Tillverkningsnr 1 typ BVF 10 Laggen

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Hellefors bruk 1946. Ursprungligt namn Laggen. Längd 6,40 m. bredd 2,20 m., Originalmaskin Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BF. Vikt ca 1,6 ton. De första sex tillverkade båtarna var flatbottnade därav beteckningen BVF - Båt Varp Flatbottnad. Laggen är påminner i mycket om de båtbyggen Erik Lidwall basat för hos Dalälvarnas Flottningsförening, men hon var Lidwalls första motorvarpbåt.

Åter i fart i fostervattnet. Laggen på plats igen för en andra provtur. På väg till Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Laggen dras ut ur företagets första verkstadsbyggnaden vintern 1945. Fler båtar skulle följa.. Foto Lidwallsidans arkiv

 

Det var efter denna ritning man jobbade. Ännu var inte Seffle Motorverkstads Varpspelskoppling uppfunnen.
Varpspelet kopplades till och från genom att en klokoppling på propelleraxeln under spelet sköts fram eller tillbaka.

Från Leksands Lokalhistoriska arkiv.

Spelet och Sefflemotorn monterade. Båten målad men bänkar saknas ännu.
Foto Lidwallsidans arkiv

Nu är det mesta på plats, massiva bänkar, prejrullar på sidorna, - det skulle gå att spela in från alla håll.
Från ett skannat negativ i Lidwallssidans Arkiv.

 

 

Firmans första båt. Nummer 1 Laggen. Lidwallssidans Arkiv.

 

Laggen till vänster, i mitten Vintersjön, båda färdiga för leverans våren 1946 och två montörer lägger sista handen på respektive båt. Till höger på bilden syns en del av ett timmerbuntverk som var Lidwalls första större produkt. Erik Lidwall hade fått patent på det redan innan han gick i pension från Dalälvarnas Flottningsförening. Detalj av foto från Leksands Lokalhistoriska arkiv.

 

Troligen Laggen i arbete i trakten av Hellefors. Foto Lidwallsidans arkiv

Vi fick in en del tips på vart de två första båtarna Laggen och Vintersjön tagit vägen sedan de levererades till Hellefors bruk 1945 - 46. Bilden på denna tidiga, namnlösa, BVF 10 fanns oktober 2010 i Vedevåg var ett av de tips vi fick. Dessförinnan fanns den i Grythyttan. Det har varit en lång kedja av ägare sedan båten blev fritidsbåt. Som arbetsbåt hade båten på slutet en timmergaffel, man kan se ena fästet på fören på den första av bilderna nedan. Då var båten helt öppen. Sedan har blivit förbyggd i början av 1990- talet på detta sätt. Båten har alltid funnits i Bergslagen.

Vår fotograf meddelade att han inte funnit någon tillverkningsskylt men båten är rätt förändrad. Fästena för timmergaffeln ses i vattenlinjen. Foto hösten 2010 Jonny Andersson

Nu drivs båten av en liten dieselmotor och ratten är bytt. Foto hösten 2010 Jonny Andersson.

En tidig BVF-10 båt, högst troligt att det är Laggen. Foto hösten 2010 Jonny Andersson.

Aktern med utanpåliggande roder pekar åt samma håll. Ett Lidwallsbygge. Foto hösten 2010 Jonny Andersson.

I augusti 2012 fanns båten i närheten av sjön Öljaren utanför Hellefors påpassligt fotad av
Johan Bengtshed 2013 08 12

Ev. skulle en byförening ta hand om båten vilket vi på Lidwallssidan livligt hoppades på.
Foto Johan Bengtshed 2013 08 12

Timmerburen, pollarna och rodret. Allt av välkänt snitt. Foto Johan Bengtshed 2013 08 12

I juni 2015 är båten annonserad på blocket varifrån vi lånat detta foto.

En möjlighet att förvärva förstlingen Laggen Blocket 2015

Redaktionen. tackar alla som varit behjälpliga med uppgifter och tips, Staffan L, Torbjörn S, Lars M, Östen J, Jonny Andersson och Johan Bengtshed.

Det var tyst om Laggen och försäljningen fram till juli 2016 då skepparen på motorvarpbåten ERIK gläntade på locket till sina planer. Lars Erik Lindh i Rälta har förtjänstfullt varit med och räddat ERIK till Siljan men kände att en liten varpbåt saknades i flottan. Lars-Eriks far Gunnar har jobbat på Lidwalls i många år, Lars Erik har också han tillbringat några somrar och en vinter där. Klart att han ville ha en BV 10! Laggen dök upp på hans radar och i augusti 2016 slog han till!


Hemma i Leksand igen efter 70 år. Ett stenkast från Österdalälven. Foto red 2016 08 12

Redaktionen var först på plats, gratulerade och inspekterade! Att det var en Lidwalls BVF 10 stod helt klart. Då fanns det bara 5 st att välja på. Eftersom vi kunnat spåra båten tillbaka till Grythyttan i Hellefors kommun vågar vi utesluta att det skulle vara en av de tre flatbottnade Billeruds-båtarna. Och tillvnr 2 Vintersjön har vi full koll på. Detta är Laggen!!

Noggranna detaljstudier. Spår av ursprungliga konstruktioner syntes tydligt. Foto red 2016 08 12

Redaktionen och alla Lidwallsbåtsintresserade gladde sig storligen med familjen Lindh och önskade framgång och lycka med projektet att återställa Laggen! Efter att ha båten legat till sig över vintern blev det åter fart på arbetet. Yanmarmotorn startade helt otippat efter åren i vila. Dock inköptes en Säffle 10hkr som ersättning för orginalmaskinen

Med flaggan i topp och på väg till Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Full fart framåt till Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Ettan i gott sällskap. Fyra BVV10 båtar på samma bild. Fabbe, Sexån II, Laggen och Sigvard. Vidare Dalälven I, Balder, Erik och Gerdt. Foto red 2017 08 05

 Back too Basic. En helt annan båt gav sig till känna på Lidwallsdagen 2020 Foto Foto Christer Samuelsson 2020 08 02

Tillbaks