Namn Harry sedan Darja

År 1956   Tillverkare  DFF Övermo varv  Längd 8,50   Bredd  2,40   Djupg 0,70   Motor org : Seffle S17 typ BFV 15hkr

 

Historia. Harry är av typen D2 och byggdes 1956 på Övermo varv. Byggkostnaden var 22 885 kr Båten hade från början en 15 hkr Seffle motortyp S17 BFV som 1968 byttes ut mot en Deutz diesel på 20 hkr, Gick uteslutande på Marmafjärden i Nedre Dalälven och hade under tiden som flottningsbåt  samma båtförare vilken höll båten i mycket god trim. Båten användes under avvecklingsarbetena av flottleden  och var sannolikt i drift  även under sommaren 1972. Båten såldes i juli 1974 för 18 000 kr från Marma  till Bengt Jonsson i HarmångerHan byggde om båten med akterhytt och använde den till fiske under namnet Darja med distriktsbeteckningen  HL 26 ( Hudriksvall 26 )  fram till 1978 då den såldes  vidare. Köpare var Gittan  och Hjalmar Öberg i Gällivare, Stora Sjöfallet som behövde en plåtbåt för att köra fjällvandrare.

Båten var i trafik till 1985 med turister på sjön Langas. 2003 talade jag Hjalmar Öberg som ägde Harry. Båten hade en luft kyld Deutz och var bullrig. Runt 1986  drogs båten upp på land vid fjällstationen och där har den  legat sedan dess. Turerna på sjön utförs nu av en större plastbåt men Harry finns ännu 2020 kvar vid fjällstationen.

Harry har haft tre skepnader ,motorvarpbåt, fiskebåt och passagerarbåt. Dessutom tror jag att det är den av Dalälvarnas Flottnings Förenings båtar som kommit att hamna längst norrut i Sverige.



Harry och Rulle vid Marma 1967 Foto Bengt Strandberg

Vid Marma 1972 Foto Conny Grundin


På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg



                                              På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg



                                                          På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg



                                                På Stora Sjöfallet Foto genom Hjalmar Öberg
 

 Tillbaks