Tillverkningsnr 363 typ BVV 10 hette Lärkan.


Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Skellefteå Flottningsförening i Skellefteå 6 mars 1958. Orginalmotorn hade motornummer 9657 och var av typen S15 BFV. Längd 6,10 m. Bredd 2,30 m. Totalvikt med spel och lina var 2 000 kg. Bara skrovet vägde 1 050 kg. Båten var en av tre båtar av samma typ som levererades samtidigt till SFF 6 mars 1958. De 2 övriga var nr 361 Ripan och 362 Staren. Båtarna var av den moderna typen BVV-10 med spantlöst skrov. Dessa tre båtar hade ej nedsänkt fribord midskepps som annars var standard för typen . Vad som exakt hände med Lärkan då flottningen avslutades kände vi inte till. Men ett senare fynd i Söderhamn gav oss vissa ledtrådar.

Vid båtklubben Söderhamns Motorsällskap hade denna förlängda och påbyggda BVV-10 legat i många år. I vägen.  Båten har för ett antal år sedan blästrats och grundmålats. Vid ett besök på båten i  september 2017 började mycket klarna.  Tillverkningsskylten  fanns kvar ombord så identifikationen blev fullständig.
Däremot är historien från varpbåt hos SFF till övergiven fritidsbåt i stora drag höljd i dunkel. Skrovet var förlängt med nästan 2 meter, överbyggnad  med en funktionell inredning med kojer och britsar,  ruffen isolerad och en värmare monterad. Kök ute i sittbrunnen. Motorn bytt mot en 4 cylindrig BMC heldiesel. Kort sagt en välutrustad fritidsbåt som någon lagt mycket jobb på.Vem och när är okänt. 
Båten skall ha kommit från Umeå och gått till Söderhamn för egen maskin när seklet var ungt. Efter blästring och målning av skrovet gav ägaren upp och båtklubben övertog båten. 

Punktsvetsad i trailern för att underlätta blästring. Foto Christer Samuelsson 2011

Foto Christer Samuelsson 2011

Bilder inkomna i september 2016 övertygar oss att det är ett Lidwallsbygge, och det redan innan vi hittat skylten.
Pollaren avslöjade det genom gjutnr 618. 
Foto Christer Samuelsson 2016

Foto Christer Samuelsson 2011

Hon har inte direkt piggnat till av utelivet. Foto Red 2017 09 09

Ett ovedersägligt bevis! Foto Red 2017 09 09

På vårvintern 2022 fick redaktionen ett mail från båtklubben. Båten skulle bort och vi fick ta den om vi ville. Annars väntade tuggen.Vi tackade givetvis ja och började planera. Så stod vi då där, morgonen den 2 maj 2022, redaktionen förstärkt med den numer rutinerade räddaren Lasse Fabrikörn Gudmundson och den lokalt förankrade vännen Christer Samuelsson. Planen var att lätta skrovet på all inredning, skära av överbyggnaden och göra henne transport- och presentabel. Innan mörkret fallit kunde vi rulla till Leksand med en räddad klenod.
Mycket tack vare god hjälp från ovannämnda och båtklubbens stöttepelare Per Arne Åkerström och Hans Melin!





 "Så går beslutsamhetens friska hy i efterkrankens kranka blekhet över"
Känslan och frågan vad vi gett oss in på? brukar inträda när vi ska rädda båtar..
foto red 2022 05 02

.. men gå över när vi kommit igång! Vi rev med visst vemod över att förstöra ett gott hantverk och en förmodat trevlig båt.
Men inredningen var bortom all räddning. Christer fick köra skytteltrafik till återvinningen
foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 02


När hon var tom kördes hon till kranen för nästa fas. Här ryker de sista bitarna från trailern.
foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 02


Överbyggnaden avkapad och delad. Går fort att säga men kostade mycket tid och kapskivor.
Per Arne var guld som fixade bra arbetsställning med bockkranen. Sen var skilsmässan klar
foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 02


Elegant kranades skrotet över till Christers släp. Tuggen blev alltså inte helt lottlös.
Ett halv ton skrot blev det inkl en massa barlast
foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 02


Så var då beslutsamhetens friska hy åter på den leende redaktionen! Leksand nästa!
foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 05 02


En betrodd köpare hörde av sig på direkten och vi städade ur det sista inför leverans.

foto red 2022 05 06

Tillbaks