Tillverkningsnr 530 typ BVV 4 heter numer HÅRGA

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Lingheds Sågverks AB den 8 maj 1963. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Båten hade en C 23 motor nr 4329 som vid 1 400 varv / minut gav 14 hkr. Båten var utrustad med ett litet spel typ SM 4 för 500 meter 8 mm lina Vid prov varpades in 13 meter lina per minut vid 1000 varv på motorn. Ökades motorns varvtal till 1 800 varv / minut fick man in 19 meter i minuten. Då var det säkert ett väldigt liv ombord på denna lilla arbetsplats.

Båten återfanns i bästa skick via ett mail till redaktionen i oktober 2017:

Hej

I föregående nummer av tidningen Nostalgia läste jag om Lidwallsbåtar. Det visar sig att även jag besitter en sådan. Jag köpte den för ca 20 år sedan av några ynglingar som hade den som raggarbåt. Den var då full av högtalare och strålkastare Den står sedan några år på land under tak men fungerade senast den var sjösatt. Båten är typ BVV 4 , tillverkningsnr 530. Motorn är en 2 cylindrig Volvo Penta  typ C 23 nr 4329 Varpvinschen finns separat.

Hälsningar Jöran L

Båten var i fullt körbart skick. Originalspelet flyttade Linghedssågen till BVV 4 nr 788 när den inköptes vilket så här i efterhand kändes lite harmigt på en i övrigt intakt båt. Spakstyrningen krävde också rejält med muskelservo. Avgaserna leddes ut under vattenytan genom slangen som syns i bild. Aseaspelet var inte monterat och var av en ovanlig typ. Drevs på propelleraxeln men hade ingen uppsamling för linan.

I juni 2019 dök båten upp på Blocket men försvann efter ett dygn. Redaktörerna höll tummarna att den skulle komma i rätta händer. En vecka senare förmäler vår spanare Sven Åke Blomqvist att han sett båten på ett släp i Gagnef. På väg norrut! Hoppets stråle lyste upp redaktionens grånade hjässor. Sen allt tyst. Misstänkt tyst. Månne ville någon göra en "FABBE" (se länken) och överraska oss vid den stundande Lidwallsbåts Dag

Den 29 juni 2019 hade fyra Lidwallsbåtar beslutat sig för att belägra den Nordesjöska älvstranden i Åhlgrådan för att väsnas, dricka Spendrupsmjöd och bränna köttbitar.  Med den rejäla flytbryggan i sikte skymtade familjens två Lidwallsekor, BVV 5 nr 271 och även en knallgul motorhuv! På närmare håll också det klarblå skrovet! Tony hade gjort det! Skaffat en till och serverat oss en mycket glad överraskning!


Tony Nordesjö provar nyförvärvet på Österdalälven vid Åhlgrådan Foto red 2019 06 29

Tillverkningskortet. Red Arkiv.

 
 

 

 

Redaktionen ryckte omedelbart ut med kameran och anteckningsblocket. Foto Red 2017 10 12

Inga problem med proviniensen! Foto Red 2017 10 12

Matching numbers! Originalmotorn kvar! Foto Red 2017 10 12

Vacker skylt. Lätt att identifiera motorn Foto Red 2017 10 12

Spakstyrning Foto Red 2017 10 12

Med huven uppfälld, ett landmärke! Foto red 2019 06 29

Tony förklarar finesser för förbluffade farbröder. B.la satt instrumentpanelen med en släpvagnskontakt som möjliggjorde alternativa placeringar. Foto red 2019 06 29

Redan påföljande år -2020- såldes den ännu namnlösa sågverksbåten vidare. Vi befarade att den skulle komma att befara helt andra vatten än våra men där steg Stefan Nordgaard i Sätra fram och förvärvade båten. Hemmahamn blev Leksand till allmän glädje för de finkulturintresserade! Vi har aldrig hört talas om att det skulle kunna bli för många BV 4:or i ett vatten.

 

Efter Stefans första provturer var det tid för ett besök på Wintervarvet och några justeringar av vagnen mm.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2020 09 02

Lasse mäter in för rätt position. Foto red 2020 09 02

Stefan Beställde ett nytt frontskott. Det gamla var skrotat utom en liten bit med tillverkningsskylten på.
 Foto reg 2020 09 22

Skylten kom åter till sin rätt och Stefan kan låsa in ombordvarande dyrgripar.
Foto Red 2020 09 22

Stefan slöt upp med Hårga inför Dellens första tur på Österdalälven. De är ju systerbåtar.
Foto red 2021 05 30

Efter kreativa namngivningsdisskusioner vid fikabordet fick båten heta Hårga.
Foto red 2021 05 30

Stefan och Maggan anländer Övermo varv. Ny gös med känd vimpel. Foto red 2021 06 12

Två blev fyra med det gick lika bra. På väg mot Leksand efter Hårgas första lidwallsträff. Foto red 2021 06 12

Ny säsong och nya tag på Hårga. Den bucklade stäven utbytt mot nya former -plåt- och Stefan har valt en färgsättning som är typ ursprunglig.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 12

Leksands gästhamn. Nu med vackert ljusgrön insidan. Foto red 2022 06 02

Stefan paddlar söderut. Foto red 2022 06 02

Pryder sin plats i Övermo vid Flottistbryggan. Foto Red 2023 05 23

'

Under sommaren 2024  såldes Hårga till sitt ursprungsvatten och  Johan Karlsson i Gårdvik 
Där fick hon ytterligare en justering och
bottenmålning. Hon kom att gå tillsammans med BVV 4 nr 788


Här bottenmålad redo för nya tag i gamla farvatten Foto Johan Karlsson 2024 09 20



Tillbaks