Tillverkningsnr 50 typ BVV 10 nu Borgvik

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billerud AB Borgviks bruk Grums den 29 mars 1949. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor med motornummer 6484. Båten saknade namn vid leveransen men kommer att kallas Borgvik. Båten försåldes okänt år till en privatperson i Värmland. År 2005 såldes båten vidare till Arvika. Där blästrades och målades skrovet, men redan 2007 såldes den på nytt. Nu kom hon till Södertälje och i händerna på den blivande ånglok- och ångbåtslegenden Tomas Blom. Tomas var också en av kulturhjältarna som räddade tillv nr 254 Sigvard från en fortgående förgängelse.

Tomas plan var att båten skulle återställas med fungerande varpspel. Ett omfattande och kärleksfullt renoveringsarbete genomfördes. Se bildspelet genom att trycka här! Du kan följa Tomas framsteg med Borgvik illustrerat med många fina bilder.

 

Nr 50 upplagd vid Deje Bruk 2003. Foto Lars Larsson.

Även om en Sefflemotor är något av en evighetsmaskin tål den inte vad som helst. Foto Lars Larsson Deje Bruk 2003

 

I Södertälje Foto A Winter 2008 03 09

Högtryckstvättning i Södertälje Foto A Winter  2008 03 09

Tillbaks i sitt rätta elementet men ännu ej av egen kraft. Okt 2008.

Arbetet att återställa nr 50 går vidare. Foto Red. maj 2010.

Balkarna för varpspelet är återställda. Foto Red. maj 2010.

Varpspelets trumma ligger under aktern Foto Red. maj 2010.

Sefflemotorn renoverad i Sandviken  och klar att återmonteras i Borgvik Foto red 2013 09 22

Balkarna till spelet på plats. Foto Tomas Blom 2014 04 10

Nr 50 Borgvik börjar återta sin ursprungliga form. Kanske har hon aldrig varit så fin. Foto Tomas Blom 2014 04 10

Borgvik på väg i sjön  efter många år på land. Foto genom Tomas Blom 2015 07 25

Fot! Ser rätt bekvämt ut. Foto genom Tomas Blom 2015 07 25

Så åter i vattnet och red kunde meddela att allt förlöpte ytterst väl. Foto genom Tomas Blom 2015 07 25

Diskad invändigt inför vintern och ev. ägarbyte Foto Tomas Blom 2015 11 01

Men efter moget övervägande och ansvarsfyllt ägarskap av flera ångbåtar satte Tomas in en annons på Blocket. Vips så var Borgvik såld till en ny ägare med stor erfarenhet av flottningsbåtar och Sefflemotorer, Emil Gustafsson i Stora Skedvi. Båten lämnade storstadslivet bakom sig för att förgylla Torsång på Dalälven. Provtur i de nya farvattnen företogs söndagen den 17 april 2016 efter att båten först bottenmålats.  Här hoppar inga halta löss och och Lidwallssidan vill kraftfullt gratulera både köparen och lyckönska säljaren.

Lastad och klar. Borgvik kommer snart att återse Dalarna efter många års herrarbete Foto Emil Gustafsson 2016 04 12

Nymålad och klar för sjösättning. Foto Emil Gustafsson 2016 04 15

Emil vill köra orginal så han tillverkar en ny ratt istället för sportratten.
En pollare nr 618 kommer även att pryda fördäcket.
Foto Emil Gustafsson 2016 04 24

Nymålad och sjösatt. Dalarna fick ytterligare en BVV -10 i fart. Foto Emil Gustafsson 2016 04 30

Sommarminne 2016. Foto Emil Gustafsson

Nu med namet på bogen, nymålad. Alla vi som följt Borgvik från vrak till Pärla var väldigt glada denna dag.
Foto Emil Gustafsson 2016 06 06

Här backas det ut. Foto från Emil Gustafsson juli 2016

Redan sjösatt vid Dalälven Grådö. Foto red 2017 04 08

Då Emil bytt ned sig till BVV 10 nr 31 tycktes nr 50 Borgvik vara lite för modern varför den utbjöds till försäljning. Att en iordninggjord BVV -10 båt är attraktiv i vissa kretsar kände red väl till, men att försäljningen av denna fina båt skulle avslutas dagen efter den utannonserades trodde vi inte. Så blev dock fallet och Borgvik for norrut till Härnösand. 
Foto Emil Gustafsson 2017 04 18



I Härnösands inre farvatten med Lidwallsvimpeln i topp.  Foto Jonas Nilsson  2017 11 01

På svaj i Östersjön.  Foto Jonas Nilsson  2017 11 01

Borgvik blev inte gammal hos Jonas i Härnösand men far och son Nilsson körde ändå en hel del 2017. 
Ny köpare blev Jens Høj  i Danmark där glødhovedmotorer är lika heta som i Sverige!
Jens övertog våren 2018 och har fortsatt jobbet med att iståndsätta  Borgvik till Danmarks enda? fungerande motorvarpbåt.
I nådens år januari 2020 kom foton på hur arbete framskrider.
Vi visar ett urval här. Jens har lovade att uppdatera oss med givna och kommande  framsteg.


Nya hela balkar för spel och maskin monterade. Propelleraxeln riktad. Foto Jens Høj 2019 04 26


Nytt akterdäck inpassas.
Foto Jens Høj 2019 08 24


Akterdäcket borta. Trädurk inlagd. 
Foto Jens Høj 2019 12 30


Egentillverkad varpspelsrulle. Här jobbas från grunden. 
Foto Jens Høj 2020 01 11

Som Jens lovade så kom 13 dec 2020 en uppdatering om jobbet på Borgvik hösten 2020

Hej Redaktionen.                                                               

Det går långsamt men säkert framåt med Borgvik. Den nya gemensamma ramen för motor och varpspel är svetsad och behöver bara sandblästras och målas. Rodertappen var lite sliten så den är förnyad. Det nya dragögla för förstäven och den nya silen för kylvattenintaget har också monterats.Extra fästen har också monterats så att bänkar också kan monteras förut. Akterdäck, lagerbockar för spelrullen, spelräcke och spelrullen är också färdiga.

Varpspelet har också uppdaterats och jag har tillverkad en ny drivaxel och en ny konsol för lagerbockarna. Jag har också gjort en konsol för en 12V generator. Gängade bussningar är svetsade på skrovet så att anoderna enkelt kan monteras och bytas ut. Just nu ligger Borgvik med kölen i luften och är redo att sandblästras och lackeras.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år

Med vänlig hälsning
Jens Høj

 

aaaaa

 Nytt förfäste och ny drivaxel. Foto Jens Høj 16 maj och 10 juli 2020

mmmm

Generatorfäste och ramen för motorn och spelet. Foto Jens Høj 9 sept. och 15 nov 2020

Ny varpspelsrulle, nytt akterdäck och reling monterat. Foto Jens Høj 2020 10 18

Kylvattensil moterad midskepps och botten upp för blästring Foto Jens Høj 2020 11 29

Efter ett mycket grundligt renoveringsarbete kunde Jens i april 2021 företa en första provtur med Borgvik. Hans brev och bilder återger vi i dess helhet då det innehåller flera nyttiga tips!

 

Hylsröret som byttes ut. Foto Jens Høj

  

Nu sitter allt på plats i nyskick Foto Jens Høj



Blästring innan målning.
Foto Jens Høj


Så prydligt gjort !!  Foto Jens Høj



Nytt bromsträ på Varpspelet.
Foto Jens Høj



På tur på havet.
Foto Jens Høj



Redaktionen och nätstående är fulla av beundran för ditt jobb.
Foto Jens Høj

Hej Redaktionen,

Den 25 april 2023 fick BORGVIK äntligen vatten under kölen igen.

När jag skulle lossa de två rörgängmuttrarna på röret för propelleraxeln, som annars ohjälpligt fastnat, fick jag reda på att det istället var röret för propelleraxeln som vred sig, då korrosion efter 73-74 år hade minskat tjockleken på röret för propelleraxeln och försvagade den.

Så det fanns inget annat att göra än att jag fick göra ett nytt rör för propelleraxeln, där jag naturligtvis återanvände lagerbussningarna och spännbussningen till propelleraxelns packbox.Jag har lagt till en extra smörjnippel så att gapet mellan röret som går genom skrovet och röret för propelleraxeln utsida, nu kan fyllas med fett för att förhindra framtida vatteninträngning och korrosion. Jag har också installerat en MGDUFF EE01 elektro-eliminator som hjälper till att förhindra onödig elektrolys.

Jag gjorde även nya bromsbelägg till varpspelet, men hade inga saxpinnar som passade när jag tog fotot, såg därför det lilla blå buntbandet. Jag gjorde även nya kylvattenrör i koppar och installerade en rörvärmeväxlare, så Sefflemotorn separeras från havsvattnet och kyls av färskvatten med korrosionsskyddande tillsatser.

Det sista som saknas är att handtaget för att koppla i och ur varpspelet ska vara uppvärmt och böjas lite bakåt, så att handtaget kan röra sig fri från kedjan som drar varpspelet. Avskärmning av kedjorna på varpspelet måste också göras.  Jag har i största möjliga utsträckning strävat efter att de saker jag gjort på BORGVIK ska ligga så nära originalet som möjligt, så att det svenska kulturarvet skyddas.

Bifogar några bilder från restaureringen, samt av BORGVIK i sitt rätta element.  Seffle-motorn den bara går och går. Jag har haft några problem med bränsleläckage vid det justerbara spridaren, men har upptäckt att Ø7 mm PTFE tätningslina tätar väldigt bra.

Det har inte förekommit några bränsleläckor sedan jag installerade PTFE tätningslinan. Det är en typ av tätningslina som vanligtvis används för att täta industri-/ångventiler. När spalten är fylld med PTFE tätningslina är det bara att dra åt spännbussningen och sedan formar sig PTFE tätningslinan efter den omgivning den avgränsas av.

PTFE tätningslinan kan köpas från Industrial Boilerhouse Supplies Ltd. ( https://www.ibhs.co.uk/stem-packing-ptfe-7mm-x-3m.html )

 

Önskar alla en trevlig sommar

Jens Høj



Otroligt fin efter ett otroligt arbete. All heder Jens !!  Foto Jens Høj


Tillbaks