Tillverkningsnr 160 typ BVV 10
Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Testeboåns Flottningsförening i Linghed den 2 maj 1952. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med tillvnr 7983, standardmotorn som gällde för denna båttyp. Red. har gett båten ett tillverkningsnummer beroende på att motorn är känd och återfanns i Borlängetrakten runt 1995. Ena halvan av redaktionen som pysslar med mindre Sefflemotorer, fick 2009 erbjudande att köpa en 10 hkr motor. Det visade sig att den suttit i en Lidwallsbåt med tillverkningsnr 160 då motorns typskylt med motornumret 7983 satt kvar på cylindern.
Kaffekorgen är avklarad och skeppar Sven startar upp sin nr 160 på Färnsjön Foto Birgitta Liljeholm 2008 06 10
Österfärnebo kyrka från nr 160 på Färnsjön. Foto Birgitta Liljeholm 2008 06 10
Motorn under renovering Obs Seffles motornummer Foto red 2009 10 11
Båten har skvättbord och är av modellen med förhöjt fördäck. Båten köptes i slutet av 1980-talet i dåligt skick från byn Brunsvik som ligger vid Storsjön utanför Sandviken av Sven Hellström och Lennart Kvarnström. Innan dess hade båten kommit från Ockelbo alltså i anslutning till Testeboån. När båten köptes av Sven och Lennart var den försedd med en Opel Ascona bensinmotor och hade en stor överbyggnad i plåt. Frontrutan på överbyggnaden kom från en amerikansk bil modell större Motorn satt längst akterut och båten hade även övertagit fenorna från sagda amerikanare. Detta hade sannolikt byggts av förre ägaren i Storsjön. Men vid tillfället för Sven och Lennarts övertagande var den att betrakta som ett avstannat projekt. Efter en tid blev Sven ensam ägare. Han ville återge båtens dess ursprungliga utseende och skar av den stora plåtöverbyggnaden, blästrade och målade skrovet och installerade en BM-motor typ 1051 på 10 hkr. Båten har sedan körts både i Färnsjön och på Dalälven.
Båtens tillverkningskort Lidwallssidans arkiv
Sven Hellström, som hade en bakgrund som flottare, ville återställa båten som den borde sett ut en gång i tiden.
Foto Anders Josefsson 2010 01 23Nu drivs båten av en riktig 1-cylindrig marindiesel. Foto Anders Josefsson 2010 01 23
Motorinstallationen
Frontdörren saknas och vad värre är, att där tillverkningsskylten en gång satt i frontskottet hade den tidigare ägaren placerat ratten. Foto Anders Josefsson 2010 01 23
Alla foton Anders Josefsson 2010 01 23
Tillverkningskortet på Sefflemotorn Reprofoto Åke Bruce
Båtens originalmotor efter renovering. Foto red 2014 07 20
Roder- och propellerarrangemanget, Foto red 2018 12 05
Ratten har försvunnit och roderarrangemanget är nytt. Foto red 2018 12 05
Redaktionen skulle gärna vilja veta mer om båtens tidiga historia. Tipsa oss gärna ta kontakt här.