Tillverkningsnr 707typ BV 4 Alänsia
Lidwalls Verkstads AB levererade denna arbetsbåt till TGOJ i Oxelösund augusti 1974. Det var järnvägsbolaget TGOJ som var beställare då de var ägare av oljehamnen. Längd 4,90 m. Bredd 1,90 m. Motorn var en Volvo Penta typ MD 2B på 23 hkr. Båten hade inget varpspel utan var en ren bogserbåt. BV i detta fall står för Bogserbåt V-botten. Båten byggdes öppen med en heltäckt motorhuv av plåt. 4 mm plåt i bordläggningen, stäv och köl av plattjärn 50 x 10 mm.
Leveransdokumentet på denna båt innehåller många poster: cutlesslager, bogserpåle som utgör expansionskärl för kölkylaren, propellerkorg och också körinstruktion nr 611. Även de små båtarna blev mer och mer komplicerade i slutet av verkstadens båtbyggarepok.
Utan att veta att det fanns en
Lidwallsbåt i Oxelösunds hamn fotade red denna skapelse,
kanske beroende på att den hade en timmerbur runt snurran Red 2007 07
21
Båten köptes in för att dra ut oljelänsar vid ett ev. utsläpp i Oljehamnen i Oxelösund. Den låg i ständig beredskap och provkördes flera gånger per år av hamnens personal Red såg båten första gången 2007, men det var Fredrik Jansson som i sept. 2012 tipsade om att det var ett Lidwallsbygge. En bild ombord gör oss helt säkra att så är fallet. Någon tillverkningsskylt finns inte.
I januari 2017 utbjöds båten till försäljning och köptes av Christer E i Oxelösund. Skrovet var trots att båten stått 99,9 % av sin levnad på land inte i bästa skick och Christer var mest intresserad av motorn som av förklarliga skäl hade mycket få gångtimmar. Christer erbjörd en av redaktörerna att förvärva skrovet och då samma red. dagarna innan såld sitt senaste renoveringsobjekt, BVV 10 nr 266 Varparen 19 kändes det fint att kunna ge sig på nästa båt. Tips om försäljningen fick vi av Nils Öberg som fotoade Alänsia på sin vanliga plats i Oljehamnen.
Efter transport till Wintervarvet i februari 2017 kunde arbetet starta. Skrovet var hårt rostangripet troligen beroende av något jordfel då Alänsia hade en batteriladdare ständigt inkopplad som beredskapsbåt. Norells Marin & Mekaniska AB erbjöd en lämplig Listermotor typ ST 2 på 17,5 hkr vid 2200 v/m byggd 1973 som inköptes. I april 2019 var allt sammanfogat och en första provtur kunde företas. Allt gick bra och maskin och båt visade sig passa utmärkt tillsammans. Propellern och axeln var de ursprungliga.
Vilken känsla! Första turen avklarad
efter renoveringen på Wintervarvet i Leksand: Allt var till belåtenhet.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2019 04 24
Med den pollaren börjar saker och ting klarna. Foto Fredrik Jansson 2012 09 14
Här ses rostangreppen tydligt men då var hon redan ersatt med en styrenbalja. Foto Nils Öberg 2017 01 27
Motorn avlägsnad och red fick chansen. Foto Nils Öberg 2017 01 27
På väg till Leksand för första gången sedan 1974. Red
tar en närgången titt på nyförvärvet, nu motorlöst men annars helt i
original.
Kunde nog bli nått detta också. Foto Christer Samuelsson 2017 02 21
800 svävande tyngdlösa kg. Foto Bosse Erkers 2017 03 17
Intressanta lösningar framträder. Bogserpåle/expansionskärl för kölkylningen Foto red 2017 05 08
Arbetet går framåt. Ett hål mindre, många kvar att åtgärda. Foto red 2017 05 08
Erkers Bosse vet hur man vänder på steken. foto Red 2017 05 10
Intressant skrovform. Hon har haft en massa olika färger. Nu lutar det åt grönt. foto Red 2017 05 10
En tvåcylindrig Lister med vevstarat har inköpts.
Passar fint till befintlig propeller. foto red 2017 06 11
Ett trettiotal hål har lagats. Gamla och många färglager har knackats bort. Nytt cutlesslager har moterats och så nymålning.Vändning står på programmet och sen är det "bara" fix av insidan och motorinstallationen kvar.
Görkul skulle de säga i Göteborg.Foto red 2017 11 02
Listigt kontaktade red en expert då Listern inte startade. Efter luftande enligt Listerschemat startade Alänsias nya Lister snällt.
Britterna har andra traditioner är de vi lärt om franska CAV och tyska Bosch. Interesting!
Foto Piamaria Hallberg Winter 2018 05 13
Lyssna och njut och döm om vår glädje över att ha överlistat tekniken!!https://youtu.be/FjwW44rMEEw
All svetsjobb är klart. Rosthackad och målad även på insidan. Nu skall motorn in.Tank och propelleraxel står på tur.Foto red 2018 09 12
Som ses här. Överbrytande sjö på älven !Här en liten film då vi körde fullfartstest
Två luftkyld sjöskönheter redo för nya upptåg. Foto red 2019 05 18
Att veva igång en dylik motor kräver fart, kraft och finess.Ventilena stängs på ett enkelt sätt efter ett intensivt vevande och hon startar.
Förhoppningsvis, Foto red 2019 06 02
Nedför Österdalälven. Loggar 5,8 knop när strömmen hjälper till.Foto red 2019 06 02
Ny gös och allt går som det skall. Foto red 19 06 08
Nu var det dags för debut i de verkligt stora sammanhangen! Men först ett traditionsenligt stopp i Molkolm.
Foto red 2019 07 12
Flottningsbåtens dag 2019 i Karlstad. Alänsia här framförd av Ann Britt och Lasse Fabrikörn Gudmundson.
Foto red 2019 07 13
Lidwallsbåtens Dag 2019. Foto Ann Britt Gudmundson 2019 08 03
Alänsia på Lidwallsbåtens dag 2019. Foto Christer Samuelsson 2019 08 03Hemkommen till Leksand hände det grejor. Först uppvisas Alänsia som debutant även på Lidwallsbåtens dag för att förtöjas i klassisk miljö vid Övermo Varv och sedan torrsättas på Wintervarvet.
En vacker augustikväll spisar redaktör W middag hos flottningshistoriefrämjaren Peter Blom på Tibbleberget. Vid kaffet framkommer det att de tillika därstädes närvarande Lena och Tomas Blom (den senare brorson till Peter och framlidne Tarras) lider svårt av Lidwallsabstinens. En fantastiskt fin A-slup på 59 fot till trots saknar man sin BVV 10 nr 50 Borgvik och andelen i BVV 10 254 Sigvard. Dels båtarna men inte minst gemenskapen och guldstjärnan i CV:t som säger Lidwallsbåtägare. Redaktören fattar sympati för ungdomarna och Alänsia nämns som möjlig bot för begäret. Tårar torkas, motorer torrkörs och handslag utväxlas!
Förspänt! Åter i Lidwallsbåtsägarkretsen. Det talades om en tur i det fagra Kylbo kommande helg! Foto red 2019 08 25
Efter framgångsrik starttur hos familjen Blom på Edsviken. Foto
Lena Blom 20202 05 03
Full tank beordrad, här skall åkas Men inte finns det några servicemän längre på på Bockholmens tankstaion i Edsviken.
Och ingen vindruta att tvätta. Foto Tomas Blom 2020 05 30
Åter i Dalom och passage under Nya Tunaånbron. Här har Alänsia aldrig varit tidigare Foto Red 2020 06 11
På tur i hemmavattnet. Här med Edsbergs Slott i Edsviken som vacker fond Foto Lena Blom 2021 06 06
Tomas ser nöjd ut vilket verkligen gläder red. tilllika renoveraren. Foto Lena Blom 2021 06 06
Lena rustar inför kommande dagar. Foto Tomas Blom 2022 05 16
Lena, Tomas o Alänsia på Hjelmare kanal. Foto red 2022 06 12
På jakt efter Moras fina små farleder med lokala lotsar ombord
Foto red 2023 06 18
På Österdalälven vid Mora Foto red 2023 06 18