Tillverkningsnr 194 typ BVV 10 heter BILL
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till AB Billingfors - Dals Långed i Billingsfors den 8 maj 1953. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. I orginal utrustad med en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 8217. Motorn såldes av Seffle Motorverkstad AB redan den 14 oktober 1952 till just AB Billingfors. Intressant att de beställde motorn redan ett halvår innan båten levererades. Båten levererades med varpspel typ SM-7 och skvättbord. Köparen erhöll 1 års garanti enligt tillverkningskortet. Hur länge båten ägdes av Billerud är okänt.
Nästa kända ägare var Arne Olsson i Koppom som köpte båten i Säffle 1979 av okänd säljare. Då var båten en ren bogserare, försedd med bogserkrok. Genom F:a Arne Olsson Timmerbärgning bedrev han sjunktimmerbärgning 1979-80. Under dessa två år bärgades 8 000 stockar i vattnen utanför Edane sågen. Firman hade två pråmar som timret lades upp på. Vid redaktionens första undersökning av båten i okt 2022 fann vi en tryckluftbehållare, ett extra kylvattenuttag och en dito bränsleledning från tanken samt en grodmansfena under en av de få kvarvarande durkarna.
I början av 1980-talet under en lustresa med båten - när bärgningsverksamheten upphört - fick motorn ingen smörjning. Ett smörjoljerör från lubrikatorn hade gått av och motorn skar. Efter denna händelse blev båten liggande i odrivene. Ove Jakobsson bytte 1985 till sig båten mot en frontlastare till en traktor. Ove gjorde inget med båten men konstaterade att cylinder, kolv och ljuddämare saknades. Omkring 2000 förvärvades båten av Stig Lövgren utanför Arvika. Red besökte platsen där båten låg upplagd 2014 och kunde notera att skrovet var i räddningsbart skick men att av motorn återstod endast delar.
Hösten 2022 var redaktionen renons på renoveringsobjekt och sökte en båt att rädda och återbörda till körbart skick. Ena delen av red hade ett antal kompletta körbara Sefflemotorer av typen S15 BFV som skulle passa bra i ett BV 10-skrov. Kontakt togs med Stig som hade dömt båten till salu. Som alltid inför dylika utmaningar samlades redaktionen förstärkt med Lasse Fabrikörn Gudmundson och företog en inköpsresa i den svårt höstfärgade värmlänska terrängen. För första gången kunde vi beskåda skönheten befriad från div. vegetation och vi blev inte besvikna. Stig hade förberett båtens avfärd och lastade skickligt henne på vårt släp för transport mot Leksand. Sen följde restaureringen som du kan följa här nedan.
På dagen två år efter att vi hämtat båten kunde vi leverera henne färdig till en ny köpare, ett stenkast från Billingsfors. Michael Lidwall, ättling i rakt nedstigande led till Erik Lidwall, (via farfar Sven-Helmer och fadern Erik d.y.) besökte motordagen i Seffle och Lidwallsbåtens dag 2024 i följe med sin son Jacob. De fattade tycke för BILL och bestämde sig för att köpa henne. Sefflemotorns vänner i Säffle bara tre mil från Fengersfors där Michael har sin gård, lovade att uppta honom i gemenskapen och ge råd och dåd beträffande tändkulemotorns mysterier.
Bogserkroken på nr 194 Foto red 2014 09 12
Tillverkningsskylten och kolven som gick i 2 delar. Foto red 2014 09 12
Leveransdokumentet från Lidwallssidans arkiv
Nr 194 förifrån. Foto red 2014 09 12
En ny epok i den snart 70-åriga båtens liv. Framkörd
och klar för vidare transport.Men först en
maskinexkursion på Stigs ägor
Foto red 2022 09 27
Vi bestämde på stället att den namnlösa båten skulle heta BILL som i Billingsfors. Foto red 2022 09 27
Lite från ovan ses den skadade Sefflen. Rörande båtens övriga vitala delar som styrning och drivlina konstaterade vi att dessa var svårt orörliga.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2022 09 28
Invändig högtrycksspolning och städning. Raketmunstycket på högtryckstvätten fungerade utmärkt till att ta bort lös färg utvändigt.
Foto red 2022 10 04
Sefflemotorn S15 BFV nr 8217 eller rättare sagt vad som återstår av den. Kommer att komma till nytta och glädje i en annan flottningsbåt. Foto red 2022 10 05
En liten början på ett stort men stimulerande och stärkande pyssel. Foto red 2022 10 06
Vi grottar vidare i kvadratiska rutor, en i taget. foto Red 2022 10 18
Hela skrovet rengjort och dammsuget. Insidan sprutad med linolja och terpentin. Sittruffen återställd.
En vacker patina värd att vårda. Foto red 2022 10 18.
Provmålning. Vi har försökt återskapa de kulörer båten senast var målad i. Märk väl att vattenlinjen skall vara klarröd. Foto red 2022 11 10
Nya trähandtag svarvade och de gamla plåtringarna i pinnarnas nederkant flyttande från originalet. Foto red 2023 01 04
Ytterligare yta rostbefriad och grundad. Foto red 2023 01 04
Finväder och sidorna och akterspegeln har fått ett första lager rostskydd. Foto Red 2023 01 24
Ratten på plats och i full funktion. Foto Red 2023 02 09
Båda sidorna nästan klara. Några rosthål behövde svetsas igen. Insidan och botten återstår.
Linhjulet i aktern saknas. Jakten inleddes. Foto Red 2023 02 11
Minsta plusgrad utnyttjades. Bill skulle prompt igång till sommaren 2023 Foto Red 2023 02 11
En fullt körbar Sefflemotor med delvis känd historia är tänkt att monteras i Bill. Denna motor typ S15 BFV saknar skylt men drev en varpbåt på Rockhammars bruk i Närke. Varpspelet som tillhörde den båten var lev. från Lidwalls till Indalsälvens FF 1951 så motorn borde vara från samma år,
Framsteg men kanske var ambitionen att komma i sjön 2023 väl optimistisk. Ett oundvikligt plåtbyte kom i vägen. Foto red 2023 08 19
Luckan till sittruffen riktad och invändig grundmålning påbörjad.
Fina släta skrovsidor vilket är ovanligt på dessa arbetshästar Foto red 2023 08 22
Två ordentliga lyftöron och ett lyft av Bosse Erkers ordnade arbetsställningen till med beröm godkänt. Foto Red 2023 09 05
Det gällde även insidan. Efter skrapning, dammsugning blev det sprutmålning med Isotrol. Foto Red 2023 09 06
Styrbords plåtbyte klart, återstod en bit på BB sidan.. Foto Red 2023 09 08
..som inte stod på när Bill stod på högkant. Nästa moment blev en täthetstest Foto red 2023 09 12
Så var stunden kommen och Bill närmade sig åter vatten i form av Siljan i Tällberg. Foto Red 2023 09 26
Tjudrad men flöt fint utan vatten inombords. Foto Red 2023 09 26
Motorn på väg ombord. Kan vara S15 BFV nr 7338 som levererades 1951 01 02. Foto red 2023 10 02
Motorn provades på land och läget föreföll gott. Provtur skulle företas innan isen lade sig på sjön. Foto red 2023 10 05.
En del barlast saknades hon var inte tung i gumpen direkt. Den var inte omtrimmad för propellergrepp utan varpspelets vikt. Foto red 2023 10 05.
Men redaktionen fick prova på och Bill var åter i sjön efter 40 år på landbacken. Foto red 2023 10 05.
Ett svårt arrangerat leveranskort till oss själva. Durk och bänkar återstod, samt några hundra kilo i aktern av lämpligt material.
Foto red 2023 10 05.
Bogserkroken reparerad och monterad. Durkjobbet på G och en originaldetalj vi hittade i ruffen är på plats - svänghjulsskyddet!
Foto red 2023 11 06