Tillverkningsnr 223 typ BVB 10 kallades Korvkiosken heter KLUBBEN
Lidwall & Söner AB levererade den 2 juli 1954 denna Bogserbåt till Uddeholms AB Skoghallsverken, Skoghall (sedermera Stora Enso.) Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 var den standard som gällde för denna båttyp. Kunden höll med motorn och tillhörande propelleraxel. Verkstaden i Leksand byggde en bogserpåle utan krok och skvättbord runt om. Red hittade båten i Säffle liggande i kanalen norr om järnvägsbron 2015. Vid första anblicken kunde det vara vad som helst i plåt, men med ett måttband kunde konstateras att ursprungliga längden hade varit ca 6,50 innan förlängningen. Även spantavståndet såg bekant ut. Då menar vi originalspanten, för de har med tiden fördubblats. Båten är om och på och tillbyggd i både för och akter.
Våra uppgifter om båtens tidiga historia hjälpte oss hösten 2019 att identifiera henne säkert. Detta bygger på samtal med Håkan Rutgersson som började arbeta på Skoghalls varv i Hästviken 1970. Redan innan Håkan började på varvet var Klubben ombyggd med en 3 cylindrig Listerdiesel med ett betydande antal hkr jämnfört med kulmotorn. Detta skedde runt 1967. I samband med att den starkare motorn installerades förlängdes båten med en rund akter som gjorde att propellern arbetade bättre. Innan förlängningen gick en del av kraften rakt upp i luften men nu tvingades vattenströmmen akterut med positiva dragegenskaper som följd. Under sjuttiotalet tillkom en liten hytt som var helt öppen akterut men bidrog till visst regnskydd för båtföraren. Pga Hytten kallades båten i folkmun Korvkiosken. Då sågen lades med runt 1980 såldes båten till okänd
Båten hade 2018 ägts av samma person i Säffle under många år. Han köpte av en äldre man som senare avled men dennes broder kunde berätta att båten kommit från Karlstad och att den från början haft kulmotor. Dessa uppgifter fick red av Benny Stolpe under Sefflemotorns dag som avhölls den 16 maj 2015. Benny, aktiv i Föreningen Sefflemotorn.
Klubben med liten hytt bakom sjötraktorn nr 719 Gåsen hos Skoghall okänt år, troligen före 1980. Bengt Sandinge minns att den lilla hytten senare låg bakom verkstaden vid Hästviksvarvet. Foto från en FB sida om Skoghalls genom Michael Braconier.
Tre år senare har hade båten fått ny ägare och frågan om ursprung aktualiserades åter. Båten torrsattes slutet av september 2018 vilket ökade möjligheterna att kolla in undervattensdetaljer. Halva redaktionen med moralikt stöd av en känd fabrikör tog i okt 2018 bilen mot Säffle för att göra en grundlig genomgång av båten. Man träffade ett trevligt gäng från Föreningen Sefflemotorn och tog sig lustfyllt an uppgiften att leta Lidwallska ledtrådar
Dagen efter sammanträdde redaktionen telefonledes och kunde med hjälp av insamlade fakta och uteslutningsprincipen konstatera att man stod inför gåtans lösning. Båten har ett skrov av typen som bygges efter nr 218 och från tiden före nr 254, då BVV 10 båtarna fick notchade spant. Vi kunde därvid och med största sannolikhet konstatera att den svårt ombyggde plåtbåten i Säffle måste vara just nr 223
Nu hade båten en Volvomotor typ MD 21, styrhytt och rundad akter. Väldigt mycket var ombyggt men nu var det back to basic som gällde. Och redaktionen följde framgångarna med stort intresse
Leveransdokument. Reds samling
I Säffle kanal Foto Red i Säffle 2015 05 16
Allt nytt men inte under durkarna. Foto Red i Säffle 2015 05 16
Foto red 2018 10 02Det trevliga besöket i Säffle var tämligen blött och bilderna blev inte alltid perfekta. Båten har förstärkt slag men den påbyggda kölskena skenan hade tillkommit vid transformationen till fritidsfiskebåt.
MD 21:an hade gjort sitt och skulle ersättas av en tändkulemotor i Kristers kuliga projekt. Vi gissade med tanke på hur vår nr 259 Klacken var ombyggd att även 223:s ombyggnad hade skett på Hästviksvarvet.
Foto Krister Karlsson 2018 10 24
Att gräva i kulturlagren kan även det vara en del av båtrenovering. Även inombords ses rester av båtens historia. I förgrunden de korta vinkeljärn där den första kulmotorn stått en gång och hålen för ett rattstativ på BB sida. Foto Krister Karlsson 2018 10 26
Men det går inte alltid som man tänkt sig och i augusti 2022 blev båten till salu på blocket. Foto Krister Karlsson 2022 08 17
Men eftersom det rörde sig om en Lidwallsbåt gick allt snabbt och båten såldes vidare till Daniel Bergman med samma hemort. Foto Krister Karlsson 2022 08 17
Här den nya drivkällan. En Seffle typ S17 på 15 hkr. Foto Krister Karlsson 2022 08 17
Nu skall det återskapas, det som var en gång. Foto Daniel Bergman 2022 09 18
Ivrigt påhejade av nästa generation båtfarare. Foto Daniel Bergman 2022 09 18