Tillverkningsnr 103 i Idkerberget heter THOOR

Lidwall& Söner levererade denna varpbåt till Svenska Träimpregnerings AB i Ludvika den 19/8 1950. Längd 5,70 meter. Bredd 2,0 meter Sefflemotor typ S14 BF på 7-8 hkr med motornummer 7154. Spelet var av typen SM 7.

Foto red. okt 2012

Denna båt är efter mycket forskande identifierad som BVV 5 nr 103 som levererats till Svenska Träimpregnerings AB i Ludvika. Företaget tillverkade bland annat telefonstolpar. Det saknas tyvärr tillverkningskort på båten, men ovanstående fakta är taget från verkstadens sammanställningslista som innehåller de viktigaste uppgifterna.

 

Foto red. maj 2000

Red. såg båten första gången år 2000 efter ett tips av Christer Samuelsson. Då visste vi inget om den men nu är den identifierad, slutligen med hjälp av ett måttband!

 

Typiska lidwallspollare. Foto red. okt 2012

Båten var runt 1970 stationerad som fritidsbåt i Smedjebacken, men skall ha blivit ombyggd av en ägare i Ludvika. Ingen av BVV 5 båtarna hade levererats till Smedjebacken enligt Lidwalls anteckningar, men däremot hade nr 103 levererats till Ludvika 1950. Den är nu förlängd ca 0,6 meter i aktern. Ryktet säger att de första privata ägarna i Ludvika skall ha gått över Ålands hav med Thoor, som denna skapelse heter. Då med den 8 hkr Sefflemotor som var original.

 

Den förlängda aktern är båtens blänsletank. Foto red. okt 2012

Därefter fick båten nya ägare i Hedemora där Georg Aspenström köpte båten runt 1970. Han hade båten i Runn men tog bort kulmotorn 1972. Motorn sålde han till  Torsång och köpte en Mercedesdiesel som konverterats med backslag. Dock blir det aldrig klart och han säljer båten till Holger S. i Idkerberget som färdigställer båten. Han kör den på Runn och senare sjön Remmen.

Nu ägs den av sonen Leif. Det är en Lidwallsbåt, och red. ansåg sig ha båten identifierad efter ett långt och trevligt samtal med före ägaren Georg A. Tipsen om båtens historia kom från nuvarande ägaren. Den definitiva identifieringen skedde genom mätning på plats i Idkerberget i oktober 2012.

 Båten hade spel från början. Skylten är borta, och frågan är om den någonsin funnits. Numera vet vi att inte alla småbåtar fick tillverkningsskyltar.

Du som vet något mer om denna båt hör gärna av dig till redaktionen.

Tillbaks