Tillverkningsnr 687 typ BVB 4 numer MARTIN
Lidwall Verkstads AB levereradeen bogserbåt till AB Forssjö bruk i Katrineholm i maj 1973. Längd 4,90 m. Bredd 1,90 m. Båten saknade varpspel och hade från början en MD 2 B motor på 20 hkr. Båten byggdes i 3 mm plåt, i stäven 4 mm med två extra spant och ett halvrundjärn i slaget som förstärkning. Båten hade kölkylning och bogserpålen var expansionskärl. Det var en timmerkorg runt propellern. Bruket hade två Lidwallsbåtar De var målade i en grön färg, liknande Pentagrön. En båt köptes in i andrahand från Indalsälven BVB 4 nr 468
På självaste påskaftonen 1985 brann sågen ned och därmed upphörde sjöhanteringen av sågtimret. Året efter var sågen återuppbyggd men då hade timmerhanteringen flyttats upp på land. Båten nr 687 låg några år övergiven på land men köptes runt 1990 av Örjan Karlsson. Tämligen snart fick han igång motorn, bytte ut plåthuven mot en i trä, blästrade båten på utsidan och målade den i en blå nyans. Örjan körde först på Forssjösjön men båten befor även Tissnaren. Då sjösattes hon i Ändebol. Runt år 2000 såldes båten vidare till Filip Andersson i Vingåker. Stort tack till Örjan för uppgifter och den fina bilden.
Efter lite efterforskning och ett telefonsamtal fick red kontakt med Filip och det visade sig att han hade kvar båten, Efter trevliga färder på Vingåkersån blev båten i odrivene runt 2010. Filip tog ur motorn, förvarade den inomhus och båten hamnade klokt nog i upp och nedvänt läge. En "ny" båt krävde givetvis ett redaktionellt besök på platsen. Vi gjorde upp om ett möte och Filp antydde att han var färdig med henne. Bud gavs och antogs. Två veckor senare var båten framtagen och logistiken planlagd. Redaktionen förstärkta med fabrikörn Gudmundson och samtliga hustrur begav sig in i Sörmlands fagra trakter. Filip spakade traktorn och red höll balansen och vinchade in. Så var hon lastad och resan ställdes som vanligt är mot Dalarna och Leksand
Avlastnng i Västanvik för vinterförvaring och inspektion. Föreföll förvånandsvärt tät för att vare en nyiförskaffad redaktionsbåt. Då båten inte haft något känt namn vid Forssjö bruk bestämde red att hon skulle heta Martin efter den Lidwall & Söner-son som tog fram just BVV 4 typen.
Det är slutjobbat på bruket och nr 687 har blivit fritidsbåt. Foto taget vid sågens gamla timmerintag 1990, förmedlat av Örjan Karlsson
Tillverkningskortet på båten. Lidwallssidans arkiv.
I gott och upphittat läge. Foto red 2022 10 16
Vacker traktorkörnng av Filip och vinchen kopplad. Martin lastad på vårt släp. Foto red 2022 10 30
Framme i Leksand för vidare rustningsarbeten. Motorn lämnad till vår lokale dieselspecialist för en första bedömning.
Komma i fart eller skrot ? Foto red 2022 10 31
En vändning i flera meningar. Mats och Lasse rullar ihoplyft bandoch stänger schacklar.
Lasse med rätta belåten med nya traktorn och sitt eget handhavande av densamma i ett krävande läge. Foto red 2022 11 02
Liten båt men en stor skylt. Notera Lidwalls Verkstads AB.Foto red 2023 01 19
Äntligen passligt väder och redaktionen kastar sig över Martin med roterande stålborstar, Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 11 10
Efter slipning kommer målning, Foto Red 2022 11 10
Teamwork foto red 2022 11 10
Och så avsyning av noggranna träsnidarögon och uppföljning, Foto Red 2022 11 10
För att kunna underhålla plåten akterut på ett bra sätt glesades
timmerburen ut. Samtidigt lossade vi propellern och kunde konstatera
att det ursprungliga
Cutlesslagret ersatts av en svarvad produkt (Delrin ?) av okänt
plastmaterial. Detta lager var svårt glappt varför vi byter tillbaks
till Cutless som vi har god erfarenhet av.
Det gäller bara att inte köra axeln på land utan vattenbegjutning
Foto red 2022 11 24
Med värme försökte vi lossa de två låsbultarna. Gick nästan bra men plastlagret kom bort och det av Näsmans Marinservice AB nyinköpta cutlesslagret passade fint.
Snart är båten 50 år, men Cutlessen består. Samma mått då som nu Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 12 21
Nytt cutlesslager monterat. Lasse Fabrikörn Gudmundson och Mats Norell kollar att det blev rätt. Foto red 2022 12 28
Timmerburen svetsreparerad och axeln med ny invändig gummitätning
monterad.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2023 01 19
Gummitätningsmontering i ergonomiskt tveksamt läge. Även för
fotografen. Men nu sitter den där!
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2023 01 19
Äntligen en aprildag med värme för målning och återmontering av propellern. Trolig VL maskad. Foto red 2023 04 05
,Efter tillverkning av durkar företogs längre turer. Här har vi gått från Hjortnäs till Övermo Varv. 7 distansminuter U.A. Foto Red 2023 07 10
Åter i Leksand Övermo, den äldre båten på Forssjö bruk- nr 468 -som Martin ersatte 1973 till
höger i bild
Foto Red 2023 08 02