Tillverkningsnr 232 typ
BVV 4 heter FINA
LINA ex LINA
ex INEZ
Lidwallssidans första Portabla Redaktionsbåt
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billerud AB i Säffle den 10 januari 1955. Längd 4,50 meter bredd 1,80. Motor typ Penta C2 B på 10 hkr. Båten var försedd med spel av typen SM 4 med 500 meter 8 mm vajer. Båten var helt öppen och byggdes efter ritning 2-2228 då bottenstockarna avvek från BV 4:s standardritning som annars heter 1-166. Orsaken till detta var motorvalet. Båten gick på Jösseälven vid Ottebol. Redaktionen är väldigt intresserad av att få veta mer om båtens tid på Jösseälven.
Här kan du Klicka och läsa om
LINA var en av Sveriges minsta flytande arbetsplatser. Nu till mera nöje än nytta.
På Österviken . Foto Red 26 juni 2012
På babordssidan, där ratten står på motorramen fanns en nedfällbar sits för föraren. Då båten inte har några skott, varken i fören eller aktern, fanns ingen plats för tillverkningsskylten varför sådan saknas. Båttypen byggdes i endast 15 ex, alla under åren 1953 - 55. De var spantbyggda och en miniversion av BVV-10. Fyra av BVV-4 båtarna såldes till Norge och en till Insjöns sågverk, nr 230. Efter 1955 kom den spantlösa båttypen vars första modeller fick heta SV-3.Vad SV står för har redaktionen dessvärre ingen kunskap om. I och med båten med tillverkningsnummer 346 återtogs typnamnet BVV-4. Dessa små arbetsbåtar tillverkades i nästan 60 exemplar, den sista så sent som 1979.
Så här såg nr 232 LINA ut från början. Enda skillnaden är avgasrörets placering. Vi tror oss veta att just detta är nr 198 på bilden under slutmontering på Lidwalls verkstadsgård, tidig vår 1953. Foto fr. Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv
Lina 1999 i Falun. Foto från reds arkiv.
Under 1990 - talet var båten fritidsbåt i Nynäshamn. Då hade skrovet dubblats och zinkanoderna som monterats på skrovet tyder på att båten gick i saltvatten. Runt 1999 köptes båten från Nynäshamn till Falun av Kenneth Nilsson, som 10 år senare sålde till Hans S i Dådran. Båten gick då på sjön Ljugaren. I augusti 2011 var båten utbjuden till försäljning och redaktionen för Lidwallssidan fick möjlighet att förvärva en trevlig redaktionsbåt som relativt lätt kunde flyttas mellan olika vattendrag.
Identifieringen byggde på en mängd fakta, uteslutningar och antaganden. Vi kände oss länge säkra på att vår båt var nr 189. Den båten hette INEZ, levererades till Dalälvarens Flottningsförening och hamnade så småningom i Södertälje. Vi tänkte då att steget inte var så långt till Nynäshamn på Gula Tidningens tid. Tillverkningsskylt saknades och motorn var inte original.
Men ack så fel vi hade! På våren 2017 dök bilder upp på nr 189 INEZ när hon jobbade för DFF. Vi granskade detaljer med stigande förvåning. Ratten på sidan, spantens läge m.m. Vi kände nesans kalla vind blåsa bort våra tidigare antaganden. Vår älskade båt var inte den vi trott! Då återstod att komma på vilken båt det var. Att hon hetat LINA och gått i Nynäs det visste vi efter säkra förstahandsuppgifter Men vem var beställaren? In i tillverkningslistan och ner med näsan i tillverkningskorten. Norgebåtarna uteslöt vi på ett tidigt stadium. Ingen skulle göra sig omaket att återföra en sådan liten båt över kölen. Ett noggrannt nagelfarande av plåten uteslöt också Sefflemotor. Inga spår fanns efter genomförningar av kylvattten- och länspumpsrören och avgasrörsgenomföringen i aktern verkade vara original. Sefflemotor var annars en envis hypotes då båten hade 30 mm propelleraxel. De med Pentamotorer hade 24 mm. Men där hittade vi också nyckel till gåtan! En enda båt var beställd med 30 mm axel och Penta! Nämligen Billeruds 232! På tillverkningskortet fanns också ett avvikande ritningsnummer jämfört med de andra BV 4. Ner i ritningsarkivet och rota! Där hittade vi vår båt! Allt stämde!
I September 2017 var vi mogna att gå ut till läsekretsen och ödmjukt presentera detta forskningsresultat.
INEZ blev LINA, det senast kända namnet. Någon kunnig läsare med kunskaper om Billeruds flotta får gärna rätta oss på den punkten också! Vi skulle gärna vilja ha det ursprungliga namnet även om LINA är kort, snyggt och passande!
Carl Rodney Johnsson ritade om bl.a bottenstockarna till Billeruds båt. Ritnings nr 2-2228 i Leksands lokalhistoriska arkiv
Modifierade bottenstockar och spiksäkra kännemärken. Red reprofoto i Leksands lokalhistoriska arkiv
Nuvarande motorn är en Albin O-21 på ca 12 hkr och har tillverknings nr 27680. Den går fint, relativt tyst och ger båten god fart. Det är troligt att den monterades då båten blev fritidsbåt.
Det finns ett företag - Albin Motor & Fashion Sweden AB - som ännu håller reservdelar och t.o.m. har nytillverkade delar till Albinmotorerna! Vi frågade representanten Stefan Ström på båtmässan i Stockholm 2012 om han kunde få fram lite fakta om vår motor och fick svar snabbt:
- Lev. 31/1 1955 till Odenius AB Göteborg och hade backslag, elutrustning startmotor och generator. Hur den senare hamnade i vår båt är ännu en gåta. Kanske får vi aldrig reda på svaret?Hur som helst är den lilla sidventilaren en ständig källa till glädje med sitt puttrande!
Då det inte direkt råder någon brist på bilder och kärleksfulla porträtt på denna båt har vi delat upp materialet i säsonger. Typ bättre TV-serie. Se ovan!
Missa inte filmsnutten från vår fartyllda hemfärd över Österviken!
Se båten i fart här Rörliga bilder från Hjortnäs och Siljan 20 maj 2012
På väg till kajinvigningen i Leksand filmat fr. motorvarpb Bengt 14 juni 2012
På Enån i Rättvik en kort pärla bland Siljans farleder 2 aug 2012
Tillbaka till Lidwallsbåtars startsida.