Tillverkningsnr 530 typ BVV 4 heter numer HÅRGA
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Lingheds Sågverks AB den 8 maj 1963. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Båten hade en C 23 motor nr 4329 som vid 1 400 varv / minut gav 14 hkr. Båten var utrustad med ett litet spel typ SM 4 för 500 meter 8 mm lina Vid prov varpades in 13 meter lina per minut vid 1000 varv på motorn. Ökades motorns varvtal till 1 800 varv / minut fick man in 19 meter i minuten. Då var det säkert ett väldigt liv ombord på denna lilla arbetsplats.
Båten återfanns i bästa skick via ett mail till redaktionen i oktober 2017:
Hej
I föregående nummer av tidningen Nostalgia läste jag om Lidwallsbåtar. Det visar sig att även jag besitter en sådan. Jag köpte den för ca 20 år sedan av några ynglingar som hade den som raggarbåt. Den var då full av högtalare och strålkastare Den står sedan några år på land under tak men fungerade senast den var sjösatt. Båten är typ BVV 4 , tillverkningsnr 530. Motorn är en 2 cylindrig Volvo Penta typ C 23 nr 4329 Varpvinschen finns separat.
Hälsningar Jöran L
Båten var i fullt körbart skick. Originalspelet flyttade Linghedssågen till BVV 4 nr 788 när den inköptes vilket så här i efterhand kändes lite harmigt på en i övrigt intakt båt. Spakstyrningen krävde också rejält med muskelservo. Avgaserna leddes ut under vattenytan genom slangen som syns i bild. Aseaspelet var inte monterat och var av en ovanlig typ. Drevs på propelleraxeln men hade ingen uppsamling för linan.
I juni 2019 dök båten upp på Blocket men försvann efter ett dygn. Redaktörerna höll tummarna att den skulle komma i rätta händer. En vecka senare förmäler vår spanare Sven Åke Blomqvist att han sett båten på ett släp i Gagnef. På väg norrut! Hoppets stråle lyste upp redaktionens grånade hjässor. Sen allt tyst. Misstänkt tyst. Månne ville någon göra en "FABBE" (se länken) och överraska oss vid den stundande Lidwallsbåts Dag
Den 29 juni 2019 hade fyra Lidwallsbåtar beslutat sig för att belägra den Nordesjöska älvstranden i Åhlgrådan för att väsnas, dricka Spendrupsmjöd och bränna köttbitar. Med den rejäla flytbryggan i sikte skymtade familjens två Lidwallsekor, BVV 5 nr 271 och även en knallgul motorhuv! På närmare håll också det klarblå skrovet! Tony hade gjort det! Skaffat en till och serverat oss en mycket glad överraskning!
Tony Nordesjö provar nyförvärvet på Österdalälven vid Åhlgrådan Foto red 2019 06 29
Tillverkningskortet. Red Arkiv.
Redaktionen ryckte omedelbart ut med kameran och anteckningsblocket. Foto Red 2017 10 12
Inga problem med proviniensen! Foto Red 2017 10 12
Matching numbers! Originalmotorn kvar! Foto Red 2017 10 12
Vacker skylt. Lätt att identifiera motorn Foto Red 2017 10 12
Spakstyrning Foto Red 2017 10 12
Med huven uppfälld, ett landmärke! Foto red 2019 06 29
Tony förklarar finesser för förbluffade farbröder. B.la satt instrumentpanelen med en släpvagnskontakt som möjliggjorde alternativa placeringar. Foto red 2019 06 29
Redan påföljande år -2020- såldes den ännu namnlösa sågverksbåten vidare. Vi befarade att den skulle komma att befara helt andra vatten än våra men där steg Stefan Nordgaard i Sätra fram och förvärvade båten. Hemmahamn blev Leksand till allmän glädje för de finkulturintresserade! Vi har aldrig hört talas om att det skulle kunna bli för många BV 4:or i ett vatten.
Efter Stefans första provturer var det tid för ett besök på Wintervarvet och några justeringar av vagnen mm.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2020 09 02
Lasse mäter in för rätt position. Foto red 2020 09 02
Stefan Beställde ett nytt frontskott. Det gamla var skrotat utom en liten bit med tillverkningsskylten på.
Foto reg 2020 09 22
Skylten kom åter till sin rätt och Stefan kan låsa in ombordvarande dyrgripar.
Foto Red 2020 09 22
Stefan slöt upp med Hårga inför Dellens första tur på Österdalälven. De är ju systerbåtar.
Foto red 2021 05 30
Efter kreativa namngivningsdisskusioner vid fikabordet
fick båten heta Hårga.
Foto red 2021 05 30
Stefan och Maggan anländer Övermo varv. Ny gös med känd vimpel. Foto red 2021 06 12
Två blev fyra med det gick lika bra. På väg mot Leksand efter Hårgas första lidwallsträff. Foto red 2021 06 12
Ny säsong och nya tag på Hårga. Den bucklade stäven utbytt mot nya former -plåt- och Stefan har valt en färgsättning som är typ ursprunglig.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 12
Leksands gästhamn. Nu med vackert ljusgrön insidan. Foto red 2022 06 02
Stefan paddlar söderut. Foto red 2022 06 02