Tillverkningsnr 374 typ BVV 4 D 10 58 som Siljansbåt heter hon Dellen

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Dellarnas Flottningsförening i Näsviken den 7 juni 1958. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Båten byggdes i 3 mm plåt. Den ursprungliga motorn var en Deutz 4-takts marindiesel typ FIL 612 nr 20911024 på 8 hkr. Propellerdiametern var 480 mm från Seffle Motorverkstad AB. Båten hade ett varpspel typ SM 4 för 500 meter 8 mm vajer. Båten är av den spantlösa typen som togs fram i mitten av 50-talet. Slutmonterad vägde båten 1 065 kg i traversen. Båten gick troligen på mindre vattendrag runt Dellensjöarna. Det finns en notering på tillverkningskortet att den skall förses med en central lyftögla. På bilden nedan ses att den varit flitigt i bruk - bucklorna under vattenlinjen talat för det. Vi vet inte säkert vilken beteckning båten hade hos Dellarnas Flottningsförening men anologt med övrigt namnskick på föreningens båtar borde den se ut som i rubriken där 10 är ett ordningsnummer,  D står för Dellen och 58 för tillverkningsåret.

April 2019 fick red svar på frågan vart båten hade tagit vägen sedan flottningen på Dellensjöarna  upphörde1968, även om inte hela historen ännu framkommit. En av våra spanare - Eric Hector -  sände en bild på en tillsynes bekant plåtbåt (red trodde att det var en ex. DFF båt men det gick inte att leda i bevis ) som hade gått på Sommen. Kontakt togs med tidigare ägaren som berättade att hans kamrat hade haft en liknande mindre båt men med tuff-tuffmotor vid orten Blåvik i Sommen. Eric sände en bild på den mindre båten som faktiskt var kvar vid sjön. Genom att båten hade originalmotorn kvar kunde identiteten fastställas när båtens ägare Henric Nilsson sände oss fler bilder på bla motorskylten.

Henric hade köpt båten av en yrkesfiskare och tusenkonstnär på Sommen vid namn Allan i Blåvik redan 1993. Allan hade i sin tur köpt båten på en auktion i trakten 1985. Om båten har gått på ett sågverk i Sommmen från tiden efter Dellensjöarna fram till 1985 är ej känt men högst sannolikt. En ledtråd är att båten varit grönmålad innan Allan köpte och målade den ljusgrå. Båten fanns kvar och blev därmed ytterligare en Lidwallsbåt att lägga till listan av ännu existerande. Båten hade spakstyrning och saknade spel redan när Henric förvärvade båten. Han körde båten från och till men monterade runt 2010 bort ett oljeläckande backslag som ännu ej 2019 hade blivit åtgärdat.

Våren 2020 blev redaktionen svårt ansatt av längtan efter ett nytt projekt. Vi erinrade oss en trevlig kontakt med Henric Nilsson vilken återupptogs. Efter funderingar fram och åter från båda sidor, fattades beslut och redaktionen förstärkt med the one and only Fabrikörn Lasse Gudmundson studerade kartan och tog vägen till Borkhult. 37 mil senare på utlovat klockslag var vi på plats och coronahälsande på Henric och en synnerligen skicklig hjullastarförare som slet ut båten ur lövverket där den befann sig. Lastningen var inget problem, red var sedan tidigare bekant med båttypen och därefter blev vi undfängnade med kaffe och bullar av Henric som avvinkade oss med tillönskning om en god resa och en likafullt dito renovering.

Vi söker fortsatt kunskap om båtens verksamhet på Dellensjöarna och Sommen . Hjälp oss att bygga på historien.

1966 08 06 i Näsviken. I bakgrunden BV 15 nr 430 Dellen-12-60  Foto från Bernt Fogelbergs samling i Sjöhistoriska museets arkiv, Stockholm

SV 3 Nr 374 Dellen till vänster. Till höger SV 3 nr 275 såld till Iggesundsbolaget 1956. Klipp från en film om Iggesundsbolaget inspelad 1967

Två av Dellarnas FF:s små Lidwallsbåtar SV 3 nr 275 och th. nr 374
Foto Hilding Mickelsson 1967 i Digitalt museum HMM 7793

Dellen på okänt vattendrag i Dellarnas flottningsområde.
Foto Hilding Mickelsson 1967 i Digitalt museum HMM 84761

I Borkhult nyligen inköpt från Sommen Foto Henric Nilsson 1993 11 06

 

Nr 374 på papper. Lidwallssidans arkiv



Återfunnen !!  Foto Henric Nilson 2019 04 02

Backslaget bortopererat. Foto Henric Nilson 2019 04 02

  

Stark ledtråd Foto Henric Nilson 2019 04 02

Spelet är förlorat. Foto Henric Nilson 2019 04 02

Med spakstyrning och hel rulle i aktern Foto Henric Nilson 2019 04 02

Ut ur det skyddande lövverket. foto red 2020 09 16

Henric tar farväl och Dellen svävar mot nya mål. Foto red 2020 09 16.


Väl anländ till Wintervarvet kopplades högtryckssprutan upp och efter ett tag kunde redaktionen betrakta delar av stjärnhimmeln genom skrovet. Markkontakten och slagvattnet på SB har satt sina spår.
Vi upptäckte även att bogen var proffsigt reparerad sedan Bernt Fogelbergs foto på båten 1966 (bild se ovan).  Troligen då hon gick på Sommen. Foto red 2020 09 24

Efter sprutning vidtog ordentlig dammsugning. Ren och fin. Motorn bortmonterades redan i Västanvik av Lasse Fabrikörn. Satt fast först men gick sedan runt genom Lasses operationsförmåga. Red hoppades verkligen att den på sikt skulle kunna göra tjänst i båten. Färgsättningen skulle behållas men fören få vattenlinje av bottenfärgens gräns. Foto Red 2020 09 25


Ren på insidan men dags att ta i tu med ett läckande men läckert skrov. Bosse vänder upp Dellen 10. Foto red 2020 09 29

Vänt var det här. Bara att jobba på. Foto red 2020 09 29


Den reparerade fören är ej dubblad och plåten var i hyfsat skick. Snyggt plåtjobb. Mekanisk stålborstning och målning med ordinarie bottenfärg. Resten av botten skrapad och högtryckstvättad. Därefter ett tillfälligt skyddande lager linolja och lacknafta. Alla färger på bogen framspolade i jakten på ev. påmålat namn. Grått i botten. Inget namn hittat. Båten har troligen aldrig varit blästrad. Foto red 2020 09 29

Vevstartförsök!! Bränsle på men inget hände. Kass komp Skadat topplock. Foto Lasse Gudmundson 2020 10 01
En likadan Deutz med startmotor inhandlades i Ludvikatrakten. Hade tjänstgjort på en liten vält Foto Red 202 10 06

Ett bra beslut. Vi kopplade in några ungdomar, Lars och Tony som satte fart på nyförvärvet!!
Gick som en klocka i Lars Daniels work shop. Foto Eric D. 2021 01 06

Här transplanterades de marina applikationerna till den fd. vägvältmotorn i utvecklande miljö. Foto Tony Nordesjö 2021 01 07

Provmålning av den ljusgrå vi tänkete som skrovfärg. Foto Red 2021 01 26

Även lite start-upp med skrovet. Foto Red 2021 01 26

Dellen skall hon heta. Det var en kall dag, -12,5 så blev inte så mycket utfört Foto Red 2021 01 27

Målad och på plats. Foto Red 2021 01 28

Backslaget med nya tätningar och lager, vackert ihopsatt. Foto Red 2021 01 28

Saker och ting kommer på plats. Foto Lars Daniels 2021 02 06

Lars har gjort ett fint jobb och nu är Deutzen både ihopmonterad och körbar. Tryck på bilden ochy lyssna Foto Red 2021 02 12

Nytillverkade skylten på plats. Passade fint i de gamla hålen. FotoRed 2021 03 01

Nytt hål upptaget på BB. Här skall styckas i. Foto red 2021 03 04

SB sidan har fått sin gråfärg och namnet målat efter schablon. Foto red 2021 03 05

Nya plåten på plats även på BB sidan. Svetsning vidtogs när tillfälle gavs och vädret medgav. Foto red 2021 03 05

Roderlagringen fixad Vacker patina Foto Red 2021 04 02


Fyra plåtar bytta och ett femtiotal hål igensvetsade. Svetsad och målad. Vändning nära förestående Foto Red 2021 04 11

Efter skrapning kom masking av begränsningslinje för isotrolbehandlingen. Foto red 2021 04 29

Så blev det. Vi beslöt att linolja resten av insidan och därmed bevara den vackra patinan. Foto red 2021 04 29

Sanningens minut. Täthetsprov nära förestående. Foto Red 2021 05 14

Utrustad med svamp o vattenfast märkpenna kollas vatteninträngning som befanns vara O. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 14

Så vidare till Daniels Lars i Åhl som fixat maskinen till oss. Här på väg ner i Dellen Foto red 2021 05 14

Kul med intresse från fyra generationer. Extra kul att trotjänaren på Lidwalls kontor Ingrid Bröms dök upp Foto red 2021 05 14

 

Så var det dags för stora dopparedagen den 30 maj

På Wintervarvet hade Lasse och Anders linjerat in motorn, dragit lite elkabel och bultat ihop det hela. Fabrikören åtog sig att snickra duk som hemläxa

Mats fick bli testpilot, samlad och redo med spaken. Tagen av stundens allvar. Foto red 2021 05 30

Off we go!! Dellen på Österdalälven i god fart och båtkärran upp på land.
Foto red 2021 05 30

Tre små Lidwallsbåtar vid Övermo. Klacken nr 259 Dellen nr 374 och Fina Lina nr 232. Foto red 2021 05 30

Stilstudie. Foto red 2021 05 30

 Sven-Erik, båtintresserad Övermobo vid spaken. Vi tog en lite längre tur och konstateradeatt ingen varmgång uppstått. Foto red 2021 05 30

En helt spontan träff uppstod då Stefan med Nr 530 Hårga sällade sig till gänget. Kaffet med bakverk räckte till alla. Foto red 2021 05 30

Dagen avslutades tämligen sent med inoljning av Lasses fint inlagda durk. Foto red 2021 05 30

Nytt och gammalt möts  Foto red 2021 05 30

På utflykt till Älvtjärn. En väldigt fin naturhamn. Foto Red 2021 06 04

 Kaffepaus. Foto Red 2021 06 04

Fina Lina var med. Av samma klass som Dellen ( BVV4 ) men rätt olika.
Foto Red 2021 06 04

På långtur, en bra test på renoveringen. Bland andra BVV-  fyror, femmor och tior. Hälgnäsån
Foto red 2021 06 12

Lättstyrd konstaterade Pia- Maria ! Tryck på bilden och far med. Foto Red 2012 06 19

  Sven-Eric - som var med på premiärturen - uttryckte intresse för båten och så blev ytterligare en båt hemma i Övermo. Där allt började. Foto red 2021 08 06

Dellen blev en ren familjeangelägenhet då Eric och Sven-Eric samförvaltar. Nu med snyggt ombyggt avgasrör.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 08 07

Stefan, Sven-Eric och skeppshunden Freja på upptåg i Leksand. Foto Red 2022 06 02

Stilstudie. Dellen är en väldigt trevlig småbogserare. Foto Red 2022 06 02  

 

Tillbaks