Tillverknings nr 94 typ BVV 10   NÄTRAN

Del 1

Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Nätra Älvars Flottningsförening 20 maj 1950. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. Motor Skandia 13B 10 nr 222752. Spel av typen SM-7. Föreningen som opererade i Nätra ån i Ångermanland.  Efter ett stort arbete med det 2019 övertagna vraket var det i juli 2021 tid för båtens andra jungfrufärd.

Vill du hoppa till båtens andra år i drift och återflytt till Norrland och Alnön september 2022 läs fortsättningen på historien här

 

Lidwalls klassiska tillverkningsskylt. Någon på verkstaden monterade den 1950 och där har den suttit sedan dess.Foto red 2019 06 26

Så var det till slut tid att pröva resultatet av två års arbete. Koppling pågår. Foto red 2021 07 21

Tre män i en båt. Hämtarna av den tidigare bottenlösa nu tryggt ombordstigna. Lasse Fabrikörn Gudmundson, Mats Lidwall och Anders Winter. Sjösatt i Tällberg för tur för egen maskin. Foto Erik Winter 2021 07 21

Utbackning en verkligt vacker sommardag. Foto Erik Winter 2021 07 21

Efter en runda med räddarna vändes stäven mot Laknäs. Foto Erik Winter 2021 07 21

Snart passeras Kärringbroudden i måttlig kulmotorfart. Foto red 2021 07 21

En hel del fel visade sig när allt kom i praktisk drift men det löste sig med hjälp av Wintervarvets reservdelsförråd och Seffleerfarenhet. En vecka efter sjösättningen var allt åtgärdat och båten försedd med gös för Lidwallsvimpel, Tryck på bilden och åk med ett stycke då den 71 åriga Sefflemotorn går 595 v/m vilket gav en loggad fart av 4,6 knop, Lite barlastning återstod. Foto Red 2021 07 27

På väg till Nätrans första Lidwallsbåtens dag. Här utanför Hjortnäsheden på Österviken.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 08 06

Tommy och Jenny som äger BVV 10 nr 92 åkte med red i nr 94 Nätran på Lidwallsdagen 2021. Foto Lisa Larshans

Utanför ett dimmigt Tällberg. Foto red 2021 09 12

Konst på bild. Foto Anita Munt 2021 09 12

Slutåkt för nypremiäråret 2021 efter nästan 2 månader i sjön och 12 timmars gångtid. Upptagning Tällberg och åter till Wintervarvet. Djupgående i aktern var 47 cm. Finns alltid något som skall förbättras Foto red 2021 09 13


Återvinning är ordet för dagen. Hela Nätran är ju återvunnen så varför inte försöka återanvända en liten överbyggnad ? 2013 förvärvade redationen en annan BVV 10 båt nr 252 Djupvik som vi byggde om. Kvar blev ett elegant utfört doghouse som vi inte nämdes återvinna utan det sparades. Nätran hade haft någon form av hytt- det syntes tydligt på alla bortkapade plåtskarvar. Foto red 2022 03 04

 Provade med Djupvikshytten, vänkrets och grannar gav tummen upp!  Återstod att se hur förändringen påverkade sjöegenskaperna.
Men det skulle få visa sig när Siljan sköljt. Foto red 2022 03 04



Att få ett eget skorstensmärke är stort och After Work är ju rätt allmängiltigt. Foto red 2022 03 15



Sjösättningspänning men allt gick fint. MF-dragaren modell 1958, något yngre än båten. Foto Red 2022 06 15



Sjösatt i Tällberg och på väg mot hemmahamnen. Spännande med nya hytten Allt förlöpte väl. Foto Red 2022 06 15



Slutresultatet av winterns pyssel. Foto Red 2022 06 15



En av många vackra sommarkvällar. Foto Red 2022 06 15



På tur mot Leksand. Foto Red 2022 07 19



Med Fornbybanken i bakgrunden Foto Red 2022 07 19



Regnet stod som spön vilket gör att världen ser nylackad ut. 
Fotot red 2022 07 22 

Läs fortsättningen på historien och flytten till Alnö här

Tillbaks