Tillverkningsnr 311 typ Skåning hette MB 3 nu Gröning

 

Lidwalls & söner AB levererade denna passbåt med ruff till Skånska Cementgjuteriet i Stockholm 21 november 1956 . Längd 7,00 m bredd 2,10 m. Den levererades med en Bolinder typ 1052 på 23 hkr. Båten byggdes i 4 mm fartygsplåt utom i stäven där man använde 5mm. Spanten var nochade och på spant tre fanns ett skott med en plåtdörr och innanför den en hylla för verktyg. Detta kan ses på en av bilderna nedan. Båten var försedd med lanterärnor och strålkastare om styrbord samt signalhorn placerat på rufftaket om babord. Ratten var av typ BV 15 standard. länspump på maskinen.4 mm plåt durk från spant 11 och akterut. Förifrån trädurk.

Back too basic. Foto Marcus Busch 2017 07 31

Det lilla vi visste om denna båt är att den för ca 10 år sedan var hemma i Köping. Sedan 2012 då Henrik Andersson tog väl hand om båten är den hemma i Trosa. När Henrik sålde båten till Gröna Bolaget i maj 2017 framkom att den hade en märkbricka med namnet MB 3. Vi har därför dragit slutsaten att hon är den tredje leveransen från Lidwalls till SCG. Gröna bolaget kommer att återställa båten i originalutförande och bruka den som passbåt mellan arbetsplattformar och land.

Den återfunna skylten. Foto Marcus Busch 2017 07 31

Nymålad Foto Henrik Andersson 2014 04 04

Nymålad på verkstaden Foto Henrik Andersson 2014 04 04

Från Lars Johnsson som har den kända hemsidan om bogserbåtar tugboatlars.se fick vi i maj bilder och en förfrågan om en liten plåtbåt. Ägaren Henrik Andersson hade skrivit till Lars och frågat om båtens ursprung :

Detta är min båt. Har du någon aning om var den byggdes, ålder och användning? 7 meter lång, "halvmånar" i spanten, rundjärn i slagen, 40mm axel, ca 3800kg. Tacksam för svar!

Red sände bilderna vidare till Bengt Sandinge som snabbt svarade att han var säker på att det var just en Skåning. När vi fick båtens mått av Henrik blev vi ännu säkrare. Detta är någon av de Skånebåtar som var av passagerartypen och hade måtten 7,0 x 2,10 meter. Henriks båt är någon av nr 288, 311, 312, 329, 336, 344, 355, 386, 515, 548 eller 575 Alla byggda mellan 1956 - 1966. Men vilken ?

Hej och tack för svar!

Vad roligt - en Skåning då! 
Spanten och luckan i fören är precis som på renoveringsobjektet på någon bild på er sida om okända Skånebåtar. - se Erik Anderssons skåning i Äppelbo - En från början dåligt installerad Ford 4-cyl med BW-70 eller 71 backslag sitter i båten. Motorn ser precis ut som den jag hade i en Fordson Major-traktor en gång. Nu sitter den bättre monterad och gör ett bra jobb! Ska ta bredden nästa gång jag är ute. Tidigare ägare hade kapat bort aktersargen tyvärr om det nu var där de satte skylten.

Någar dagar senare kom detta e-brev när Henrik kontrollmätt båten.

Hej igen
Bredden verkar vara nära nog. och skottet sitter på tredje spantet. torde stämma. Inget namn ännu! Lägg ut den du. Gärna sista bilden, jag frontar 114 meter (ca 68 ton) betongbrygga, plus en arbetsbåt med soppatorsk.. mot vinden:)
Båten är älskad, jobbar hårt och får vård!
Mvh Henrik

 

Så fick vi då till sist svaret på även denna båts rätta tillverkningsnummer

Hej Anders.

Senaste tillskottet i flottan av Lidwallsbåtar blev en Gröning, klart Grönabolaget skall ha en Grönbåt!  Det roliga är att vi har hittat en skylt ombord: MB3 VAB bifogar bilder. Går det att identifiera denna båt, ni kallar den "okänd nr 72". Henrik Andersson är en vän till oss.

Hälsningar Marcus Busch. P.S Tack för åkturen till slussen i Karlstad. D.S

 

I det fria .Foto Henrik Andersson 2014 04 06



Sjösättning. Foto Henrik Andersson 2014 04 07

Som bogserare med tung last. Foto Henrik Andersson 2014 04 11

Ruffen. Detaljer som gör att vi kan fastställa att hon är ett Lidwallsbygge. Foto Henrik Andersson 2014 05 11

 

Kättingboxen. Detaljer även här som gör att red kan fastställa att hon är ett Lidwallsbygge.
Foto Henrik Andersson 2014 05 11

 

Tillbaks