Tillverkningsnr 412 typ BV 15 hette som fritidsbåt Albertina nu Alida

 

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till SCA och Matfors Pappersbruk i Matfors den 11 november 1959. Längd 7,00 m. Bredd 2,50 m. Motorn var en Deutz A2L 514 men den byttes redan året därpå BM typ 1052 på 23 hkr med tillverkningsnr nr 17019 - 249 Motorn hade radiatorkylare. Båten hade ett varpspel typ SM 10. Bordläggningsplåten var 5-6 mm tjock. Motorn var utrustad med elstart och båten hade elektrisk länspump.

Gunnar Södergren i styrhytten vid renseriet i Matsfors. Här är båten i ursprungligt skick, utrustad med varpspel. Fotot och uppgifterna om båtens yrkesmässiga trafik i Matfors har förmedlats till lidwallssidan av Mats Ola Moberg. Bilden kommer från tidskriften Tunabyggden 2005 Birgit Näslund förmedlade bilden till tidskriften.

 

Båten användes vid pappersbruket för att dra timmer nedströms krafverksdammen i Skallböle till papperbruket i Matfors. Vattnet är en utbuktning av Ljungan och kallas Marmen. Timmret buntades i buntar om 1000 st stockar vid buntverket invid Killingholmen.  Båten kunde dra 4 st buntar åt gången och var i drift dygnet runt, året runt.  Nr 412 ersatte den mindre helt öppna BVV 10 nr 119 Gunnar Söderlund körde båten tillsammans med Erik Höglund (mellan 1960 - 67 ) Werner Nordin och Sten Hamrin var också skeppare på bogserbåten . Den siste som körde båten var en herr Norlinder. När timmerhanteringen flyttade upp på land i slutet av 1970-talet förvärvade Norlinder båten och flyttade den till Stödesjön. Spelet togs bort och hytten flyttades akterut..Båten fick namnet Albertina efter ägarens faster. Runt 1985 köptes båten av Petter Norgren som ägt den sedan dess. Han bytte namn på båten och nu är den uppkallad efter hans farmor Alida. Originalmotorn är utbytt men det blev en motor av samma typ - 1052 - men i marin variant. I juni 2016 blev båten till salu på blocket och på så sätt fick red kännedom om denna BV-15 båt.

Någar veckor senare är båten såld och den lycklige köparen är Mats Norell i Blötberget som därmed utökat sin samling av Lidwallsbåtar av typen BV 15. Motorn är sedan 2017 bytt till en BM 1113 som är en modernare variant av originalmotorn.Båten som är relativt lättransporterad på ett växelflak brukas som arbetsbåt av företaget Norells Marin & Maskin

 

Alida 2016 06 15. Foto Josefin Norgren

Alida 2016 06 15 en typisk Lidwallsk ratt. Foto Josefin Norgren

Alida 2016 06 15. Foto Josefin Norgren.

Alida 2016 06 15. Foto Josefin Norgren.

På väg mot nya äventyr i Blötberget. Foto Lars Hansson 2016 07 02

Lastat och klart. Foto Lars Hansson 2016 07 02

En långväga gäst gjorde sin premiärtur på Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Två Lidwallsbåtsägare som träffas i Leksand just denna dag, Mats Norell och Bengt Nyvall. På Lidwallsbåtens dag 2017.
Foto red 2017 08 05

Ny båt i nya kvarter. Både antalet Lidwallsbåtar och bostäder är i stigande. På Lidwallsbåtens dag 2017.
Foto red 2017 08 05

Sedan besöket i Leksand  har hon blivit målad och blästrad. Här i vinterdvala Foto red 2018 01 12

Men sommaren kom och med den en ny Lidwallsbåtens dag. Här i fart på Älven med dagens troligen mest kvalifcerade besättning.
Foto red 2018 08 04

Norells Marin och Mekaniska AB på uppdrag. En bastuflotte har fått problem på sjön Väsman.
Tur att det finns kompetens och en  Lidwallsbåt till hands.  Foto Lars Hansson 2019 04 26


Utryckning med Alida med arbetsflotte på släp. Foto Lars Hansson 2019 04 26

Bastu med slagsida, Foto Lars Hansson 2019 04 26

Långsam bogsering över sjön med arbetsflotten som stödponton.
Mot 
permanent reparation av den åter flytande bastun Foto Lars Hansson 2019 04 26

Även 2019 gästade Alida oss på Lidwallsbåtens dag Foto Christer Samuelsson 2019 08 03

Klar för nya jobb hos Norell Maskin o Marin. Foto red 2020 01 31

På Väsman mot ASEA staden Ludvika. Foto Janne Jobs 2021 05 10.

Tillbaks