Tillverkningsnr 99 typ BV 15 SEG


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billeruds AB i Karlstad den 27 juni 1950. Längd 9,50 m. Bredd 2,50 m. Seffle 2-cylindrig 30 hkr tändkulemotor typ S 27 BF med motornummer 6970. Namnet var Seg. Båten byggdes halvdäckad med hytt och ruff enligt Lidwalls leveranslista. Ett detaljerat tillverkningskort saknas dessvärre på båt nr 99. Billeruds båtar hade ofta namn som är noterade i Lidwalls dokument. På denna BV 15 nr 99 har vi endast leveranslistans uppgifter att gå på. Spelet var av typen SM 12 men 200 mm smalare än standard måttet. Spelet var byggt för 14 mm lina som kunden höll med.

I början av april 2020 kom en fråga in på vår facebooksida "Lidwallsbåtar." Det var Håkan Olsson i Kristinehamn som undrade om han hade en Lusten eller en Lidwallsbåt ?  Red kunde snabb rycka ut och ge ett svar, mest beroende på ett  det stod  SEGEN  K. D. på båtens fälsarkransar.  Vi tolkar namnet  som båtens egenskaper som bogserare och K. D. som en förkortning  hemorten Karlstad.  Mått, utseende på båten och geografisk position gav svaret. Ännu en BV 15 båt har överlevt och Seg kan i år fira de första 70 åren. Vi på redaktionen tackar Håkan för bilder och uppgifter.

Håkan skriver:

Hej och tack för snabba och säkerligen rätta svar.

Trodde själv att det var en ombyggd "Lusten-båt" nu vet jag att det är en Lidwallsbåt. Jag har haft den i min ägo sedan år  2000. Köpte den av en kollega som inte orkade vidare med projektet. Han hade tänkt göra en typ fritids/dykarbåt av den. Han köpte den i sin tur runt 1997 av en person från Karlstad. Seg hade gått som fritidsbåt innan.

Det som skulle göras var att montera nytt backslag och en ny propeller, måla, byta axeltätning mm. Var tvungen att skjuta fram motorn lite för att få emellan det stora backslaget. Vinkelslip och svets var det som gällde. Min far jobbade på den tiden på KaMeWa / Rolls-Royce så vi gjorde mätning av skrov och sedan fixade han beräkning för att hitta rätt propeller. Lyckades bra, den glider på rätt bra även på tomgång. 450 rpm.
Kommer inte ihåg vad det är för utväxling på backslaget (Borg & Warner) har jag för mig att det heter i alla fall. Hade den i Vänern i Kristinehamn att antal somrar men sen kom mina barn. Sedan dess har den stått på land tyvärr. Men att den ska i vattnet igen är målet. Dock dags att slipa och måla om. Inredning är också kvar att göra så jobb finns om man vill

Nästan samtidigt kom en fråga in till red. via ett annat socialt media om 2 cylindriga Sefflemotorer typ S 27.  Ur det redaktöriella minnet dök ett trevligt besök i Brunskogs Hembygdsgård 2017 upp. Där fotades en 30 hkr Sefflemotor med just tillverkningsnr 6970. Kontakt togs med ägaren Leif N som kunde berätta att han för mer än 25 år sedan köpt motorn i Brålanda i  Dalsland. Här finns ytterligare att forska i.  Gick kanske Seg från början på Dalslands kanal? Alla tips emottagses tacksamt 



I Kristinehamn . Foto Håkan Olsson



En face. Foto Håkan Olsson


Full fart framåt  Foto Håkan Olsson



I Hjalmarsundet utanför Kristinehamn på Vänern Foto Håkan Olsson


Hemmahamnen. Foto Håkan Olsson



Här är originalmotorn. En Seffle  S27 BF nr 6970 Foto red 2017 07 15 



Ägaren söker en saknad Smörjapparat. Någon som har en 8 pipig över? En Seffle  S27 BF nr 6970 Foto red 2017 07 15. 


Tillbaks