Namn Sten senare Fri nu Necken

År 1950

Tillverkare  DFF Övermo varv

Längd 7,20 nu 8,60

Bredd  2,20

Djupg 0,50

Motor org Seffle S15 typ BF 10 hkr

 

 

Sten i Västerdalälven 1969 Foto Tony Nordesjös samling

Historia. Tillverkningskostnad 8 535 kr  Det finns en bild från slutflottningen i Västerdalälven där Sten förekommer. Båten såldes till  Svenska Bärgnings och Muddringsentreprenad AB Box 1016 i Ludvika  köpesumman var 5 000 kr. Leverans orten var Täkten i Borlänge

Min teori att denna båt är just nuvarande Necken är inte 100%. I början av 1980 talet dyker en förlängd båt typ B upp i trakten av Falun. Båten förlängdes av en sjöman hemmahörande utanför Falun vid Rutebo Cementfabrik. Han kallade båten för Fri.  Därefter har båten hade ytterligare två ägare innan den nuvarande Björn Lisskar förvärvade båten 1990.

Båtens motor har tillverknings nr 5840 och är från 1947.  Smörjsystemet på motorn är dock av nyare årgång. Björn har en reserv cyl med nr  8394. Inte heller denna motor är  från båtens original maskin.  Detta bevisar inte alls att nuvarande Necken är just Sten men uteslutningsmetoden på försålda typ B båtar med tändkulemotorer gör att det är rätt troligt. Nuvarande Necken kan även vara Rune.

Båten är förlängd ca 1,5 meter midskepps och har en trevligt inredd akterhytt. Nuvarande ägaren Björn Lisskar håller båten i mycket gott skick och är tändkulefantast. Necken har hemmahamn i Runn utanför Falun.

Sefflel är väl inbyggd. Björn värmer på. Foto Red juli 2004

Så kallad baklänsdragning dvs slutflottning Västerdalälven 1969 Vykort i Tomas Johanssons samling

Pia, Sten o Svea. Foto Bernt Fogelberg Övermo Varv 1972 04 23

Fri vid Stabergs Marina i utanför Falun med kortare hytt. 1979 Foto Red

Här som Necken i Torsång 2001 på ångbåtsdagen där. Foto Red

Necken vid hemmabryggan juli 2004. foto Red.

 

Tillbaks