Tillverkningsnr101typ BVV 10 senareLOTORP


Båten levererades till Fiskeby Fabriks AB, Yxvikens Sågverk utanför Finspång den 5 augusti 1950. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m.  Motorn var av Skandias fabrikat typ 13 B och hade tillv.nr 222816 och var på 10 hkr. Båten gick på sjön Ormlången. Det finns inget tillverkningskort på denna båt i våra handlingar. Men att den dök upp 69 år senare var en mindre sensation. Båten var då hemmahörande  i Lotorp


Det kom ett mail från Kenneth Bendler 2019 som kände till var nr 101 fanns. Kenneth hade sett båten som lite grabb och kom av en händelse in på vår hemsida när han letade på Yxvikens sågverk. Lyckosamt för oss och för Lidwallsbåtens fortsatta historia. Kenneth berättar bland annat om hur båten andvändes 1972

" Vi var ofta vid Yxvikens nedlagda sågverk och smög omkring bland byggnaderna som fanns kvar och vid ett tillfälle så hoppade jag i den där båten som då låg förankrad vid en brygga. I början av -70 så användes båten av personal från Fiskeby, en gubbe åkte omkring i den å samlade ihop sjunktimmer som stack upp ut vattnet, rotdelen av stocken sjönk och toppdelen stack upp ur ytan så gubben drog stockarna till land "

Red. fick tag i Kenneth som berättade att sågverket brann ned 1970, och att båten då flyttats till ett förråd i Lotorp. Även denna byggnad brann dessvärre och den brandskadade båten övertogs då av Berth B. Redaktionen tog också kontakt med familjen som ägde båten och det kom bilder på vanliga posten. Den gamla tändkulemotorn fanns inte kvar ombord, den gick till skroten tämligen omgående. Båten var brandskadad när Berth övertog henne.

Berth byggde på båten med ett förhöjt fribord, däck och doghouse. Som kronan på verket monterade han en kraftfull lanternmast i stål. Vid hans frånfälle erbjöds Lidwallssidan båten och vi tackade givetvis JA som det katthem vi hade åtagit oss att vara. Vår intention var att återställa båten till originalskick och vi fann det bäst att påbörja arbetet att minska ned och lätta skrovet innan transporten till Leksand. Hon fick det lokalanknutna namnet Lotorp.Transporten avgick Lotorp efter lastning tisdagen den 16 april 2024 och efter mörkrets inbrott var hon för första gången på 74 år åter i Leksand.

Hemtagen men brandskadad. Foto genom Monica Olsson

Vykort över Sågen i reds samling

Anteckning i Lidwalls leveranslista. Reds samling

Förrådet båten stod i brand runt 1971-72. Båtens för kan skymta.Foto genomMonica Olsson

Den brandsakadade båten nr 101 Spel och motor under demontering. Foto genomMonica Olsson

Timmerburen troligen tillverkad på sågen. Foto genomMonica Olsson,

Höjning av friborden. Till höger i bilden ses det bortkapade  fördäcket.Foto genomMonicaOlsson,

Så hade hon stått i nära 15 år sedan ombyggnationen avslutats. Foto red 2024 04 08


Redaktionen förstärkt med Lasse Fabrikörn Gudmundson  betraktar nyförvärvet. Lanternmasten var av imponerande storlek och vikt.Foto red 2024 04 08
 

Efter ytterligare lättande kapskivejobb kunde vilura upp Lotorp på vårt stora båtsläp. Denna gång hade båthämtningsdelegationen utökats med ytterligare en leksing, Anders Holmer, som på bilden dirigerar ekipaget vid den trånga utfarten. Färden ställdes mot Leksand för första gången sedan 1950. Foto Red 2024 04 16


Nu i närkontakt med Siljans stränder Foto red 2024 04 17

Åter på jorden men uppallad i Västanvik för kommande lättning av påsvetsade fribord. Ett fint skrov lurar under plåtarna.
Mats och Fabrikörn pustar ut efter ett tungt men framgångsrikt lyft.
Foto red  2024 05 06.

Fördäcket med sina stora pollare går till de sällare jaktmarkerna. Foto red 2024 07 11

En litet steg emot återställande av Lotorp Foto red 2024 07 12


Sista sektionen innan de ursprungliga formerna kan skönjas. Det tog tid att skära allt med vimkelslip
och det gick åt massor med  kapskivor.Foto red 2024 10 29



Återigen lastad, betydligt lättare på vår stora trailer. Vidare återställning till 1950 års utseende väntade.
Foto red 2024 11 01

Fördäcket och dess balkar på väg att återställas. Bra att veta vilken båt det handlar om.Foto red 2024 11 21



Fördäcket återställt. Näst på tur, roder och akterdäck.  Foto red 2024 11 29



Det stretades vidare. Roder med beslag på plats. Lite svetsning kvar innan akterdäcket återuppstår.Foto red 2024 12 23



När Lill Grytan nr 174 fick hydraulisk styrning blev vi erbjudna vajertrissorna av Mats Almström vilka ett år senare kom till god användning.
Tack Mats!! Släng inga flottningsbåtsdetaljer blev lärdomen.  Foto red 2024 12 27



Svetsat och klar där uppe. En vändning i dubbel bemärkelse. Den fysiska vändningen skulle avslöja status på båtbottnen.
Hon låg ju trots allt på marken i många år. Hål fanns, men redaktionen hoppades att inte
hela botten skulle vara i Nätran-skick.Foto red 2024 12 29


The freefloating Lotorpeller botten upp. Vändningen förbereddes Foto red 2024 02 07


En glädjande hel botten kom i dagen. Rostangreppen var begränsade till förskeppet under förstärkningsjärnen
som sågen försett båten med. Foto red 2024 02 08

Första plåten bytt. Några mindre plåtbyten återstod samt svetsning av tidigare intermittent svetsade förstärkningar.Foto red 2025 02 17

Nu har det vänt på riktigt, med vårdagjämningen, så ock för Lotorp. Foto red 2025 03 19

Hylsröret rengjort, nya flätor i glanderpackningen, ny axel inpassad och propellern gick runt som den skulle. Foto red 2025 04 07


Vårwinterbad för att kolla tätheten nära förestående. Foto red 2025 04 07

Så kom den stora dagen. Lotorp i vattnet för första gången på ca 50 år. Än så länge tjudrad vid trailern för läckagetest.Foto Red 2025 04 15

På några ställen fuktades Lotorps insida av Siljans vatten. Men inget som vi inte kunde klara av.Svetsaren fick betyget Weld done! Foto Red 2025 04 15

 

Namnet på rätt plats, läckorna tätade, trissor för styrvajern monterade och insidan sprutat med Ovatrol. Motorbädd blev nästa steg.

Foto red 2025 05 04


Tillbaka