Tillverkningsnr 160  typ BVV 10

 

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Testeboåns Flottningsförening i Linghed den 2 maj 1952. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med tillvnr 7983, standardmotorn som gällde för denna båttyp. Red. har gett båten ett tillverkningsnummer beroende på att motorn är känd och återfanns i Borlängetrakten runt 1995. Ena halvan av redaktionen som  pysslar med mindre Sefflemotorer, fick 2009 erbjudande att köpa en 10 hkr motor. Det visade sig att den suttit i en Lidwallsbåt med tillverkningsnr 160 då motorns typskylt med motornumret 7983 satt kvar på cylindern.


Kaffekorgen är avklarad och skeppar Sven startar upp sin nr 160 på Färnsjön Foto Birgitta Liljeholm 2008 06 10



Österfärnebo kyrka från nr 160 på Färnsjön. Foto Birgitta Liljeholm 2008 06 10



Motorn under renovering Obs Seffles motornummer Foto red 2009 10 11

Båten har skvättbord och är av modellen med förhöjt fördäck. Båten köptes i slutet av 1980-talet i dåligt skick från byn Brunsvik som ligger vid Storsjön utanför Sandviken av Sven Hellström och Lennart Kvarnström.  Innan dess hade båten kommit från  Ockelbo alltså i anslutning till Testeboån. När båten köptes av Sven och Lennart var den försedd med en Opel Ascona bensinmotor och hade en stor överbyggnad i plåt. Frontrutan på överbyggnaden kom från en amerikansk bil modell större Motorn satt längst akterut och båten hade även övertagit fenorna från sagda amerikanare.  Detta hade sannolikt byggts av förre ägaren i Storsjön. Men vid tillfället för Sven och Lennarts övertagande var den att betrakta som  ett avstannat projekt. Efter en tid blev Sven ensam ägare. Han ville återge båtens dess ursprungliga utseende  och skar av den stora plåtöverbyggnaden, blästrade och målade skrovet och  installerade en BM-motor typ 1051 på 10 hkr. Båten har sedan körts både i Färnsjön och på Dalälven.


 

Båtens tillverkningskort Lidwallssidans arkiv

Sven Hellström, som hade en bakgrund som flottare, ville återställa båten som den borde sett ut en gång i tiden.
Foto Anders Josefsson 2010 01 23 

Nu drivs båten av en riktig 1-cylindrig marindiesel. Foto Anders Josefsson 2010 01 23 

Motorinstallationen 

Frontdörren saknas och vad värre är, att där tillverkningsskylten en gång satt i frontskottet hade den tidigare ägaren placerat ratten.  Foto Anders Josefsson 2010 01 23 

Alla foton Anders Josefsson 2010 01 23 



Tillverkningskortet på Sefflemotorn Reprofoto Åke Bruce



Båtens originalmotor efter renovering. Foto red 2014 07 20



Roder- och propellerarrangemanget, Foto red 2018 12 05



Ratten har försvunnit och roderarrangemanget är nytt.
Foto red 2018 12 05

              Redaktionen skulle gärna vilja veta mer om båtens tidiga historia. Tipsa oss gärna ta kontakt här.

Tillbaks