Tillverkningsnr 374 typ BVV 4 D 10 58 nu Dellen
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Dellarnas Flottningsförening i Näsviken den 7 juni 1958. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Båten byggdes i 3 mm plåt. Den ursprungliga motorn var en Deutz 4-takts marindiesel typ FIL 612 nr 20911024 på 8 hkr. Propellerdiametern var 480 mm från Seffle Motorverkstad AB. Båten hade ett varpspel typ SM 4 för 500 meter 8 mm vajer. Båten är av den spantlösa typen som togs fram i mitten av 50-talet. Slutmonterad vägde båten 1 065 kg i traversen. Båten gick troligen på mindre vattendrag runt Dellensjöarna. Det finns en notering på tillverkningskortet att den skall förses med en central lyftögla. På bilden nedan ses att den varit flitigt i bruk - bucklorna under vattenlinjen talat för det. Vi vet inte säkert vilken beteckning båten hade hos Dellarnas Flottningsförening men anologt med övrigt namnskick på föreningens båtar borde den se ut som i rubriken där 10 är ett ordningsnummer, D står för Dellen och 58 för tillverkningsåret.
April 2019 fick red svar på frågan vart båten hade tagit vägen sedan flottningen på Dellensjöarna upphörde1968, även om inte hela historen ännu framkommit. En av våra spanare - Eric Hector - sände en bild på en tillsynes bekant plåtbåt (red trodde att det var en ex. DFF båt men det gick inte att leda i bevis ) som hade gått på Sommen. Kontakt togs med tidigare ägaren som berättade att hans kamrat hade haft en liknande mindre båt men med tuff-tuffmotor vid orten Blåvik i Sommen. Eric sände en bild på den mindre båten som faktiskt var kvar vid sjön. Genom att båten hade originalmotorn kvar kunde identiteten fastställas när båtens ägare Henric Nilsson sände oss fler bilder på bla motorskylten.
Henric hade köpt båten av en yrkesfiskare och tusenkonstnär på Sommen vid namn Allan i Blåvik redan 1993. Allan hade i sin tur köpt båten på en auktion i trakten 1985. Om båten har gått på ett sågverk i Sommmen från tiden efter Dellensjöarna fram till 1985 är ej känt men högst sannolikt. En ledtråd är att båten varit grönmålad innan Allan köpte och målade den ljusgrå. Båten fanns kvar och blev därmed ytterligare en Lidwallsbåt att lägga till listan av ännu existerande. Båten hade spakstyrning och saknade spel redan när Henric förvärvade båten. Han körde båten från och till men monterade runt 2010 bort ett oljeläckande backslag som ännu ej 2019 hade blivit åtgärdat.
Våren 2020 blev redaktionen svårt ansatt av längtan efter ett nytt projekt. Vi erinrade oss en trevlig kontakt med Henric Nilsson vilken återupptogs. Efter funderingar fram och åter från båda sidor, fattades beslut och redaktionen förstärkt med the one and onlyFabrikörn Lasse Gudmundson studerade kartan och tog vägen till Borkhult. 37 mil senare på utlovat klockslag var vi på plats och coronahälsande på Henric och en synnerligen skicklig hjullastarförare som slet ut båten ur lövverket där den befann sig. Lastningen var inget problem, red var sedan tidigare bekant med båttypen och därefter blev vi undfängnade med kaffe och bullar av Henric som avvinkade oss med tillönskning om en god resa och en likafullt dito renovering.
Vi söker fortsatt kunskap om båtens verksamhet på Dellensjöarna och Sommen .Hjälp oss att bygga på historien.
1966 08 06 i Näsviken. I bakgrunden BV 15 nr 430 Dellen-12-60 Foto från Bernt Fogelbergs samling i SSHM arkiv, bild nr Fo226212
SV 3 Nr 374 Dellen till vänster. Till högerSV 3 nr 275 såld till Iggesundsbolaget 1956. Klipp från en film om Iggesundsbolaget inspelad 1967
Två av Dellarnas FF:s små Lidwallsbåtar SV 3 nr 275 och th. nr 374
Foto Hilding Mickelsson 1967 i Digitalt museum HMM 7793
Dellen på okänt vattendrag i Dellarnas flottningsområde.
Foto Hilding Mickelsson 1967 i Digitalt museum HMM 84761
Dellen vid dammen i Laxberg. Andersbosjön, en vik av Sommen. Foto genom fr 1970 -talet Eric Hektor.
I Borkhult nyligen inköpt från Sommen Foto Henric Nilsson 1993 11 06
Nr 374 på papper. Lidwallssidans arkiv
Återfunnen !! Foto Henric Nilson 2019 04 02
Backslaget bortopererat. Foto Henric Nilson 2019 04 02
Stark ledtrådFoto Henric Nilson 2019 04 02
Spelet är förlorat. Foto Henric Nilson 2019 04 02
Med spakstyrning och hel rulle i aktern Foto Henric Nilson 2019 04 02
Ut ur det skyddande lövverket. foto red 2020 09 16
Henric tar farväl och Dellen svävar mot nya mål. Foto red 2020 09 16.
Väl anländ till Wintervarvet kopplades högtryckssprutan upp och efter ett tag kunde redaktionen betrakta delar av stjärnhimmeln genom skrovet. Markkontakten och slagvattnet på SB har satt sina spår.
Vi upptäckte även att bogen var proffsigt reparerad sedan Bernt Fogelbergs foto på båten 1966 (bild se ovan). Troligen då hon gick på Sommen. Foto red 2020 09 24
Efter sprutning vidtog ordentlig dammsugning. Ren och fin. Motorn bortmonterades redan i Västanvik av Lasse Fabrikörn. Satt fast först men gick sedan runt genom Lasses operationsförmåga. Red hoppades verkligen att den på sikt skulle kunna göra tjänst i båten. Färgsättningen skulle behållas men fören få vattenlinje av bottenfärgens gräns. Foto Red 2020 09 25
Ren på insidan men dags att ta i tu med ett läckande men läckert skrov. Bosse vänder upp Dellen 10. Foto red 2020 09 29
Vänt var det här. Bara att jobba på. Foto red 2020 09 29
Den reparerade fören är ej dubblad och plåten var i hyfsat skick. Snyggt plåtjobb. Mekanisk stålborstning och målning med ordinarie bottenfärg. Resten av botten skrapad och högtryckstvättad. Därefter ett tillfälligt skyddande lager linolja och lacknafta. Alla färger på bogen framspolade i jakten på ev. påmålat namn. Grått i botten. Inget namn hittat. Båten har troligen aldrig varit blästrad. Foto red 2020 09 29
Vevstartförsök!! Bränsle på men inget hände. Kass komp Skadat topplock. Foto Lasse Gudmundson 2020 10 01
En likadan Deutz med startmotor inhandlades i Ludvikatrakten. Hade tjänstgjort på en liten vält Foto Red 202 10 06
Ett bra beslut. Vi kopplade in några ungdomar, Lars och Tony som satte fart på nyförvärvet!!
Gick som en klocka i Lars Daniels work shop. Foto Eric D. 2021 01 06
Här transplanterades de marina applikationerna till den fd. vägvältmotorn i utvecklande miljö. Foto Tony Nordesjö 2021 01 07
Provmålning av den ljusgrå vi tänkete som skrovfärg. Foto Red 2021 01 26
Även lite start-upp med skrovet. Foto Red 2021 01 26
Dellen skall hon heta. Det var en kall dag, -12,5 så blev inte så mycket utfört Foto Red 2021 01 27
Målad och på plats. Foto Red 2021 01 28
Backslaget med nya tätningar och lager, vackert ihopsatt. Foto Red 2021 01 28
Saker och ting kommer på plats. Foto Lars Daniels 2021 02 06
Lars har gjort ett fint jobb och nu är Deutzen både ihopmonterad och körbar. Tryck på bilden ochy lyssna Foto Red 2021 02 12
Nytillverkade skylten på plats. Passade fint i de gamla hålen. FotoRed 2021 03 01
Nytt hål upptaget på BB. Här skall styckas i. Foto red 2021 03 04
SB sidan har fått sin gråfärg och namnet målat efter schablon. Foto red 2021 03 05
Nya plåten på plats även på BB sidan. Svetsning vidtogs när tillfälle gavs och vädret medgav. Foto red 2021 03 05
Roderlagringen fixad Vacker patina Foto Red 2021 04 02
Fyra plåtar bytta och ett femtiotal hål igensvetsade. Svetsad och målad. Vändning nära förestående Foto Red 2021 04 11
Efter skrapning kom masking av begränsningslinje för isotrolbehandlingen. Foto red 2021 04 29
Så blev det. Vi beslöt att linolja resten av insidan och därmed bevara den vackra patinan. Foto red 2021 04 29
Sanningens minut. Täthetsprov nära förestående. Foto Red 2021 05 14
Utrustad med svamp o vattenfast märkpenna kollas vatteninträngning som befanns vara O. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 14
Så vidare till Daniels Lars i Åhl som fixat maskinen till oss. Här på väg ner i Dellen Foto red 2021 05 14
Kul med intresse från fyra generationer. Extra kul att trotjänaren på Lidwalls kontor Ingrid Bröms dök upp Foto red 2021 05 14
Så var det dags för stora dopparedagen den 30 maj
På Wintervarvet hade Lasse och Anders linjerat in motorn, dragit lite elkabel och bultat ihop det hela. Fabrikören åtog sig att snickra duk som hemläxa
Mats fick bli testpilot, samlad och redo med spaken. Tagen av stundens allvar. Foto red 2021 05 30
Off we go!! Dellen på Österdalälven i god fart och båtkärran upp på land.
Foto red 2021 05 30
Tre små Lidwallsbåtar vid Övermo. Klacken nr 259 Dellen nr 374 och Fina Lina nr 232. Foto red 2021 05 30
Stilstudie. Foto red 2021 05 30
Sven-Erik, båtintresserad Övermobo vid spaken. Vi tog en lite längre tur och konstateradeatt ingen varmgång uppstått. Foto red 2021 05 30
En helt spontan träff uppstod då Stefan med Nr 530 Hårga sällade sig till gänget. Kaffet med bakverk räckte till alla. Foto red 2021 05 30
Dagen avslutades tämligen sent med inoljning av Lasses fint inlagda durk. Foto red 2021 05 30
Nytt och gammalt möts Foto red 2021 05 30
På utflykt till Älvtjärn. En väldigt fin naturhamn. Foto Red 2021 06 04
Kaffepaus. Foto Red 2021 06 04
Fina Lina var med. Av samma klass som Dellen ( BVV4 ) men rätt olika.
Foto Red 2021 06 04
På långtur, en bra test på renoveringen. Bland andra BVV- fyror, femmor och tior. Hälgnäsån
Foto red 2021 06 12
Lättstyrd konstaterade Pia- Maria ! Tryck på bilden och far med. Foto Red 2012 06 19
Sven-Eric - som var med på premiärturen - uttryckte intresse för båten och så blev ytterligare en båt hemma i Övermo. Där allt började. Foto red 2021 08 06
Dellen blev en ren familjeangelägenhet då Eric och Sven-Eric
samförvaltar. Nu med snyggt ombyggt avgasrör.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 08 07
Stefan, Sven-Eric och skeppshunden Freja på upptåg i Leksand. Foto Red 2022 06 02
Stilstudie. Dellen är en väldigt trevlig småbogserare. Foto Red
2022 06 02
Hörselskydden på hyllan!! Dellen med Sven-Eric vid rodret bogserar
Forssjö Bruk som fått bränslestopp under första turen i Österdalälven.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 09 26
Täckelsen har fallit och Sven-Eric rustar Dellen inför 2023.
Invändig målning på G. Foto Red 2023 04 22
Dellen sjösatt på Övermo Varv och nymålad. Foto Sven-Eric
Östberg 2023 05 21
BVV 4 båtarna Dellen och Hårga
nr 530 vid Flottistbryggan försöker fylla upp i ångf.
Flottistens frånvaro. Foto Sven-Eric Östberg 2023 05 21