Tillverkningsnr 2 typ BVF 10 Vintersjön nu Ceylon

Lidwall & Söner AB:s levererade denna varpbåt till Hellefors Bruk 1945. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Motor Seffle tändkulemotor 10 hkr. Namnet blev Vintersjön. Detta var Lidwalls andra båtbygge. De första sex tillverkade båtarna var flatbottnade likt alla de andra byggen av små varpbåtar Erik Lidwall basat för hos Dalälvarnas Flottningsföreningen, därav beteckningen BVF 10 - Båt Varp Flatbotten 10 hkr. Båten var helsvetsad, inga nitar här inte!

Genom besökare på vår hemsida fick vi genom flera mellanhänder kontakt med en äldre, minnesgod gentleman Östen Jonsson som kört systerbåten nr 1 Laggen 1958 – 67. Han kände även till Vintersjön. Båda båtarna trafikerade olika avsnitt av Svartälven för Hellefors Bruks räkning. Det intressanta med Östen Jansson berättelse är att Vintersjön flyttades ned till Skärets såg i Ljusnarsbergs kommun (numera operascen!) när flottningen upphörde i Svartälven i slutet av 1960-talet. Och det är från detta sågverk som båten överläts till Turistbåtsföreningen i Lindesberg. I samband med att båten skänktes bort lät sågverket byta i stort hela bottenbordläggningen som var både bucklig och rostangripen. Det finns ytterligare uppgifter som stärker oss i tron att det är just Vintersjön som nu är i turistbåtsföreningens ägo i Lindesberg. Östen berättade på direkt fråga att det var dubbla dörrar till ruffen och att det inte fanns någon tillverkningsskylt på frontskottet. På Lindesbergsbåten finns också dubbla dörrar och inga spår av skruvhål efter någon tillverkningsskylt, Red tror att verkstaden inte hade kommit på att tillverkningsskyltar skulle finnas på varje båt i början av båtbyggeriet. Den första tillverkningsskylt red har skådat är på nr BB 15 nr 18 Stjärn.

 

En härlig syn i Lindesberg foto red 2014 05 10

68 år tidigare i Övermo, Leksand såg det ut så här!!

Vintersjön klar för leverans våren 1946 på verkstadgården i Övermo Leksand. Observera att varpspelets kugghjul var nästan helt oskyddade på dessa första båtar. Bakom den uppställda plåten vid Vintersjöns akter skymtar sidan på Laggen, se bilden nedan som är tagen vid samma tillfälle. Foto Anders Jones i Leksands Lokalhistoriska arkiv

Så har såg det ut när reklambilden på Vintersjön togs våren 1946. Fotograf Anders Jones provar olika positioner på Lidwalls Verkstadsgård. I bakgrunden ett buntverk under färdigställande. Foto Gunnar Lidwall förmedlat av Lars Ingels.

Nä, lite högre upp skall det nog vara. Erik Lidwall står för säkerheten. Anders Jones står på tå - allt för att få den optimala bildvinkeln.
Här under ses det bearbetade resultatet. Gunnar Lidwall fotograferade fotografen.
Förmedlat av Lars Ingels.

Red. var i februari 2010 i Lidköping på lustifikationer och besökte då det sevärda Vänermuseet. I en avdelning som handlade om sjöfart förekommer ett bildspel och där fanns två st Lidwallsbåtar med, motorvarpbåten Vintersjön och sjötraktorn nr 640 Skalman . Museet har genom antikvarie Lars Göran Nilssons försorg ställt denna bild på Vintersjön till Lidwallssidans förfogande. Båten är på bilden i sitt rätta element, men själva verket är det en fixad reklambild, gjord av bilden ovan med båten på verkstadsgården. Vi är tacksamma för att kunna visa denna bild och rekommenderar besökare i Lidköping att bese Vänermuseet.

 

 

Laggen och i mitten Vintersjön klara för leverans våren 1946. Till höger en del av ett timmerbuntverk som var Lidwalls första större produkt. Erik Lidwall hade fått patent på det redan innan han gick i pension från Dalälvarnas Flottningsförening.

 

I väntan på bättre tider i Kopparberg. Foto Bengt Sandinge 1994

Vännen Sven Jönsson sände oss bilder på denna båt hösten 2007 och red fick kontakt med Lennart Andersson som verkar i Turistbåtsföreningen i Lindesberg. De ägde den då för oss okända båten som hette Ceylon uppkallad efter en tidigare bogserare på sjön Råsvalen. Föreningen som driver Sveriges troligen enda tändkuledrivna passagerarbåt m/s Råsvalen var då - 2007 - i färd med att rusta denna lilla varpbåt. Nu identifierad som tillvnr 2 Viintersjön.

På varpbåtspaning i Bergslagen 2007 fick vi för första gången se båten med egna ögon. Foto red 2008 06 27

 

I Lindesberg foto Sven Jönsson 2007

Ytterligare en omständighet som talar för att Lindesbergsbåten är Vintersjön är att den är helt flatbottnad. Det var bara de sex första BV 10 båtarna som var flatbottnade, dvs BVF 10-båtarna med
tillverkningsnr 1 - 6.

På denna bild ser man tydligt att botten är helt flat. foto red 2008

Motorn är numera en yngre Seffle på 10 hkr, motornr 9793. Vi fick hjälp av Åke Bruce i Säffle att identifiera motorn och det visade sig att den ingår i en serie av tre motorer som levererades till Dalälfvarnas Flottningsförening i Leksand. De köpte samtidigt nr 9791 - 93 som levererade 9/1 1959 till Övermo Varv. Alla tre var BFV motorer, dvs. med varpspelkoppling. Hur och på vilket sätt motorn hamnat i denna båt kan vi däremot ej härleda.

I Lindesberg foto Sven Jönsson 2007

I Lindesberg foto Sven Jönsson 2007

 

Under våren 2014 pågår arbetet att färdigställa Ceylon. Ser att ni brytskivorna för vajern till ratten sitter i det ursprunliga läget då båten hade spel och maskinen var placerad längre fram. Foto från Turistbåtföreningens facebooksida

Under våren 2014 pågår arbetet att färdigställa Ceylon. Tjejerna och grabbarna i föreningen har gjort ett fantastiskt arbete. Foto från Lindesbergs Turistbåtföreningens facebooksida

 

Så var det dags för sjösättning och premiärtur efter många år på land. Detta i samband med att föreningens större passagerarbåt Råsvalen fyllde 100 år. Medlemmar i Lindesbergs Turistbåtföreningen har under våren uträttat storverk och fått båten i drift. Den sjösattes kvällen före firande av Råsvalen 100 år den 9 maj 2014. Lidwallssidan och andra tändkulekännare var behjälpliga med goda råd och runt kl 23 på fredagskvällen gick båten som den skulle. Under lördagen gick båten korta turer på den vackra ån som går genom staden.

Dags för första turen. Avgång från föreningens hemmabrygga. foto red 2014-05-10

Johan Molitor var skeppare ombord. foto red 2014-05-10

Och Andreas Karlsson skötte maskinen som gick som en klocka. foto red 2014 05 10

Nya pasagerare stiger ombord. Foto red 2014 05 10

Lite uppifrån. Foto red 2014 05 10

Många låga broar skall passeras. Foto red 2014 05 10

Visst är hon snygg på sitt vis? Foto red 2014 05 10

Vid Lindesbergs Turistbåtföreningens brygga Foto red 2014 05 10

Till sist liten filmsnutt från dagen så ni får höra ljudet

 

Inför nästa års säsong i Lindesberg. Red hoppas på att besättningen tar med henne på en tripp till Leksand vid tillfälle.
Foto Johan Molitor 2014 12 17

Motorn är provstartad och båten rustad. Så har såg det ut en majdag 2015 i Lindesberg. Foto Turistbåtföreningen 2015 05 08

Kan väl inte bli så mycket bättre? Foto Turistbåtföreningen 2015 05 08

Åter på land efter en fem månader lång säsong. Till nästa år skall det försökas att modifiera snurran för att få upp marchfarten. Foto Turistbåtföreningen 2015 10 13

Nytt år och Ceylon är åter sjösatt i Lindesberg. Om hon fått någon ny propeller vet vi i skrivande stund inte men dunkar på det gör hon. Foto Turistbåtföreningen 2016 107 20

Tillbaks