Tillverkningsnr 99 typ BV 15 namn
SEG
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billeruds AB i Karlstad den 27 juni 1950. Längd 9,50 m. Bredd 2,50 m. Seffle 2-cylindrig 30 hkr tändkulemotor typ S 27 BF med motornummer 6970. Namnet var Seg. Båten byggdes halvdäckad med hytt och ruff enligt Lidwalls leveranslista. Ett detaljerat tillverkningskort saknas dessvärre på båt nr 99. Billeruds båtar hade ofta namn som är noterade i Lidwalls dokument. På denna BV 15 nr 99 har vi endast leveranslistans uppgifter att gå på. Spelet var av typen SM 12 men 200 mm smalare än standardmåttet. Spelet var byggt för 14 mm lina som kunden höll med.
Genom kontakt med Sven -Olov Sjöquist och Andelsföreningen bogserbåten Borgvik fick redaktionen ett äldre foto på Seg när den befor sjön Värmeln. Båten gick på sjön ännu i mitten av 1970-talet med kulmotorn i behåll. Sven- Olov forskade vidare i båtens historia och den första maj 2023 kom detta e-brev
Hej,
Nu är jag hemma igen, och har fått en bild till på Seg.
Idag har jag haft ett långt samtal med en före detta skeppare på Seg. Han heter Stig Karlsson och det var han som jobbade tillsammans med Axel Trygg sommaren -75 och bogserade virke på Värmeln. Stig och Axel tog över efter de två tidigare skepparna som gick i pension, dessa hette ”Kalle i Kleva” och ” Helmer i Hage”.
Jobbet började med att de renoverade den tvåcylindriga Sefflemotorn, till sin hjälp hade de en man i 80-årsåldern från Säffle som hade jobbat hos Bruce. Han åtog sig uppdraget med kravet att han skulle slippa ta i grejerna själv, han bara instruerade Axel och Stig hur de skulle göra. Mannen hämtades och skjutsades tillbaka till Säffle varje dag. Stig har glömt hans namn, men han ska vara en välkänd Seffleprofil och han finns med i boken som är skriven om företaget.
Jag fick en ingående beskrivning om hur nya lager tillverkades i Säffle och monterades, hur man märkte upp slitbanorna med färg, skruvade ihop motorn, drog runt ett varv, monterade isär och ”skavde av” där det tog i. Denna procedur upprepades oräkneliga gånger tills allt passade. Mannen från Säffle hade en filtpåse där han hade sina specialverktyg inlindade, han var mycket rädd om dessa.
De hade båten liggande på en slip när motorn renoverades, och när de sjösatte Seg använde de en skogsmaskin för att putta i båten. Från denna procedur finns en super-8 film i Stigs gömmor! Jag har bett honom försöka leta fram filmen så att vi kan få den digitaliserad. Eventuellt har han också någon filmsnutt från motorrenoveringen.
De drog massaved till Borgvik, från där de hämtade virket tog resan ca 16 timmar, så de körde varannan dag. Det fanns en vedkamin i ruffen, men den gick inte att elda i när man körde eftersom den rasade isär med ett våldsamt brak om man körde på något. De satt till rors i tvåtimmarspass, och hade en eka med aktersnurra på släp, så att de kunde åka ifrån och vila från oväsendet och röken i båten när de inte hade vakten. Beroende på hur mycket virke skogsarbetarna hunnit hugga och köra fram kunde de ha mellan 15-40 bunt på släp.
Denna flottning pågick en sommar. De använde också ”Halvseg”, en mindre öppen plåtbåt, för att assistera när virket plockades upp ur sjön med skogsmaskiner. Om Stig minns rätt hade den en 2- eller 3-cylindrig dieselmotor. Det fanns inget namn målat på den, några kallade den för ”Rasken”. Halvseg hade timmerkorg.
Året efter var Stig i Grumsfjorden som hänger ihop med Vänern och drog virke från Dragsön, då användes Halvseg. På Dragsön fanns två bröder som var bofasta där, de hade en annan plåtbåt som sitt transportmedel, båda två jobbade på Gruvöns pappersbruk.
Mvh
Sven-Olov
Redaktionen undrar givetvis vilken båt som dålde sig under namnet Halvseg. Alla tips emottages tacksamt
I början av april 2020 kom en fråga in på vår facebooksida ”Lidwallsbåtar.” Det var Håkan Olsson i Kristinehamn som undrade om han hade en Lusten eller en Lidwallsbåt ? Red kunde snabb rycka ut och ge ett svar, mest beroende på ett det stod SEGEN K. D. på båtens frälsarkransar. Vi tolkar namnet som båtens egenskaper som bogserare och K. D. som en förkortning hemorten Karlstad. Mått, utseende på båten och geografisk position gav svaret. Ännu en BV 15 båt har överlevt och Seg kan i år fira de första 70 åren. Vi på redaktionen tackar Håkan för bilder och uppgifter.
Håkan skriver:
Hej och tack för snabba och säkerligen rätta svar.
Trodde själv att det var en ombyggd "Lusten-båt" nu vet jag att det är en Lidwallsbåt. Jag har haft den i min ägo sedan år 2000. Köpte den av en kollega som inte orkade vidare med projektet. Han hade tänkt göra en typ fritids/dykarbåt av den. Han köpte den i sin tur runt 1997 av en person från Karlstad. Seg hadegått som fritidsbåt innan.
Det som skulle göras var att montera nytt backslag och en ny propeller, måla, byta axeltätning mm. Var tvungen att skjuta fram motorn lite för att få emellan det stora backslaget. Vinkelslip och svets var det som gällde. Min far jobbade på den tiden på KaMeWa / Rolls-Royce så vi gjorde mätning av skrov och sedan fixade han beräkning för att hitta rätt propeller. Lyckades bra, den glider på rätt bra även på tomgång. 450 rpm.
Kommer inte ihåg vad det är för utväxling på backslaget (Borg & Warner) har jag för mig att det heter i alla fall. Hade den i Vänern i Kristinehamn att antal somrar men sen kom mina barn. Sedan dess har den stått på land tyvärr. Men att den ska i vattnet igen är målet. Dock dags att slipa och måla om. Inredning är också kvar att göra så jobb finns om man vill
Nästan samtidigt kom en fråga in till red. via ett annat socialt media om 2-cylindriga Sefflemotorer typ S 27. Ur det redaktöriella minnet dök ett trevligt besök i Brunskogs Hembygdsgård 2017 upp. Där fotades en 30 hkr Sefflemotor med just tillverkningsnr 6970. Kontakt togs med ägaren Leif N som kunde berätta att han för mer än 25 år sedan köpt motorn i Brålanda i Dalsland. Här finns ytterligare att forska i. Gick kanske Seg från början på Dalslands kanal? Alla tips emottages tacksamt
Seg i full verksamhet på sjön Värmeln, På fördäck Axel Trygg som arbetade ombord. Observera att han håller i ett par hörselskydd. Det skall även funnits en liten stålbåt som kallades Halvseg. Foto förmedlat genom Håkan Johansson 1975
Seg vid slutmålet för timmerbogseringen Borgvik Båten har ett tydligt Lidwallspel för ankaret på fördäcket
Foto genomSven -Olov Sjöquist sommaren 1975
I Kristinehamn. Foto Håkan Olsson
Full fart framåt.Foto Håkan Olsson
Hemmahamnen. Foto Håkan Olsson
Här är originalmotorn. En Seffle S27 BF nr 6970 Foto red 2017 07 15
Tyvärr så saknades den 8-pipiga smörjapparaten. Foto red 2017 07 15.