Byggår: 1956 Tillverkare: DFF Övermo varv Längd: 8,50 bredd: 2,40 djupgående: 0,50 Motor Original : Seffle typ S17 BFV 15 hkr nr 9201
Historia. John är en av de sista rundbottnade, svetsade motorvarpbåtarna som DFF byggde och som försågs med Seffle tändkulemotor. Båten fanns sista åren den gick i flottningen i Gysinge och red har aldrig sett båten på Övermo varv. Båten var i trafik för DFF tom 1973 och brukades då vid avvecklingsarbetena av flottleden. Båten avsattes till det kommande flottningsmuseet i Gysing som öppnades 1985. Där kördes båten regelbundet. När båten skulle blästras 1998 missades att täcka motorn och bläsersand trängde in i vevhuset. Vid start 1999 lät inte motorn bra och det konstaterades att ramlgren blivit allvarligt skadade. Red fick uppdraget att byta ramlagren och det blev början till min kulmotorfirma W.A. Winter & Söner HB
John var därefter i drift nästa varje år i Gysinge men 2010 lades museet i malpåse och runt 2012 flyttades hela verksamheten till Mora och Siljansfors skogsmuseum. Det sista åren i Gysinge var inte bra för båtarna och det blev skador på Johns maskin. Men det blev en uppryckning av hela båtbeståndet i och med flytten till Mora och både Sven och Majken har kommit i vattnet igen efter mer än 25 år på land. Båtarna underhålls av en förening, Siljans Flottningsbåtar, som träffas regelbundet och kör och sköter om båtarna. Det går utmärkt att bli medlem se hemsidan.
Sommartid finns John vanligtvis på Saxviken i Mora tillsammans med föreningens övriga båtar.
Båten har anlänt till Mora. Provtur Foto Tomas Johansson 2014 07 14
På Saxviken i Mora efter framgångstrik skruvning. Foto Tomas Johansson 2014 07 14
I gott sällskap i Saxviken, Sven, Majken, John o Laxen Foto red 2017 07 03
Detaljer ! Taket på John är kapat en plåtsektion. Burken gasdränerad gasolflaskebehållare. Foto red 2017 07 03
Med Laxen vid Flottningsmusets brygga i Saxviken. Foto Red 2019 07 01
Maskin och varpspel intakta. Foto Red 2019 07 01
En pärla i Saxviken Mora. Foto Red 2019 07 01