Tillverkningsnr 341, 342 samt 343 typ Pinasser

Lidwall & Söner AB levererade dessa tre flodbåtar - Pinasser till AB Penta i Göteborg 10 september 1957 Alla tre båtarna var byggda på ett likadant skrov med en längd 10,50 m. Bredden var 2,65 m. De var utrustade med soltak. Båtarna var naturligtvis bestyckade med Pentamotorer av typen MD 4 på 30 hkr. Totalvikten var ca 3 250 kg. Sammantaget byggde Lidwalls 6 st båtar av denna typ. De tre första nr 307, 308 och 309 byggdes i slutet av 1956 för leverans till Franska Ekvatorialafrika.

Tydligen föll leveransen väl ut då Penta AB året efter beställde dessa 3 båtar. Båtarnas utförande var enligt tillverkningskorten lite olika.

Nr 341 och 342 byggdes för Libreville i nuvarnade Gabon i Västafrika . De var öppna med ruff innehållande 4 kojplatser. Inredningen bestod av stålmadrasser och dynor. Ruffen skulle isoleras med bilsonite. På förarplatsen skulle en mindre stående vindruta monteras. Båtarna var utrustade med elsystem med bland annat strålkastare och belysning i ruffen. Övermosonen Martin Isebrink från Jones El höll i skruvmejseln

Nr 343, som skulle till Port-Gentil i nuvarnade Gabon i Västafrika byggdes öppen med litet fördäck med vindruta

Båtarna monterades av tre Lidwallslegender: Ingemar Widell, Birger Liss och Erik W Nilsson. Det kan man kalla en toppad förstakedja!


 

Sjösatta och provade i dalskt hemmavatten.  Foto i Leksands lokalhistoriska arkiv september 1957

På detta foto när alla tre båtarna är samlade är det lätt identifiera de två typerna På bilden till vänster ses nr 343 med enbart vindruta . I centrum nr 341 och 342. Längst till höger Lidwalls egen test- och representationsbåt Lisa II nr 270 som också hon senare fick segla på värmen i Persiska viken Foto augusti 1957 från Gösta Lidwalls samling.

Bland leveransdokumenten för nr 341 finns denna skiss med måttanteckningar, sannolikt från Göstas penna. Några fler båtar av denna typ byggdes ej enlig vad vi känner till, varför anteckningen om räcket på rufftaket troligen aldrig kom att genomföras.

Vi har ingen kunskap om dessa båtars öden och äventyr. Sannolikt finns ingen av den kvar idag. Kan någon av våra läsare berätta mer???

 

 

Tillbaks