Tillverkningsnr 33 typ BVV 10 beställd som Varparen 7 nu Varparen 19

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Klarälvens Flottningsförening den 24 april 1948 . Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor med motornummer 6196 och varpspel. Troligen hette båten Varparen 7 från början då det är den andra Lidwallsbåten som köptes ny till KFF. Det bekräftas av en lista på KFF:s båtar som red. erhöll  från säker källa 2015.

Första kända ägaren efter flottningsföreningen var flottarprofilen  Rune med Skägget. Han bodde i Gårdsjö i Östra Ämtervik. Rune med skägget var känd som en lång och stark man. Om han var den första ägaren efter KFF kommer vi kanske aldrig att få redan på, men Rune brukade båten på Fryken. Runt 1984-85 såldes "Flötarbåten" som den kallades vidare till Anders Nilsson i Lysvik. Redan då var varpspelet borttaget och Anders var tvungen att fylla aktern med sten för att inte propellern bara skulla vispa luft. Anders N sade spontant att så högt nummer som 19 kan båten inte haft. Anders Nilsson arbetade stundtals  som båtförare inom KFF och fick då köra den riktiga Varparen 19. Han berättade att den båten hade en 15 hkr Sefflemotor och de yngre som jobbade inom flottningen undvek den båten då den väsnades mycket på grund av den större motorn.

Runt 1990-92  köpte Morgan Larsson och Dan Karlsson  båten och kallade den Varparen 19 ty det fanns en mässingskylt med den texten ombord. Troligen satt skylten på en verktygslåda men detta är ännu inte helt utrett. De började köra på Fryken med utgångspunkt från Sunne. I fören monterade de en hållare för en gasdriven strålkastare som kom från en HD motorcykel av tidig model.

År 1999 var båten åter till salu och denna gång köpte Hans Jacobsson i Odensbacken utanför Örebro. Här fick båten tillbaka den gröna färg den hade hos KFF.  Hans körde i  Täljeån i Odensbacka, kanske mer bekant under namnet Kvismare Kanal  och någon gång ut på Hjälmaren. År  2007 såldes båten vidare till Stockholm och Ekerö till Odd Hegewald som hade fina Seffleminnen från faderns skötbåt. Hon fick givetvis  behålla kulan och används som fritidsbåt och för diverse sjörelaterade sysslor.


Annons i Classic Motor April 1999. Reds samling

Varparen 7  vid sjöfartsdagen i Sunne 1993.  I bakgrunden ses  bogseraren  Billerud som vid denna vid var i full drift. Foto Håkan Larsson 1993

Varparen 19 i Örebro 2006. Notera att timmerburen runt propellern finns kvar. Foto Hans Jacobsson

Odd sprider välljud. Foto Christer Samuelsson.2007 08 XX

Två bilder från Tall Ships Race i Stockholm 2007. Foto Christer Samuelsson.

Utanför Färingsö i september 2007. Foto via Odd Hegewald

Dags för en vintertur 2009 12 22. Lidwallssidans vackraste och mest stämningsfulla bilder? Foto  Odd Hegewald

Ännu öppet vatten.  Foto Odd Hegewald

Isen tilltar. Foto Odd Hegewald

Med 10 cm is under kölen är det dags att vända åter. Foto Odd Hegewald

Ser ni Ekeröfärjan i fonden ?  Foto Odd Hegewald

Alla bilder tagna av Odd H. ombord på Varparen 19

Tack Odd vackra bilder och för att vi fick delta i din kalla Mälartur hemma i stugvärmen, helt magnifikt!

 

2010 07 14 drog Varparen 19 ett mastämne från Mälaröarna till Beckholmen, en färd på ca 5 timmar. Odd ringde och förvarnade sin ankomst till Hammmarbyslussen så att red kunde komma loss och fota denna sentida och unika flottning/timmerbogsering. Red cyklade runt kanalen och såg hur hela personalen på en krog lämna stekbord och slevar för att ställa sig på kajen och bara lyssna. Ännu kan en Lidwallsbåt från 1948 göra god nytta och sprida glädje i huvudstaden.

På ingående till Hammarbyslussen Foto red 2010 07 14

Hammarbyslussen. Foto red 2010 07 14

Odd förtöjer båten och flottgodset i slussen. Foto red 2010 07 14 .

Nu ut på saltare vatten. Foto red 2010 07 14

I Hammarbykanalen bland fritidsbogserare .Foto red 2010 07 14

Vidare mot Beckholmen Foto red 2010 07 14

En januaridag 2020 företog redaktionen en spaningsresa till Ekerö för att kolla hur Varparen 19 hade det. Det hade ju då förflutit 10 år sedan senaste närkontakt. Båten låg upplagd på Odds tomt och redaktionen fick sitt lystmäte på detaljstudier stillat vare ägarens välvilliga varparvisning.


Där låg hon! Ingen fara under taket! Foto red 2020 01 18


Delad akterstäv som KFF försåg sina båtar med. Underlättar väsentligt propellerbyte. Foto red 2020 01 18



Motorn väl inslagen. Foto red 2020 01 18

 

Pollaren av tidigt snitt. Inte från Mora gjuteri. Foto red 2020 01 18


Dubbla fästen för spelrullen. Varpspelet användes också för att dra upp båten på land. Då kände det på!
Vackra stjärnor i fören bredvid namnet på båda sidor. Något att ta efter?  Foto red 2020 01 18

Tillbaks