Tillverkningsnr 78 typ BVV 10 kallades Falkens motoreka BV 1 nu HERKULES
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Storsjön Övre Indalälvens Flottningsförening den 17 mars 1950. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr typ S15 BFV tändkulemotor med motornummer 6949. Hon gick som hjälpbåt åt den större Falken 1963 byttes kulmotorn ut mot en 11,5 hkr Bolindermotor Båten försåldes runt 1970 år till Hercules Grundläggning AB i Örebro. När vi hittade båten 2001 var den försedd med en luftkyld Deutzmotor. F 712 på 18 hkr Varpspelet var kvar. Nedan några bilder från Herkules Grundläggning AB:s anläggning i Hovsta februari 2001 där vi blev mycket väl mottagna och förevisade båten.
2007 såldes båten vidare till en entrepenadfirma i Vega utanför Stockholm. Efter att flera år ha fört en undanskymd tillvaro i en skogsbacke i Huddinge köptes båten i oktober 2010 av Emil Karlsson för att rustas upp och åter bli arbetsbåt på Mälaren. Här tror sig Redaktionen gjort en förmedlingsinsats för att få ytterligare en BVV 10 båt i brukbart skick.
I februari 2011 skriver Emil
Hejsan, Var ett bra tag sen sist så tänkte ge dig en rapport om läget. Direkt efter hemkomst ställdes båten av på bockar på och motorn löft vi ur och ställde in i verkstaden. Sen har jag på lediga stunder under vintern renoverat motorn. På originalmotorn var båda kolvarna fastrostade och 5 av 8 topplocksbultar var av. Fick loss kolvarna till sist men en kolv fick ett par sprickor mellan ringarna.Köpte en reservdelsmotor från Avesta , men även den hade fastrostade kolvar men topplocksbultarna var hela, Fick loss en kolv från den som var i bättre skick. Sedan har jag rengjort och målat hela motorn, imorgon får jag dom sista delarna så då blir det provstart. Bifogar ett par bilder från renoveringen
Mvh//Emil
Vi fick nya bilder och brev om fortsättningen för BVV 10 nr 78 den 9 november 2011
Hej Red Det går utmärkt med renoveringen. Båten sjösattes i juli, och sen har jag gjort nya durkar och ett par säten. Flyttat batteriet till aktern och lastat i barlsat för att kompensera spelets vikt. Båten går som max 6,5 knop och ca 3 knop på tomgång. Kommer att få namnet HERKULES Måste passa på att gratulera till köpet av er lilla BVV 4, Den såg riktigt fin ut.
Mvh//EmilEn solig söndag i mars 2019 la Emil ut båten på Blocket. Han hade ju köpt den större Skåningen nr 584 TEKLA som var mera lämplig for uppgifterna, särskilt i isen vintertid. Vi lånade bilderna som visar båten i arbete på Mälaren.
Som så ofta med fina Lidwallsbåtar så blev båten såld per omgående! Bengt Nyvall i Kolbäck behövde, han som alla andra en Lidwallsbåt till!
Han ägde sedan tidigare BV 15 nr 127 GRÅNA men nu skulle det inte bara finåkas på Strömsholms kanal utan jobbas också! Grattis Bengt till en väl inkörd arbetshäst. Grattis GRÅNA till en äldre lillebror!I juni 2023 blev båten åter till salu då ägaren tråkigt nog drabbats av sjukdom, Hon såldes snabbt till Stefan Axing, Sala. I Sala finns inget lämpligt farvatten varför båten kom att sakna permanent hemmahamn men Mälaren låg närmast till hands.
BV 1 i Jämtlänska Sunne 1965 07 03 Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.
BV 1 1965 09 21 på Okänd plats vid Storsjön. Bucklan är kvar än idag på BB sidan där grabbräcket slutarBogseraren Hebe i bakgrunden. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.
Hovsta 2001 Foto Lars-Åke Fredberg
Hovsta 2001 Foto Red.
Ovanligt med dubbla ruffdörrar. Hovsta 2001 Foto Red.
Ovanligt med hel rulle i aktern på en BVV 10 Hovsta 2001 Foto Red.
I en slänt i Huddinge 2008 03 28 . Foto Red.
Upptäcktes av vår spanare Tomas Johansson. Huddinge 2008 03 28 . Foto Red.
Tillverkningsskylten på ruffskottet Huddinge 2008 03 28. Foto Red.
Motorn i fyndskick nov 2010 Foto Emil K
Det är faktiskt samma motor som på bilden ovan Foto Emil K
Sjösättning Foto från Emil Karlsson 2011 -07 -11
Efter lång tids uppläggning såldes båten till Emil Karlsson som gjort en ordentlig upprustning
Här är båten åter i fart på Mälaren och har fått ett nytt liv.. Foto från Emil Karlsson 2001 07 11
Vi på Lidwallssidan blev glada över se ytterligare en Lidwallsbåt i fart.
Foto från Emil Karlsson 2011-07 -11
Isen var ännu för tjock. Nu väntar vi på att våren skall ta över. Foto från Emil Karlsson feb 2012
HERKULES brukas nästan året runt. Foto från Emil Karlsson Januari 2016
Det är vår och premiärtur för Emil och HERKULES. Foto från Emil Karlsson mars 2017
Efter några år i sjön är det nu tid för målning. Foto Emil Karlsson augusti 2017
Bogsering Foto Emil Karlssons arkiv