Tillverkningsnr 319 typ BVV 10 Sven

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Frykdalens Flottningsförening i Torsby den 31 Januari 1957. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. I orginal en Seffle 15 hkr tändkulemotor typ S17 BFV med motornummer 9410 och ett varpspel typ SM7 för 8 mm lina. Båten är en sen BVV 10 som trots beteckningen, redan från början utrustades med en 15 hkr Sefflemotor. Vikten var beräknad till 2230 kg

I Deje Foto Larsa Eriksson 2014 08 14

Sedan vi fick bilder på båten har red stött och blött identiteten på denna båt med flera personer, främst Håkan Larsson som forskat på just Frykdalens Flottningsförening. Båten fick inget nummer i deras serie Varpbåt XX men vi tror att FFF stod som köpare då föreningen hade mycket goda relationen med Lidwalls och att den snabbt överfördes på sågverket. Det är många faktorer som gör att vi tror att det är just nr 319 ni kan se på bilderna. Båten har den sista, spantade BVV-10 versionens skrov med notchade spant och en propellerbrunn stor nog för en S17 Sefflepropeller. Håkan stötte på båten redan 1969 på Fryken då den kom ut till ett förbibogserat timmersläp och hämtade in det som skulle till Hannäs Såg.

 

Sven vinterupplagd på Notnäs sågverk i Torsby en vårdag runt 1990.
En delförstoring från ett foto taget av Tord Särnmark förmedlat av Håkan Larsson

Fotot är taget omkring 1990 av Torsbyfotografen Tord Särnmark, på uppdrag av Fryksände hembygdsförening, vars hembygdsgård Kollsberg ligger på "andra sidan" av viken. I förgrunden ser vi Notnässågens timmer upplag som vid den tiden flyttat upp på land. Motorvarpbåten Sven ligger vinterupplagt på stranden. Framför båten kan man se en nygrävd ränna vilken red tror skall användas för att lägga ned ett sugrör till bevattningsanläggningen.. Håkan Larssons Samling

Båten vid inköpet. Denna motor var dock sönderfrusen på flera ställen varför ett motorbyte blev nödvändigt .
Foto Larsa Eriksson.
2014 08 04.

Båten blev ombyggd för användning som sågverksbogserare vid Hannässågen i Kil, varvid Sefflemotorn ersattes av en Bolinder-Munktell, typ 1053. Båten försågs samtidigt med en stor och bred styrhytt placerad något för om midskepps. När Hannässågen lades ner överfördes båten till Notnäs sågverk i Torsby, som liksom Hannäs tillhörde Vänerskogskoncernen vid denna tid. Notnäs hade då tre egna båtar och övertog samtidigt två från Hannäs.

Den nya motorn är på plats Foto Larsa Eriksson 2014 08 07

När Notnäs byggde om sin virkessorteringsanläggning från vattensortering till landsortering såldes de större bogserbåtarna. Den mindre Hannäsbåten, vår nr 319 som vid Notnäs fått namnet Sven blev den sista kvarvarande arbetsbåten vid Notnäs och användes på slutet endast som inspektionsbåt och för service av bevattningsanläggningen.

 

Aktern. Foto Larsa Eriksson 2014-08-04

Båten såldes till Lennart Kålfors i Västra Ämtervik som ägde båten under bra många år. Lennart Kålfors berättade 2008 att han har sålt båten till en granne i Västra Ämtervik som har skurit ner den stora hytten. Sven fanns kvar i Västra Ämtervik och ägdes av Christian Persson som använde båten vid något tillfälle i Frykensjörna.

Tillsammans med Rudan i Deje

2014 sålde Christian Persson vidare till Lars Erik Eriksson i Deje. Han bytte ut den havererade Bolinder-Munktellmotorn mot en likadan typ 1113 och har under 2014 gjort färder på Klarälven i trakten av Deje. Larsa funderar på att återställa det förhöjad fördäcket som skars ned för att göra det lättare att meka med sjötimmret vid sågarna Lidwallssidan.se har givetvis bistått med ritningar

 

Japp, Ännu en BVV- 10 i sjön. Härligt tycker red och ser framåt mot nya bilder och rapporter om Svens utveckling i Deje..
Foto Larsa Eriksson
2014 08 15.

Men redan kommande år blev båten till salu på allas vårt Blocket.se. Foto Larsa Eriksson september 2016.

Båten såldes snabbt till Mats Norell som därmed utökat sin samling av Lidwallsbåtar. Foto Lars Hansson 2016 10 20

En halv Traktorbåt med luftig styrplats och torkmatta? Foto Lars Hansson 2016 10 20

Byggd redan från början för en Seffle 15 hkr. Troligen sitter originalpropellern på plats Foto Lars Hansson 2016 10 20

Avlastning på Blötbergsvarvet och mot nya äventyr. Foto Lars Hansson 2016 10 25

Tillbaks