Tillverkningsnr 707 typ BV 4 Alänsia

Oxelösunds hamn maj 2007. foto Red.

Lidwall & Söner AB levererade denna arbetsbåt till TGOJ i Oxelösund augusti 1974. Det var järnvägsbolaget TGOJ som var beställare då de var ägare av oljehamnen. Längd 4,90 m. Bredd 1,90 m. Motorn som ännu sitter i båten är en Volvo Penta typ MD 2B på 23 hkr. Båten hade inget varpspel utan var en ren bogserbåt. BV i detta fall står för Bogserbåt V-botten. Båten byggdes öppen med en heltäckt motorhuv av plåt. 4 mm plåt i bordläggningen, stäv och köl av plattjärn 50 x 10 mm.

Foto Fredrik Jansson 14 sept. 2012

Leveransdokumentet på denna båt innehåller många poster: cutlesslager, bogserpåle som utgör expansionskärl för kölkylaren, propellerkorg och också körinstruktion nr 611. Även de små båtarna blev mer och mer komplicerade i slutet av verkstadens båtbyggarepok.

Båten köptes in för att dra ut oljelänsar vid ett ev. utsläpp i Oljehamnen i Oxelösund. Den ligger än idag i ständig beredskap och provkörs flera gånger per år av hamnens personal Red såg båten första gången 2007, men det var Fredrik Jansson som i sept. 2012 tipsade om att det var ett Lidwallsbygge. En bild ombord gör oss helt säkra att så är fallet. Någon tillverkningsskylt finns inte.

 

Foto Fredrik Jansson 14 sept. 2012

I januari 2017 utbjöds båten till försäljning och köptes av Christer E. Skrovet var trots att båten stått 99,9 % av sin levnad på land inte i bästa skick och Christer var mest intresserad av motorn som av förklarliga skäl har mycket få gångtimmar. Han erbjörd en av redaktörerna att förvärva skrovet och då samma red. dagarna innan såld sitt senaste renoveringsobjekt -BVV 10 nr 266 Varparen 19 - kändes det fint att kunna ge sig på nästa båt. Tips om försäljningen fick vi av Nils Öberg som fotoade Alänsia på sin vanliga plats i Oljehamnen.

Foto Nils Öberg 2017 01 27

Foto Nils Öberg 2017 01 27

Foto Nils Öberg 2017 01 27

På väg till Leksand för första gången sedan 1974. Red tar en närgången titt på nyförvärvet, nu motorlöst men annars helt i original. Kan nog bli nått detta också. Foto Christer Samuelsson 2017 02 21

Så en vacker dag i mars var hon framme vid wintervarvet Foto Bosse Erkers 2017 03 17

1100 svävande tyngdlösa kg Foto Bosse Erkers 2017 03 17

Ja, då var det bara resten kvar att fixa. Och en liten dieselmotor förstås. Roststopp kom först på att-göra-listan.
Foto Bosse Erkers 2017 03 17

Intressanta lösningar framträder. Bogserpåle/expansionskärl för kölkylningen Foto red 2017 05 08

Arbetet går framåt. Ett hål mindre, några kvar Foto red 2017 05 08

Erkers Bosse vet hur man vänder på steken. foto Red 2017 05 10

Botten upp! Lättare att få en undersökande överblick på det hållet. foto Red 2017 05 10

Intressant skrovform. Hon har haft en massa olika färger. Nu lutar det åt grönt. foto Red 2017 05 10

Tillbaks