Tillverknings nr 298 typ BVV 10 heter kanske  Osensjön

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till O. Haneborg A/S i Oslo den 28 maj 1956 O. Haneborg A/S var Lidwalls agent i Norge. Båten vidaresåldes till Glomma Felles F.F. Vinstra  Båten finns kvar 2018 i trakten av sjön Osen. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 9162 och ett varpspel typ SM7 för 600 meters  8 mm lina. Båten byggdes med skvättbord och i 4 mm plåt. Båten är den sista  av typen spantbyggda BVV-10 båtar som såldes till Norge, Efter denna byggdes ytterligare sju stycken BVV 10  med spant men de såldes alla inom Sverige

19 juni  2018 tog nuvarander ägarn Melvin Hågensen  kontakt med Kent Olsson på  Säffle Marinmotormuseum för att han behövde delar till motorn som har suttit där sedan båten byggdes. Melvin köpte båten våren 2018. Den var i tämligen dåligt skick och har varit vattenfylld, som kan ses på de två första bilderna . Detta har resulterat i att vevhuset frusit sönder. Lidwallssidan började genast jobba med att försöka hjälpa Melvin att hitta ett nytt passande vevhus. En del av vår glädje med sidan är just att kunna bidra till att fler Lidwallsbåtar kommer i drift och då kan vårt genom åren uppbyggda kontaktnät vara till stor hjälp. Ägaren har redan lagt ned ett betydande arbete på båten varför det fanns gott hopp om framtiden.




 Fyndskick  våren 2018. Foto Melvin Hågensen

Leveransdokumentet från Lidwallssidans arkiv.



Den invändiga vattenlinjen syns tydligt.  Foto Melvin Hågensen



Så fin blev hon! 
Foto Melvin Hågensen  september 2018



Trots den omilda behandlingen nr 298 varit med om var bottenplåten slät och oangripen av rost.
Så här såg hon ut efter en ordentlig rengörning
. Troligen har de som körde båten senast haft problem med kylvattenpumpen
då ett rör  för spädmatning av densamma kan ses  på denna bild.

Bra lösning på ett vanligt pumpproblem hos
Sefflemotorer. Foto Melvin Hågensen  september 2018



Slät och fin även i fri- och skvättbord med Osensjön i bakgrunden
. Foto Melvin Hågensen  september 2018

Tillbaks