Tillverkningsnr 620  typ förstorad Högsjöbåt  hette Opus I


Lidwall & Söner AB levererade denna högsjöbåt som halvfabrikat till Lutz Krämmer i Stockholm 10 december 1968. Längd 10,00 m Bredd 3,25 m. Skrovet byggdes i 3 mm plåt och var spantlöst och hade akterruff.  Båten  levererades med en gummiupphängd Volvo Penta MD 29.
En båt som vi inte känt igen om vi gått förbi den på någon båtklubb! Visserligen med Lidwallspollare men en så stor Högsjöbåt ?! Inte av den typen redaktionen är van vid. Vi känner igen det låga räcket runt däcket och pulpitbågen och saknar den rundade akteroch en annorlunda styrhytt. Som en hybrid mellan 8,5 m Högsjöbåten Ferrina 85 som kom 1967 och  Ferrina 90 som kom senare 1968. Visst har styrhytten linjer lika Ferrina 85 nr 755 KARIN?  Dessutom är det en stor motor i en deplacementbåt. Oklart för red vem som angav de för en båtkonstruktör så kritiska måtten? Alltid roligt och spännande med nya huvudbryn!

Christel Krämmer har berättat för red om högsjöbåt nummer 620

Båten kom på järnvägsvagn till Huddinge Station söder om Stockholm. Den var helt omålad och alltså tämligen rostig. Det var bara för familjen att sätta igång  att skrapa och borsta skrovet samt måla. Båten var körbar vid leveransen men utan rutor och inredning. En god vän till familjen som var slöjdlärare gjorde inredningen i mahogny. Den var tämligen enkel med sovplatser i fören och ett kök midskepps i styrhytten. Efter ett intensivt gör-det-själv-jobb var båten klar för sjösättning våren 1969. Hemmahamnen blev Trosa. Lutz Krämmer blev aldrig riktigt nöjd med båten. Han kände sig osäker och vill inte åka över större öppna vatten, som tex Bråviken. Trots barlast i form av sandsäckar tyckte familjen att båten kändes instabil. Därför såldes hon tämligen omgående, 1969 - 70 till en okänd person. Båten döptes till Opus I eller Opus One,  Christel var osäker på stavningen  efter alla år som passerat. Hon vet inte heller vart den såldes och kommer inte ihåg namnet på köparen. Opus I var den enda av högsjöbåtarna som byggdes i en längre och bredare version.

Christel lovade redaktionen bilder och i mitten av mars 2020 kom de. Stort Tack för bilder och uppgifter Christel




En högsjöbåt kan ha många utseenden  har red lärt sig med tiden.  Foto Christel Krämmer Trosaviken juli 1968

Foto Christel Krämmer i Trosaviken juli 1968


Redan 1971 såldes båten vidare till okänd  Där slutar våra spår efter denna tidiga högsjöbåt  Finns hon kvar och i så fall var? Redaktionen emottager tacksamt alla tips.




Tillbaks