Tillverkningsnr 468 typ BVB 4Landrensningsbåt 10 sedan 2022 Forssjö Bruk

Lidwall & Söner AB levererade tre skrov till Indalsälvens Flottningsförening med säte i Sundsvall i februari 1961. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Skroven vägde 450 kg vid leveransen och det var Indalsälvens FF som byggde färdigt båtarna. De var förberedda för en Deutzmotor typ SF 2 L på 18 hkr men levererades utan propellerhylsa. Däremot monterades roder, rulle på akten och pollare. Båtarna hade inget spel utan var små bogserare. Som ses på bilderna på nr 468 och nr 469 blev de med tiden individuellt utformade, kanske beroende på vilka vatten de brukades på och kanske efter önskemål från båtförarna.


Nr 468 och 469 levererades till IFF:s verkstad i Erikslund 1961 02 14 och nr 470 till Lit 1961 02 16. Att båtarna kom i trafik ger Bernt Fogelbergs bilder vid handen. Men efter 1965 är Ljunga Älvs Flottningsförening ägare. Båtarna ser ut att varit med om rätt mycket de 4–5 år som gått sedan leverans. Faktauppgifterna är från Bernt Fogelbergs noteringar på baksidan av fotografierna.

När flottningen upphörde runt 1969 köptes båten troligen  av AB Forssjö bruk i Katrineholm där den fanns under 1970-talet. Båten befor Forssjö sjön och var försedd med en ramm i fören för att knuffa timmer. När den andra Lidwallsbåten - BVB 4 nr 687- levererades 1973 brukades nr 468 mest som reservbåt. Bruket - som i praktiken var en såg - brann ned på påskaftonen 1985. Då var det slutjobbat och båten såldes till en anställd - Kjell Andersson - och blev fritidsbåt i Djulösjön i Katrineholmstrakten. Där fanns den ända till juni 2007 då den såldes till Anders Björkroth. Han hörde av sig 11 april 2010 via e-brev och sände oss en ny bild tagen 2009. Det var två veckor efter att vi först lagt ut båten på hemsidan och aviserat vår partiella okunskap. Anders skrev i ett e-brev.

Hej!  Ovanstående båt är i min ägo sedan 2007 och i skrivande stund så renoverar jag Deutzmotorn för fullt. Min tanke är att ha den som redskapsbärare vid lite tyngre vassröjning i Mälaren utanför Köping där jag bor.  Mvh Anders Björkroth

Vi tackade för bilden och var glada för den genomslagskraft vår hemsida förefaller att ha. I augusti 2022 meddelade Anders att båten skulle säljas och då kom fler bilder på den då sjösatta och i drift tagna båten. Ena delen av redaktörerna - som just sålt BV 10 nr 94 Nätran - behövde ett nytt objekt att lägga wintervantarna på. Kontakt togs med Anders B. och ett snabbt besök på plats satte punkt för alla tveksamheter. Redaktörn ba:

-Detta var också vad jag sökte - en liten oöm båt för vår nydonade stad ( båthamn ) i Laknäs. Nätran var lite väl stor och vi är tre intressenter som skall dela på gracerna (platserna) i hamnen.

Affären gjordes upp till gemensam belåtenhet och den 22 september var saken klar. Båten hämtades hem till Wintervarvet för att målas upp och förses med länspump och några detaljer som försvunnit sedan 1961.

Nr 468 fick nr 330 LRB 10 hosLjunga Älvs FF. Bilden tagen i Wassnäs Foto Bernt Fogelberg 1965 09 22  SSHM Fo226211

Nr 468 fick nr 330 LRB 10 hosLjunga Älvs FF. Foto i Erikslund 1966 09 18 Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska musets fotoarkiv Stockholm

I Djulösjön. Bild från då hon annonserades ut 2007 06 08. Foto i reds samling

Foto Anders Björkroth maj 2009

Åter i vattnet. Foto Anders Björkroth 2022 09 05

Såg rätt Ok ut i Reds ögon. Foto Anders Björkroth 2022 09 05

Redaktören på spaning i den västmanlänska myllan. Kärlek vid första ögonkastet Foto Red 2022 09 16

Båten kommer att få namnet Forssjö Bruk då den längsta perioden i yrkesmässig trafik torde vara i trakten av Katrineholm. Här lastas hon av för att få åka längs Strömsholms kanal efter landsvägen på vår egen trailer. Säljarens fina Boxer i förgrunden gjorde jobbet. Foto Red 2022 09 22

Hela redaktionen förstärkt med Lasse Fabrikörn Gudmundson besökte den fagra trakten utanför Köping. Foto Red 2022 09 22

På Wintervarvet med nytt namn och fribords målad för att bestämma var vattenlinjen skall dras. Länspump monterad och sjösättning kommer i närtid . Foto Red 2022 09 24

Sjösättning i Övermo och första turen under nya namnet. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 09 26

Gick fint ett tag på Österdalälven. Foto red 2022 09 26

Från följebåtenBV 5 nr 259 KLACKEN  
Ergonomin vid förarplatsen hamnade på att-göralistan. Foto red 2022 09 26

Bränsleproblem var inte helt ovanligt i reduktionspliktens dagar. Landtransporter kan också skapa upprördhet, av skit i tanken och av känslor på sjön. Red hade varit med förr och tog med Klacken som följebåt.Sven Erik med BV 4 nr 374 DELLEN slog också han följe och fick assistera med bogsertross uppströms. Här under Leksandsbron fick BV 5 nr 259 KLACKEN ta över. Här väntar tillverkning av manlucka, en ordentlig tankrengörning och filterbyte. Foto red 2022 09 26

Manlucka tillverkad och pollare monterade på fördäcket. Den tjocka plåten som troligen hade med timmergaffeln att göra borttagen.
Massor med rost under men däcket ändå helt. Foto red 2022 10 22

Däck, lister och fribord målade , vattenlinjen dragen. Tanken rengjord och motorn går som den skall. Foto red 22 11 10.


18 gamla men verksamma hästkrafter Motor F21 712. nr 2748395/96  Foto red 22 11 10.

Under midvintern hände det lite under presenningen på Wintervarvet.En ställning med bogserkrok  tillverkades och monterades i de hål där originalet satt.
Lidwallsskylten kom på plats, en sittbänk med konsoller har tillkommit och insidan har skrapats grundas och målats i vackert ljusgrått.  Foto red 2023 01 24
Snart klar för Siljan, Motorn har torrkörts 40 min på land- den är ju luftkyld- utan anmärkning,
Nytt fett i propellerhylsan, ljudisolerande kaffebord, bottenmålad,
plåtskydd i aktern för hjärtstocken och nya returbränsleledningar.  Vad kan man mer begära? Foto  Red  2023 04 05
På väg mot sjösättning i Övermo när vattnet var vårlågt och Siljan isbelagd. Foto red 2023 04 17
Lasse Fabrikörn Gudmundson efter väl förrättat sjösättningsvärv. Foto red 2023 04 17
Efter en knapp timmes provtur stod det klart att bränslet denna gång rann till som det skulle.
Här med systerbåtennr 293 VB 13Foto red 2023 04 17
Fint väder och lediga som vi var företogs en lågvattentur till kyrkgrundet Leksand och vidare ner över Insjön.
Men först älvafika i Leksands Noret. Två Lidwallsbåtar innebar
dubbel glädje för båtåkarna Lasse, Mats, Ann-Britt och Anders.
Och en större känsla av trygghet på de i övrigt trafiktomma vattnen. Foto red 2023 04 18
Under dagen 5 timmars god drift. Foto red 2023 04 18
Ett sjömärke det går att angöra. Grön plåttunna på diktal markerar farledens styrbordssida.
Fikastopp vid infarten till Tunsta. Ann-Britt jobbade hemifrån och sålde en vinflöjel från Leksands Träslöjd. Foto red 2023 04 18
Det var en fröjd att utforska grund och älvstränder innan grönskan tar vid. Foto Ann-Britt Gudmundson 2023 04 18
På väg över Siljan till nya hemmahamnen i 5,2 knop.. Så här såg det ut i sjökortet.  Foto Red 2023 05 21
och så här i verkligheten, Brukis närmar sig  gröna pricken utanför Hjortviken Foto Red 2023 05 21
Tryck på bilden och åk med  en bit. Högvatten omflyter Kärringbroudden i Laknäs.  Foto Red 2023 05 21
Framme i Winteromes stad. Foto Red 2023 05 21

Vattenståndet ännu på lagom nivå. Stormen Hans ändrade brultat på det. En meter till damp ner Foto red 2023 07 22

En solnedgångstur innan regnperioden inträffade. Foto red 2023 07 22
Lite färg här och där och så ut på sjön igen, här på Rättviken. Brukis skramlade på helt klart.
Foto Red 2024 05 22
Åter i hemmahamnen, nu med höjd vattenlinje. Blev klart bättre ! 
Foto Red 2024 05 25

Tillbaks