Tillverkningsnr 230 typ BV 4 senare kallad HARALD

 

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Insjöns Sågverks AB i Insjön den 11 april 1954. Längd 4,50 m. Bredd 1,85 m.. Båten levererades med en Sefflemotor typ S14 BF på 7-8 hkr med tillverkningsnummer 7450. Den byttes okänt år till en en två cylindrig luftkyld Deutz dieselmotor på 18 hkr. Båten hade bogserpåle och korg runt propellern. Den användes i sågens timmermagasin på Österdalälven.

Båttypen byggdes i 15 ex, alla under 1953 - 55. Fyra av dessa såldes till Norge.

Nr 230 i Insjön juli 1978. Foto A Winter.

Olle Jobs från Övermo berättar om en incident som kunde slutat illa:

Sven Karlsson körde båten en vinter vid ilägget i Häradsbygden. Sven var av den gamla hårda stammen och hade tidigare kört i skogen med häst. En vana han hade behållit från hästtiden var att han pratade med båten, för det mesta vänligt och förmanande, ibland kunde båten få sig en skopa ovett när den konstrade.... Den här dagen var Sven på väg ner till sågen vid dagens slut. Mitt ute på Insjön körde han på en "dykare" som slog hål på skrovet. Båten började ta in vatten men Sven som var en rådig karl körde till en iskant, tog matväskan i handen och klev av på isen. När Martin Tidvall lite senare kom förbi i kvällsskymningen med den större INSJÖN, BV 15 nr 138, såg han en gubbe med väska stå mitt ute på isen. Han for givetvis dit.
- Men Sven, vad gör du här? Var har du båten?
Sven pekade ner i vattnet där man såg laddningslampan från Deutzdieseln lysa som en röd prick.
- Dan ä'n!
Gubbarna drog ut wiren på INSJÖN och lyckades kroka i förtoften. Med båten hängande under tog man sig sedan tillbaka till Insjösågen.

Vi efterlyste uppgifter om båten på en Facebooksida om Ål och Insjön. Jens Östman svarde:

Hej! De första åren på 1980-talet då jag va runt 12/13 år, målade jag upp båten och tog då o då turer med den på Insjön. Då var den inte längre i drift för sågverkets räkning. Min far Fredrik var chef på Insjösågen vid den här tiden. Mvh Jens

Nya uppgifter visar att båten då kallades HARALD efter den person som tidigare körde båten hos sågen. Efterforskningarna fortsatte, inget skulle ha gjort red och nr 232 LINA lyckligare än att få segla på Siljan jämnsides med tvillingsystern!


En oktobermorgon 2015 får redaktionen ett telefonsamtal från Lennart Carlsson i Strömsbruk. Han var ägare till en Lidwalls BV 4 med nummer 230 enligt vad han läst sig till på tillverkningsskylten! Nu ville han ha tips om hur han skulle fixa stödlagret som glappade. Vi kunde dela med oss av adress och erfarenheter ifrån bytet av Cutlesslagret på nr 232 LINA år 2014 .
Båten hamnade i mitten av 80-talet i sågverksdammen i Striberg, Nora kommun. Köptes 1985 av Lars Liw som hade för avsikt att bygga ångbåt. Av detta blev inget, Lars gav sig istället på ett betydligt mer krävande båtprojekt. Han installerade en 2-cyl luftkyld 20 hkr diesel av italienskt fabrikat, och Lennart blev intresserad och äger båten sedan 1991. Lennart hade blästrat och riktat skrovet och plastexpert som han är har han fodrat skrovet med uretanskum.

 

Hybridlösning. Varpbåt på utsidan, styrenpulpetbåt på insidan!
Lådan i fören är ett 12V elspel, tillverkningsskylten på vågbrytaren. Det tackar vi för. Foto Lennart Carlsson 2015

 

BV 4-glädje på Bottenviken. Borta är bucklorna från Insjösågens virkesmagasin Foto Lennart Carlsson 2015

Tillbaks