Tillverknings nr 298 typ BVV 10 heter kanske Osensjön
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till O. Haneborg A/S i Oslo den 28 maj 1956 O. Haneborg A/S var Lidwalls agent i Norge. Båten vidaresåldes till Glomma Felles F.F. Vinstra Båten fanns kvar 2018 i trakten av sjön Osen. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 9162 och ett varpspel typ SM7 för 600 meters 8 mm lina. Båten byggdes med skvättbord och i 4 mm plåt. Båten är den sista av typen spantbyggda BVV-10 båtar som såldes till Norge, Efter denna byggdes ytterligare åtta BVV 10 med spant men de såldes alla inom Sverige utom den sist byggda nr 338 som gick till Norge.
19 juni 2018 tog ägaren Melvin Hågensen kontakt med Kent Olsson på Säffle Marinmotormuseum för att han behövde delar till motorn som har suttit där sedan båten byggdes. Melvin köpte båten våren 2018. Den var i tämligen dåligt skick och har varit vattenfylld, som kan ses på de två första bilderna. Detta hade resulterat i att vevhuset frusit sönder. Lidwallssidan började genast jobba med att försöka hjälpa Melvin att hitta ett nytt passande vevhus. En del av vår glädje med sidan är just att kunna bidra till att fler Lidwallsbåtar kommer i drift och då kan vårt genom åren uppbyggda kontaktnät vara till stor hjälp. Ägaren har redan lagt ned ett betydande arbete på båten varför det fanns gott hopp om framtiden.
I mars månad i nådens år 2024 meddelade Morten Stenseth stolt ägare av BVV10 nr 116 att hans bror Jonny Stenseth köpt nr 298 av Melvin Hågensen. Nu kommer dessa två orginal båtar få samma hemma brygga vid Osensjön
Tappning av timmer i Löpsjödammen Löpsjön.1984 Båten är troligen nr 298 på denna bild från Norskt Skogsmuseum Foto Ole Torstien Ljöstad
Fyndskick våren 2018. Foto Melvin Hågensen
Leveransdokumentet från Lidwallssidans arkiv.