Tillverkningsnr 723 hamnarbetsbåt Sture milo nr 1188


Lidwalls Verkstads AB levererade denna hamnarbetsbåt till Försvarets Materielverk. Kunden var Svenska Marinen. Måtten var 8,50 m. x 2,70 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 5 400 kg. Motorn var av typ Ford NG 4 på 57 hkr vid 2000 v/m. Båtarna levererades med start 1975 10 01 fram till 1976 12 01 då den sista båten lämnade Leksand. Mer fakta: Fart 8 knop. Bränsleförbrukning 14 l/tim. Tankvolym 200 liter. Så länge båtarna var militära fick de ta 20 passagerare eller 1,5 ton last. Ordern på 14 st båtar var en stor beställning för företaget, som vid denna tid drevs av Park och Knutz och kallades Lidwalls Verkstads AB.

Sture i Kalmar sommaren 2011. Reds arkiv.

Båtarna skulle brukas, dels för persontransporter, dels för mindre bogseringsuppdrag i skyddade vatten. Det Kalla Kriget var vid den tiden ännu en realitet, det fanns militära anläggningar runt hela vår kust. Det är i det ljuset, man skall se beställningen av dessa långsamma och bullriga små arbetetsbåtar som skulle slita på dessa anläggningar Ett flertal är numera sålda till bl.a privatpersoner och dykfirmor. Några av båtarna ägs fortfarande av Svenska Marinen men disponeras av till marinen närstående verksamheter.
Dessa marinarbetsbåtar ger vid besök ombord ett otroligt gediget intryck.

Sture disponeras av Kalmar Sjöbefälsskola. Används för träning i hamnmanövrering av blivande sjöbefäl. Båten ägs av Marinen i Karlskrona. Har gått i Göteborg för KA 4 och hade militärt nr 1188.

Från Kalmar hamn Foto Eric Lidwall i maj 2009.

 

Från Kalmar hamn Foto Eric Lidwall i maj 2009.

Sture på sin plats i Kalmar men i bakgrunden ses allt större platsbåtar. Foto Hans Lennart Ohlsson 2016 09 20

Sture lägger till. Foto Dan Bråde. Kalmar 2017 04 25



Nya sjöbefäl skall utbildas !  Sture är bas  för basset Foto Per-Åke Kvick 2019 04 26


Träningskörning i Kalmar hamn.
Foto Per-Åke Kvick 2019 04 26

 
Kanske är Sture på sommarlov just nu? Foto red 2020 07 23



I mars 2024 ringer Jan Nilsson från Linnéuniversitetet till redaktionen och berättar den glädjande nyheten att Sture ska få en rejäl upprustning. Hon används av sjöbefälsskolan vid Linnéuniversitetet för  manöverträning i Kalmar hamn och skulle lika gärna kunna ha eldrift istället för 70-tals Forden. En vinst för både arbetsmijö och skolans klimatpolicy. Bytet var i tiden för samtalet på planeringsstadiet, man ville säkra att båten fungerade som tänkt innan man gjorde en irreversibel operation. Upprustningen var som synes nedan i full gång.



Dags för uppdatering. Foto Jan Nilsson 2023 12 19

Putsad och nya plåtar där det behövdes.  Foto Jan Nilsson 2024 01 22


Tjusigt värre!! Foto Jan Nilsson 2024 03 27


I oktober 2024 uppdaterar Janne oss på status i projektet:
- Vi monterade in en 20 kW elmotor samt ett batteripack på 20 kWh och vi kör Sture i 7 knop och har ett par kW kvar i elmotorn. Vi har idag monterat en högergängad propeller efter önskemål från skolan som oftast vill ha BB till kaj och det fungerar väldigt fint. Till detta är landströmskabeln kopplad till en inverter som också är förberedd för solceller, det finns nu konstant 230 volt ombord. Sture har också blivit uppgraderad med bogpropeller samt radarplotter AIS,VHF och ekolod.
Väldigt rolig att köra!
Vi gjorde en uppdatering av mjukvaran för ett par dagar sedan och efter det fick vi lite problem. Vi ska få till oss lite hård- och mjukvaruuppdateringar och därefter hoppas vi att allt fungera 100%. 

En mycket spännande rapport från en marin milstolpe!

Här ligger Sture och ser oskyldig ut. Radar har tillkommit men ingen kan ana det paradigmskifte som skett.
Foto Jan Nilsson oktober 2024



Men under durken har en ny era påbörjats. En helt ny drivlina har installerats. Fordmotorn kvar ombord. Ifall att?
Foto JanNilsson 2024



Nya maskinen. Ett skifte lika stort som när ångbåtarna fick diesel.
Foto JanNilsson 2024




Även en liten manövreringshjälpreda har tillkommit.
Foto Jan Nilsson 2024



Till sidan med alla hamnarbetsbåtar

Tillbaks