Tillverkningsnr 436 typ Skåne
Lidwall & Söner AB levererade denna båt till AB Skånska Cementgjuteriet i Norrköping den 27 mars 1960. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Motorn var en Bolinder Munktell Typ 1054 motornummer 6001 på 46 hkr vid 1500 varv/ min. Båten levererades öppen med ruff och kättingbox.. Propelleraxeln var 60 mm i diameter. Bland den elektriska utrustningen märks lanternor med skydd, signalhorn och strålkastare, allt för 12 volt. Båten var grön som alla sina systrar på Skånska Cement/Skanska.
En Skåning som legat länge på ett litet varv i Södertälje och var till salu på Blocket i maj 2012. Säljare var Fredrik Jansson som även fotade. Båten var till salu motor.
Brev som inkom 2021 12 24
Hej Red. och God Jul.
Gällande Skånebåten okänd Södertälje Maj 2012. Den båten kom jag i kontakt med i början av 90-talet. Då var det en skollärare som ägde den. Han hade köpt den för att bygga om den till bojutläggare med kran. När han köpte den var den försedd med en modern styrhytt vilken hade negativa framrutor, och en 4-cylindrig Fordmotor.
Som jag fick det berättat då, hade den levt som fiskebåt i många år i trakterna kring Bråviken, och hade en gång i tiden köpts in i Norrköping, då med en Bolinder 4-cylindrig motor monterad. När jag köpte den kring 97-98 var hytten bortmonterad och en Hiab kran monterad, Fordmotorn var kvar, i ej fungerande skick. Hela skrovet utvändigt var målat med stenkolstjära.
Jag demonterade kranen och kapade bort resten av original fördäcket då det var i tvivelaktigt skick. Tanken var att däcka båten och bygga en lämplig styrhytt igen, men då dök möjligheten upp att byta Skåningen mot BV 12 nr 201 som blev Fortuna.
I mina noteringar från tiden har jag skrivit ned båten som Nr 436, och jag vill minnas att det satt en skylt i båten med detta nummerMvh Christer
Kvar på samma plats - tydligen osåld. Foto red 2019 04 12
Fulldäckad insida, men trots det däcklös. Foto red 2019 04 12
Någar plåtbyten har gjorts. Foto red 2019 04 12