Tillverkningsnr 259/260 typ BVB 5 Klacken senare Bamse, sen Martin nu åter Klacken

Lidwall & Söner AB levererade dessa båda BV 5:or till Uddeholms AB i Skoghall 1955. Längd 5,70 m Bredd 2,00 m. Orginalmaskiner var Seffle tändkulemotorer typ S 14 på 8 hkr Motorns tillverkningsnr i 259 var 9051, i 260 nr 9052. Båtarna var enäggstvillingar och utfördes utan spel och skvättbord. De var försedda med bogserpåle. På tillverkningskorten är de benämnda som BVB 5. Den här dokumenterade båten som återfanns i mars 2015 är en av dessa båda, oklart vilken.

I början av mars 2015 inkom ett telefonsamtal till redaktionen från en av oss okänd sjöentreprenör, Kjell Blom på Örsö utanför Ljusterö. Kjell hade haft en plåtbåt i c:a 20 år som nu gjort sitt. Hans önskan var att få båten artbestämd inför en ev. försäljning. Var den en äkta Lidwallsbåt så förväntade Kjell helt riktigt att värdet vida skulle överstiga det kilopris han annars kunde påräkna. En granskning av tillsända bilder lämnade lika delar hopp och frågetecken varför redaktionen beslutade att göra ett fältbesök, vilket skedde den 21 mars 2015.

Båten hade Kjell köpt i Fagerås i Värmland av Arne Lindqvist som handlade med båtar från flottningsepoken på Fryken. Redan då var båten ombyggd i aktern och hade en fyrcylindrig luftkyld Lister. Arne minns att båten var tätspantad men inte varifrån den köptes. Skoghalls bedrev flottning på Norsälven som rinner förbi i närheten av Fagerås och det tar vi som ett ytterligare tecken att vi funnit rätt båt.

Helt omedveten om allt detta visade vännen Bengt Sandinge två äldre bilder från Värmland på FaceBook. Redaktionens skarpa blick upptäckte på den ena bilden en akter som såg svårt bekant ut. Bilden är från Skoghalls varv i Hästviken och på en pråm låg Klacken och i bakgrunden ses en annan Lidwallsbåt BV 15 nr 18 Stjärn. Så hade vi då ett originalnamn på vårt skärgårdsfynd och en koppling till första köparen Uddeholms AB i Skoghall. Båten är uppkallad efter en fyrplats i Vänern liksom flera andra av Skoghalls arbetsbåtar. Nästa fynd var ett kort taget nästan 10 år senare hos Arne Lindqvist i Fagerås och då kan vi nog påstå att säcken är ihopknyten för denna gång. Här ser vi visserligen bara fören men förstärkningen av slaget ses tydligt.

Ett snabbt hopkommet redaktionsmöte i oktober 2016 beslöt omgående att återge båten namnet Klacken. Renoveringsarbete fortsätter men ännu är det långt kvar till nästa sjösättning.

Kan ni se den bekanta aktern? Klacken på en pråm vid Skoghalls varv i Hästviken. I bakgrunden ses en annan Lidwallsbåt BV 15 nr 18 Stjärn. Delförstoring av foto c:a 1985 genom Bengt Sandinge

Klacken hos Arne Lindqvist i Fagerås. Delförstoring av foto c:a 1993 genom Bengt Sandinge.

Satt på undantag Foto Kjell Blom 2015 03 04

Vi närmade oss pensionären med respektblandad förtjusning foto red 2015 03 21

Påbyggd akter med Kjells isknivar men med roder i originalläge. foto red 2015 03 21

 

En in i vassen bekant stävform foto red 2015 03 21

Måttbandet åkte fram och Kjell förhördes på detaljer och minnesbilder. Aktern var utbytt, stagen till gamla akterspegeln fanns kvar vilket underlättade mätningen. Måtten var 5,70 m x 2,00 m! Spanten var dubblerade, de ursprungliga spanten var notchade. I BB bordläggning fanns ärr efter de typiska genomförningarna av kyl- och länsvatten från en Sefflemotor. Dock satt dessa ovanligt långt akterut. Motorramen var bytt eftersom den ju haft en Lister. Under de av Kjell tillverkade pollarna i aktern satt rundjärnspollare som bar omisskänliga övermodrag!

 

En undersökande kamerarörelse efter att Kjell avslöjat att några gamla knapar fanns under hans egenhändigt tillverkade pollare
foto red 2015 03 21


Vid det här laget var vi 100% säkra på tre saker: Lidwalls, BVV 5 och tillverkning 1955 eller senare p.g.a de notchade spanten.Frågan var nu vilken?

Med frusna fingrar i vårblåsten gick vi in på Tillverkningslistan Alla BVV 5 och började sovra. Bäst som vi funderade sa Kjell att han hade en bogserkrok liggande som han tagit bort när han fick båten. Då var saken klar! Två båtar var levererade till Värmland med Säfflemotorer utan spel, tvillingarna nr 259 och 260. Nu förstod vi också varför motorn suttit längre akterut än brukligt, det var en BVB!

Ivriga fortsatte vi de marinarkeologiska aktiviteterna i båtens inre. Den var blästrad och epoximålad varför det var svårt att avgöra om den haft förkapp och vågbrytare, det syntes spår i fören som kan ha varit från skottet till kappen, men en ev vågbrytare i fören hade inte lämnat några spår i relingsröret. Styrningen var också ersatt av rorkulten.

Rorkulten är nu enda styrning. Aktern skyddad för hårda tag med fruset vatten. Staget efter gamla akterspegeln kvar. foto red 2015 03 21

Så kan också en båtspaning se ut. Att gräva sig igenom kulturlager tar tid. foto red 2015 03 21

Båten hade ju specialanpassats för hårda tag i isen vilket passat Kjell utmärkt, tätspantad och med Listermotor. Avgaserna gick ett varv under durken i aktern för att värma upp plåten och hålla halkfritt för den som stod vid rorkulten. Men det är oklart vem som gjort det, och just iskörningen hade också knäckt Kjells och båtens förhållande. Plåten blev tunnare med åren och som Kjell sa:- När isen kommer in genom plåten är det dags att ta farväl. Sista tiden hade jag alltid en gassvets med för att kunna köra iland och reperera blessyrerna. I övrigt var skrovet i plåtmässigt bra skick.

Vad fastighetsmäklare kallar "Sjökontakt" och båtsäljare "Behov av vårrustning" foto red 2015 03 21

Kjell bjöd på kaffe och sockerkaka gjord på hemvärpta ägg i stugan. Vi lovade varandra att hålla kontakten beträffande båtens framtida öden. En sak är säker och det är att det inte blir fråga om någon skrothandlare för denna ärrade kämpe.

Och kontakt blev det, efter "moget" övervägande och lite ackorderande med Kjell så kom vi överens om att köpa båten av skäl som vi inte längre minns. Leveransen och omlastningen skedde en fin vårdag efter påsk 2015 vid Svartviks brygga på Ljusterö. Båten lastades på en trailer och motorn och lösöret på en annan. Den gode Tomas Blom var oss behjälplig med dels att upplåta sin gård för mellanlagring inför transporten till Leksand, dels vid en kreativ process över ett middagsbord då vi gav båten det nya och flottningsinspirerade namnet MARTIN.

Kjell Blom anlöper Svartviks brygga med Martin serverad på ett fat. Foto red 2015 04 07

Listern, motorhuv och durkar omlastade. Foto red 2015 04 07

Och sen kom båten. Foto red 2015 04 07

Överläggning om surrning och kultryck. Foto red 2015 04 07

Pustar ut tillsammans med storasyster BVV 10 Borgvik nr 50 i väntan på Dalaresan.
Vid fullmåne kan man höra det viskas sågverksminnen från Värmland. Foto red 2015 04 07

Men säg den lycka som är beständig. Bryskt togs Martin från storasystern till födelseorten för att genomgå en make over. Foto red 2015 04 24

När båten kom ut i ljuset och redaktionen kunde blottlägga lite av det ursprungliga fick vi fler insikter.
Först nu kunde vi känna oss fram till att båten hade haft en vågbrytare. Foto red 2015 05 01

Städat och klart i aktern. Lite av den grå första färgen kunde skönjas i undan gömda plåtveck.
Den skogsgröna färgen fick båten i Stockholms skärgård. Foto red 2015 05 01

 

Under dem integrerade avgaslådan fanns det rost och sot men även ett helt hylsrör som vi fyllt med fett redan i Stockholm. Efter en omild behandling av det fastrostade rodret lossnade både det och propelleraxeln och kunde vridas runt utan förvärmning. Först lite tveksamt men snart så som en arbetande axel ska. Ett litet framsteg en mulen första maj. Foto red 2015 05 01

Även om förens nedre delar behöver råd och dåd så är alltid ett namn i klassiskt typsnitt en styrka. Men i okt 2016 vet vi att det är dags att göra en ny namnmall. Det är Klacken som gäller. Foto red 2015 05 01

 

Sen var det det här med maskinen. Reparera Listerfyran? Vem? Hur mycket? När? Vi hade några alternativ när plötsligt en lösning öppnade sig. En Listerkunnig och riskbenägen köpare på fyran uppenbarade sig. En nydonad Listertrea dök upp på Blocket. Vi hängde på släpet, lastade fyran och drog i västerled. Hem kom vi med en finfin trepipig Lister! Under tiden mellan handpennig och leverans fattade säljaren tycke för kulturaspekterna på gamla plåtbåtar i allmänhet och för vår hemsida i synnerhet. Den dalabördige säljaren skickade med hela sitt lager av Listerprylar... Köparen av fyran såg också relativt belåten ut. Vi hoppas innerligt att Listerlotteriet och hans motorkunnande ger en rejäl utdelning.
Klart är att MARTIN slipper skrovgenomförningar även i framtiden.

 

Provstartad i en annan del av Värmland. Film red 2015 06 30

Ett släp kommer lastat Foto red 2015 06 30

Ja visst ja! Plåten! Vår grundliga rengöring blottlade vissa brister. Och utan lortlagret skapades andra. Men kärleken är blind och kontorshänder behöver få minnas svunna tider av mandom och morska metoder.

Rita på, skära bort, malla av hålet, skära nya bitar, svetsa dit, sjösätta, flyta iväg.
Svårare än så är det inte. I teorin. Foto red 2015 07 02 och 07 28

4 mm fick det bli i fören. I inspirerade stunder tänker vi oss att ha båten året runt i Älven
och på vårkanten gå ut och hjälpa Siljan att skölja. Hon har gjort det förr... Foto red 2015 07 28

Under hösten har det inte hänt så mycket med Martin men hon är elegant pallad för vidare plåtbyte. Andra projekt har prioriterats men BB sidan har fått ett klart lyft. Foto red 2015 12 06

 

Lite nya hål på SB sidan 2016 01 03 Foto Red

Lite nya hål på SB sidan men plåtbyte på G. 2016 01 03 foto red.

Vi vände på Klacken.. Ergonomi är en allt större fråga för den åldrande redaktionen... Foto red 2017 05 10

Namnbyte kommer men först ny bottenplåt. Foto red 2017 05 10

Tillbaka