Namn Harry sedan Darja

 

Byggår  1956 Tillverkare DFF  Övermo varv. Längd 8,50 Bredd 2,40 Djupg. 0,70 Orginalmotor Seffle S17 typ BFV 15hkr Harry är av typen D2 och byggdes 1956 på Övermo varv. Byggkostnaden var 22 885 kr Båten hade från början en 15 hkr Seffle motortyp S17 BFV som 1968 byttes ut mot en Deutz diesel på 20 hkr,

Gick uteslutande på Marmafjärden i Nedre Dalälven och hade under tiden som flottningsbåt samma båtförare vilken höll båten i mycket god trim. Båten användes under avvecklingsarbetena av flottleden och var sannolikt i drift även under sommaren 1972. Båten såldes i juli 1974 för 18 000 kr från Marma till Bengt Jonsson i Harmånger. Han byggde om båten med akterhytt och använde den till fiske under namnet Darja med distriktsbeteckningen HL 26 ( Hudiksvall 26 )fram till 1978 då den såldes vidare. Köpare var Gittan och Hjalmar Öberg i Gällivare, Stora Sjöfallet som behövde en plåtbåt för att köra fjällvandrare.


Båten var i trafik till 1985 med turister på sjön Langas. 2003 talade jag Hjalmar Öberg som ägde Harry. Båten hade en luftkyld Deutz och var bullrig. Runt 1986 drogs båten upp på land vid fjällstationen och där har den legat sedan dess. Turerna på sjön utförs numer av en större plastbåt men Harry finns ännu 2020 kvar vid fjällstationen.
Harry har haft tre skepnader ,motorvarpbåt, fiskebåt och passagerarbåt. Dessutom tror jag att det är den av Dalälvarnas Flottnings Förenings båtar som kommit att hamna längst norrut i Sverige.



Harry och Rulle vid Marma 1967 Foto Bengt Strandberg

Vid Marma 1972 Foto Conny Grundin

På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg

På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg

På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg

På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg

Så här såg Harry ut 2013 Foto famijen Öberg

 

 Tillbaks