Ferrina 90 tillverkningsnr  631  Heter Junts II


Lidwalls Verkstads AB levererade denna båt  till Ove Nyman och Mark Trumm  i Stockholm februari 1969.  Längd 9,00 m. bredd 2,75. De beställde båten av Lidwalls och fick en specialritad akterruff, något som normalt inte hörde till typen.  Längd 9,0 m. Bredd 2,75 m. Skrovvikten var ca 2 400 kg. Färdiginredd blev vikten 3 300 kg. Motorn var en MD 29 på 92 hkr med Aquamatiq 250-drev. Den levererades plåtfärdig till Rickardsson varv i Sjötorp som gjorde inredningsarbetet. Sex kojer, pentry och toalett/tvättrum. Två kojer i den avgränsade förpiken, två i dinetten och två i akterrruffen. 50 liters kylskåp, sötvattentank och spoltoalett.

 När båten var färdig i Sjötorp och levererades till kund framgår ej av våra handlingar.
Slutfakturan är utställd den 19/6 1969 till Herr Mark Trumm i Sundbyberg. Pris: 48 750 kr varav likvid erlagts vid fyra tillfällen från 19/11 1968 till 16/4 1969. Extra utrustning var 1 st kylskåp samt 1 st bränslemätare inkl montering. Båten sliptogs på Lindströms Båtvarv Dalarö 16/7 1969 för justering av backspärren. Lidwalls betalade efterjusteringen.
Beställarna följde bygget med stort intresse och avlade några besök i Övermo och desto fler i Sjötorp.
Mark Trumm var född i Estland och kom till Sverige efter kriget. Hans dotter Viive-Anne träffade Ove Nyman och de köpte båten tillsammans. Namnet Junts kommer också från Viive-Anne som kallades det som barn. På ett tidigt stadium byttes dieselmotorn mot en Chrysler V8 Super Bee 2 på 248 hkr som monterades med skohorn i akterruffen av Ove och Mark. Med den maskinen toppade båten 23 knop och marchade fint i 19.
Efter en del år övertog Mark själv båten, han bodde också i båten på Storholmen vid Ingarö på ålderns höst. Junts såldes sedan till Henry Jatala i Skokloster och sedan till Matti S i Fagersta.

Vi fick kännedom om denna båt genom att den i juni 2019 blev till salu på Blocket. Red tog omedelbart kontakt med säljaren Stefan L i Fagersta som agerade för sin svärfar Matti S. Vi hade då inga uppgifter som kunde leda till en identifiering. Båten är byggd med akterruff som orginal och vi kände omedelbart igen Sigvard Lidwalls handstil.  Säljaren hade ägt båten 10 år, den fanns 2010 i Enköping.  Motorn är en Chrysler V8 bensin  som startades 2018 och skall då ha gått bra. Båten hade legat på land 10 år. Det finns tillverkningskort på båten  där det framgår att den är byggd med akterruff och Junts förefaller vara original. Ombord fanns ett elschema som upprättats av Lidwalls. Båten är väl inredd ehuru sliten.

Båten gav redaktionen ingen ro varför vi tog omvägen förbi Fagersta för att leta ledtrådar den 16 juni 2019. Ritningen återfanns och den bar mycket riktigt Sigvards signatur. Vi kunde fastslå att den var fabriksbyggd med akterruffen och att inredningen gjorts av proffs. Skicket uppvisade som säljaren påpekat behov av viss handpåläggning. Men definitivt räddningsbar.  Men inga ledtrådar om tillverkningsnummer den dagen heller. Hemkommen till källorna fann red nr 631 i  sammanställningslistan. Fallet anses därmed klarlagt.

När vi sedan publicerat båten fick vi kontakt med Viive-Anne och Ove som hjälpte oss att fylla i luckorna och förse oss med bilder från familjealbumet!


 

Nya fina båten sommaren 1969. Foto i fam Nymans samling



Okänt år blev skrovet blått Foto i fam Nymans samling


Många härliga sommarminnen. Styrhyttstaket fick luckor för att kunna köras med fötterna. En ide som även  Gösta Lidwall anammade för Lisa nr 637. Foto i fam Nymans samling



Mark och barnbarn ute på en veckas seglats 1985.
Foto i fam Nymans samling

 

En tvättäkta Ferrina 90. Foto Stefan Lange juni 2019



Avtäckt för presentationsbilder. Foto Stefan Lange juni 2019



Styrplatsen. Viive-Ann och Ove Nyman kände omedelbart igen reglagehandtaget som var av Mark Trumms fabrikat.
Foto Stefan Lange juni 2019



Foto Stefan Lange juni 2019



Ritningen med eldragningen inritad.  S.L. för Sigvard Lidwall foto red 2019 06 16


Lay Out som Lidwalls egen LISA nr 637 men med glasdörr in till ägarhytten. 
foto red 2019 06 16


Intressant inredningsdetalj som vi med kännedom om Farbror Sigges aversion mot rusdrycker
med säkerhet tillskriver annan konstruktör. Foto red 2019 06 16

Tillbaks