Namn Draggen senare Tuffen

Byggår 1930 tal  Tillverkare DFF Övermo varv Längd 8,50 Bredd 2,40 Djupg 0,70 Motor org Seffle 15 typ BF 10 hkr

Historia. Draggen byggdes okänt år på Övermo varv, och båten är av typ D1 med nitat skrov, Troligen har den aldrig haft något tak och är förmodligen uppkallad efter sjön Draggen ovanför Rättvik. Båten låg ofta i Leksand under slutet av 60-talet och användes bland annat för att öppna och stänga länsen nedanför landsvägsbron som reglerade flödet av timmer i Österdalälven. 1965 fick Draggen Sams Seffle motor typ S17 BFV. Hon såldes till okända köpare när flottningen upphörde.

1999 kom red i kontakt med Kennet Mårtenson som äger Marie ex Kalle. Hans familj hade även en annan plåtbåt i Rogsjön i närheten av Bjusås. Det är sannolikt att denna båt är just Draggen. Nu heter den Tuffen och är i mycket gott skick (1999) Spelet är borttaget men i övrigt är båten sig lik, Den används för nöjesturer på just Rogsjön. Identifieringen är inte 100%. Tuffen har idag en äldre 10 hkr Sefflemotor med nr tillverknings nummer 3527. Enligt DFF:s lista hade den en 15 hkr Seffle.

 



Draggen tillsammans med Höken vid Övermo varv. Foto red juli 1967


Vid timmersläppet i Leksands Noret där Draggen brukades för att stänga timmerbommen på helgerna. I bakgrunden ses Rundtursbåten Lisskulla III, cafebåten Gunn och ex flottningsbåten Neptun.  Foto Bernt Fogelberg 1968 08 11




Lägg ut! Foto i familjen Nordahls samling



Ola Nordahl på väg på dagens uppdrag. Foto i familjen Nordahls samling



Ola i magasinet med full koll, Foto i familjen Nordahls samling



I Rogsjön.  Foto Red Juli 1999


I Rogsjön.  Foto Red Juli 1999


Tillbaks