockholms södra skärgård med båten. Samtidigt var hon utbjuden till försäljning på Blocket till ett pris av 625 000 kr då företaget skaffat sig en större och mer isgående arbetsbåt. Se aktuella data nedan.
Nr 690 i Loftahammar vintern 2009 -10 Foto Tomas Åstrand
Nr 690 i Loftahammar vintern 2009 -10 Foto Tomas Åstrand
Nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
Nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
Nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
Nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
Nr 690 i Gamleby juni 2012. Fotograf ©2012 : Michael Söderström
I Januari 2016 finns hon på Blocket för 500 000 + moms. De förtjänster och data säljaren framhåller är:
Dim: Längd 10,3 m, bredd 3,40m, djupgående 1,30 m, vikt med motvikter för kran ca 10 ton.
Registrerad hos transportstyrelsen som arbetsbåt/bogserbåt namn: "Deep one" godkänd för bunkring med bunkerdiesel (ca 4,50 kr/lit + moms). Båten drar under 1 liter distansen vid 7 knop!
Hela båten i mycket gott skick renoverad och genomgången hösten och vintern 2015/16, hela båten målad med tre lager saltvattensbeständig 2k epoxi både invändigt och utvändig, nya zink anoder under hela skrovet!
* Båten är snäll och villig i mycket grov sjö!
* Lanternor med led, arbetsbelysning led o exon.
*Motorn är en Scania D8 med 2100 timmar på mätaren helt genomgången.
* 2 st rostfria bränsletankar på vardera 200 liter i aktern, fyrbladig helt felfri propeller.
* kran Hiab 015 med dubbla hydraulisk utskjut på styrbord sida med motvikter på barbord sida
* Vinch i aktern.
* A-bom med hydraulisk vinch i aktern för bojlyft
* Sonar o nav utrustning från 2015, omformare 24/220, landström, nytt hydraulpaket med två extra uttag i aktern.
* Båten i perfekt skick och allt fungerar till 100% allt är genomgången och utbytt mot nyttAllt detta enligt säljaren AB Sjömaskiner
Foto AB Sjömaskiner jan 2016
Foto AB Sjömaskiner jan 2016
Foto AB Sjömaskiner jan 2016
Foto AB Sjömaskiner jan 2016
Foto AB Sjömaskiner jan 2016
I maj 2017 kom några fd militära båtar ut till försäljning på Kvibergs överskottslager i Göteborg, bland annat denna som har tillverkningsnr 689. Det vet vi för att vi har en översättningslista från Kronan på dessa båtar och bland fotona från Kviberg fanns en bild på en skylt med båtens militära beteckning 1031. Efter besöket i Karlskrona där två tillverkningsskyltar fanns trodde red att båten var skrotad men så var inte fallet. Båten heter Nora och ser ut att vara i originalskick. Om den har haft en civil karriär känner vi inte till men den har väldigt få gångtimmar - 1710 - för att vara en båt från 1973
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Foto från nätet 2017 maj
Status på MB 689 29.3.2025
Nytt
mail från Bernhard!
Som nævnt tidligere var min plan at renoverer båden.(översatt av red:)
Det tog lite längre tid än förväntat (som det ju oftast gör), men är nu
så gott som färdig med ombyggnaden. Doock har jag tills vidare skjutit
upp projektet med att bygga om den till en hybrid. Men jag har byggt om
och bytt hela durken, samt målet alla invändiga ytor. Har byggt ett
nytt stålstativ (som jag har fått galvaniserat) till
presenningen/kapellet. Och har köpt en ny presenning som matchar det
ursprungliga mycket bra. Har också byggt en toilet (med septitank) och
ett kök for högre komfort. Har bibehållit så månge sittbänkar som
möjligt. Så det finns fortfarande gott om sittplatser. I aktern har jag
monterat en badstege så det blir lättare att komma upp efter ett bad.
Har också ordnat ett nytt 12v system/batteribank. Så det är både 12v och
24v då motorn går på 24v.
De är ett litet gäng i Köpenhamn som äger båten tillsammans med Bernhard Becker som primus motor. De använder henne som fritidsbåt för bad, fiske och utflykter.