Tillverkningsnr 78 typ BVV 10 kallades Falkens motoreka BV 1 nu Herkules

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Storsjön Övre Indalälvens Flottningsförening den 17 mars 1950. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr typ S15 BFV tändkulemotor med motornummer 6949. Hon gick som hjälpbåt åt den större Falken 1963 byttes kulmotorn ut mot en 11,5 hkr Bolindermotor

En nytagen bild på BVV-10 nr 78. Efter lång tids uppläggning såldes båten till Emil K. som gjort en ordentlig upprustning och fick henne så här fin. Nu är båten åter i fart på Mälaren och har fått ett nytt liv. Fler nytagna bilder längre ned på sidan. Foto från Emil Karlsson 2001 07 11

BV 1 i Jämtlänska Sunne 1965 07 03 Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

BV 1 1965 09 21 på Okänd plats vid Storsjön. Bucklan är kvar än idag på BB sidan där grabbräcket slutar Bogseraren Hebe i bakgrunden Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

Båten försåldes runt 1970 år till Hercules Grundläggning AB i Örebro. När vi hittade båten 2001 var den försedd med en luftkyld Deutzmotor. Varpspelet var kvar. 2007 såldes båten vidare till en entrepenadfirma utanför Stockholm, men har nog inte varit i drift de senaste 5-6 åren Nedan n ågra bilder från Herkules Grundläggning AB:s anläggning i Hovsta februari 2001 där vi blev mycket väl mottagna och förevisade båten.

Hovsta 2001 Foto L-Å Fredberg

Hovsta 2001 Foto Red.

Hovsta 2001 Foto Red.

Hovsta 2001 Foto Red.

Hovsta 2001 Foto Red.

 

Samma båt fotograferad utanför Stockholm 28 mars 2008.

Huddinge 2008. Foto Red.

Huddinge 2008. Foto Red.

Huddinge 2008. Foto Red.

Huddinge 2008. Foto Red.

Huddinge 2008. Foto Red.

Tillverkningsskylten på ruffskottet Huddinge 2008. Foto Red.

Efter att flera år ha fört en undanskymd tillvaro i en skogsbacke i Huddinge köptes båten i oktober 2010 av Emil K för att rustas upp och åter bli arbetsbåt på Mälaren. Här tror sig Lidwallsbatar.se gjort en insats för att få ytterligare en BVV 10 båt i brukbart skick.

Motorn i fyndskick nov 2010 Foto Emil K

I februari 2011 skriver Emil

Hejsan
Var ett bra tag sen sist så tänkte ge dig en rapport om läget. Direkt efter hemkomst ställdes båten av på bockar på och motorn löft vi ur och ställde in i verkstaden. Sen har jag på lediga stunder under vintern renoverat motorn. På originalmotorn var båda kolvarna fastrostade och 5 av 8 topplocksbultar var av. Fick loss kolvarna till sist men en kolv fick ett par sprickor mellan ringarna.


 
Det är faktiskt samma motor som på bilden ovan Foto Emil K

Köpte en reservdelsmotor från Avesta , men även den hade fastrostade kolvar men topplocksbultarna var hela, Fick loss en kolv från den som var i bättre skick. Sedan har jag rengjort och målat hela motorn, imorgon får jag dom sista delarna så då blir det provstart. Bifogar ett par bilder från renoveringen
 
Mvh//Emil

Sjösättning Foto från Emil Karlsson 2011 -07 -11

Vi fick nya bilder och brev om fortsättningen för BVV 10 nr 78 den 9 november 2011

Hej Red
 
Det går utmärkt med renoveringen. Båten sjösattes i juli, och sen har jag gjort nya durkar och ett par säten. Flyttat batteriet till aktern och lastat i barlsat för att kompensera spelets vikt. Båten går som max 6,5 knop och ca 3 knop på tomgång. Kommer att få namnet Herkules.

Måste passa på att gratulera till köpet av er lilla Bvv 4, Den såg riktigt fin ut.
 
Mvh//Emil

Foto från Emil Karlsson 2011 -07 -11


Vi på Lidwallssidan är glada är se ytterligare en Lidwallsbåt i fart. Foto från Emil Karlsson 2011-07 -11

Nu väntar vi på att våren skall ta över. Foto från Emil Karlsson feb 2012

Isen var ännu för tjock. Foto från Emil Karlsson feb 2012

Herkules brukas nästan året runt. Foto från Emil Karlsson Januari 2016

Det är vår och premiärtur för Emil och Herkules. Foto från Emil Karlsson mars 2017



Efter några år i sjön är det nu tid för målning. Foto Emil Karlsson augusti 2017

Tillbaks