Tillverkningsnr 162 typ BV 15 lev som Storån 5 heter nu Lillströmmen

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Ytterån vid Storsjön, kund Övre Indalsälvens Flottningförening Frösön den 30 maj 1952. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Djupgåendet skulle vara högst 0,85 m. Seffle 20 hkr tändkulemotor typ S18 BF med motornummer 7432. Varpspel typ SM 20. Vid leveransen var båten försedd med plåttak och hade 2 kojplatser under fördäcket samt en liten vedkamin.

Lillströmmen i Fjällbrynet. Så vackert ! Foto Birger Figge Eliasson 2015 08 10

Båten trafikerade Sällsjön för flottningsföreningen fram till mitten av 1960-talet då den såldes till en privatperson i trakten. Han byggde om båten till fritidsbåt men en hytt istället för plåttaket, tog bort spelet och flyttade tändkulemotorn akterut. Han behöll klokt nog Sefflemotorn som än idag driver båten.

Hennan IV anländer till Gimdalen från Bergforsen i denna bytesaffär vars syfte är att återbörda Lillströmmen till Sällsjön.
Foto Birger Figge Eliasson 2010 07 15 .

Lillströmmen lastas på trailern i Gimdalen
Foto Birger Figge Eliasson 2010 07 15.

På väg mot Sällsjön. Foto Birger Figge Eliasson 2010 07 15.

1993 kunde båten förvärvas av Sällsjögården där vår sagesman, Birger Figge Eliasson arbetade. Han återställde båten med ett trätak istället för den trähytt den tidigare ägaren byggt. Båten användes fram till 1997 av hotellet för båtturer på sjön då den såldes till Gimdalens ekonomiska förening och sjön Idsjön. Där har den gått fram till 2010 i föreningens regi.

Nu är Lillströmmen tillbaks vid Sällsjön. Foto Birger Figge Eliasson 2010 07 15.

Figge Eliasson ville gärna återbörda nr 162 till Sällsjön och en möjlighet att göra detta uppenbarade sig när Hennan IV nr186 blev utbjuden till försäljning i våras. Figge köpte då Hennan IV, tog kontakt med Gimdalens ekonomiska förening i Idsjön och bytte den mot Lillströmmen som på så sätt kom tillbaka till Sällsjön. Hennan IV blev alltså föreningens nya tur/förenings båt på Idsjön. Detta skedde 15 juli 2010

Lillströmmen nymålad och sjösatt i Sällsjön Foto Birger Figge Eliasson 2010 09 06.

Trots alla ombyggnationer har alla inblandade genom åren varit kloka nog att spara tillverkningsskylten
Foto Birger Figge Eliassom 2010 09 06

Figge hoppas på att byalagen runt sjön tar tag i Lillströmmen. Som ni ser på de nytagan bilderna nedan ser hon ut att vara i mycket bra skick och hon har kulmotorn i behåll. Originalspelet finns kvar i orört skick och kommer att finnas på plats vid sjön där även en informationstavla beskriver båtens historia.

Insugningsljudet från luftventilsbrickorna låter en hel del på en Sefflemotor och här har man försökt dämpa ljudet genom att bygga på insugningsrör. Foto Birger Figge Eliasson 2010 09 06.

Vilken fantastisk båt i fjällmiljö. Foto Birger Figge Eliasson 2010 09 06.

Seffle 20 hkr-motorn typ S18 var en ovanligt lyckad konstruktion som i regel har en lugn gång för att vara en tändkulemotor.
Foto Birger Figge Eliasson 2010 09 06

Vi avsluter med en bild där Lillströmmen har Jämtlands flagga i aktern och fjällvärlden i bakgrunden. Foto Birger Figge Eliasson 2010 09 06.

 

I dec 2010 rapporterade Figge att han fått hem varpspelet och att han kommer att göra något roligt med det vid båtens kajplats. I augusti 2015 kom nya bilder på Lillströmmen från Figge. Nu är båten blästrad och målad och är redao för ytterligare en lång period i Sällsjön

Blästring och målning, Foto Birger Figge Eliasson 2015 07 14 .

Gemyt ombord. Foto Birger Figge Eliasson 201407 02.

Inför sommaren 2017 fick maskinen ny färg i en läcker kulör Foto Figge Eliasson 2017 05 08

 

Stort tack till Birger Figge Eliasson för uppgifter och bilder.

Tillbaks